Hormonstinn Timse och brytkommando

Igår började jag lära in ett brytkommando/nödkommando på Tim. Han reagerade kraftigare än vad jag trodde så jag hoppas att det kommer att fungera i de situationer där de kan tänkas behövas, exempelvis om han försöker jaga vilt eller om han försöker ta sig till en annan hund i fel läge etc. Jag har ju tränat mycket inkallning med Tim där han alltid får massor med belöning men i vissa fall där störningen är för stor räcker inte min belöning till hur rolig jag än försöker vara och då kan det vara bra att ha ett nödkommando (skrämsel) att ta till. Det handlar inte om att jag vill vara elak mot min hund eller så men i vissa fall föredrar jag att säga till ordentligt än gång än att tjata och bråka utan att det ger något, framförallt i situationer där Tim egentligen vet vad som gäller men gärna försöker tänja på gränserna.

Har även märkt att Tim har en massa hormoner i kroppen just nu (vårkänslor?), han testar en del och det gäller att vara nogrann och konsekvent i alla lägen. Tim har även så smått börjat ifrågasätta rangordningen mellan honom  och pappas hund Zingo som är ett år äldre, hittils vågar han inte försöka klättra helt men det blir att hålla koll och se hur det utvecklas. Idag var pappa och Zingo på besök så då valde jag att gå in och bryta Tim när han var för jobbig mot Zingo. Annars har det inte hänt så mycket idag, det har regnat som spön i backen och jag har mest roat mig med plugg. Nu ligger Tim och smaskar på ett tuggben, han ska ju också få lördagsgott.

Myser i sängen
image591


Kommentarer
Postat av: Sacco

Vilken härlig bild!! Önskar er lycka till med träningen av nödkommandot! Övning ger färdighet.

2008-04-12 @ 22:41:49
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: malte o snoken

å gud en sån snyggpropp säger matte,
vi förstår det här med vårkänslor det tär liksom på oss...
nödkomando låter väldigt smart! har du provat skaka ett paket med hundchoklad...det funkar här hemma på oss...hehe
vi tror du spelar i en helt annan liga än oss jakttaxar timsingen!

2008-04-13 @ 10:14:19
Postat av: Sigge

Ett lite tips, fast du kanske får en grön ton i pälsen sen. Jag har lagt upp en film på mej i en supermysig superlerig spagrop som jag roade mej mycket med på förmiddan

2008-04-13 @ 15:50:06
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: Cavvetjejerna

Ja... ibland måste man ju bli lite extra sträng, hur söta dom än är. Händer att man får vara riktigt bestämd även mot små Cavvetjejer
Molly & Moas matte

2008-04-13 @ 17:06:56
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0