Dagens veterinärbesök

Idag var det ju dags för besök på norsholm djursjukhus igen, förutom veterinären Arne fick vi även träffa rehabsköterskan och fysioterapeuten Marie Söderström-Lundberg. Veterinären kände igenom Tim på nytt och sen fick Marie ta över. Eftersom Tim inte hunnit äta Rimadylen så länge som han skulle eftersom han blev dålig i magen började vi inte med någonting idag utan pratade mest om hur vi ska gå tillväga. Marie ansåg att Tim var såpass rörlig trots allt att hon först och främst ville låta honom simträna i kombination med stretching så vi bokade en ny tid till onsdag nästa vecka då han hunnit äta Rimadylen ytterligare en vecka. Tills dess fick jag lite information om massage och osteoartos att läsa, nu har ju inte Tim någon artos men början till dyplasi i sin d-höft och muskelinflamation/stelhet vilket ofta behandlas på liknande sätt. Det pinsamma var att vi skulle ha köpt ett 10gångers simkort idag men vårt betalkort fungerade inte.. tack och lov fick vi betala nästa gång vi kommer dit men man känner sig ju rätt dum, nästa gång får vi ha med dubbla kort...

Tim var tyvärr lite stressad hos veterinären idag, tror att han har minnesbilder från sist då han fick sitta i bur och rev upp sig lite på ena benet. Han lugnade sig dock mot slutet så jag hoppas att han har mer positiva bilder till nästa gång vi ska dit. Tim ska fortfarande ta det lugnt med lättare promenader men enklare lugn lydnadsträning (ex träna raka sättanden/ fotgående/platsliggning/ställande under gång) och lite spår var ok, han får dock fortfarande inte göra sådant som tär på kroppen som ex lägganden, hopp, apportering, kryp, leka, springa mm.

När vi gick från veterinären tog vi en kisserunda med Tim, han mer eller mindre kastade sig i kanalen med koppel och allt så det blev ett dopp, han bara skulle bada! Tja, vad säger man...kopplade loss och han fick bada nån minut för jag hade inte hjärta att hindra honom, dock var han lugn och hoppade/sprang inget utan bara doppade sig sen var han nöjd och gick snällt vidare. Lilla vännen, han har sån himla energi just nu.

Bushunden Tim i kanalen...


Men matte...jag var bara tvungen att ta ett dopp....nu kan vi gå igen


Det känns iallafall skönt att börja ha en plan även om rehabiliteringen säkert kommer ta tid, Marie sa att vi skulle räkna med att besöka dem 1-2ggr veckan ett tag framöver och att jag skulle räkna med att Tim kommer att behöva vara borta från aktiv träning i sök och tuffare lydnadsträning (typ precisionsträning av fartfyllda moment) ett bra tag. Sen vet man ju aldrig om hans höft kommer att hålla i längden om man ska vara helt ärlig men med rätt träning och ökade kunskaper i stretching och massage hoppas vi på det bästa. det viktigaste är att Tim får må bra och vara så aktiv som han kan framöver.

Kommentarer
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Skönt att rehabiliteringen kommer igång!

Är lite off så jag har svårt att koncentrera mig på att skriva ngt vettigt:)

Så jag skickar kramar till er alla!

2008-08-19 @ 23:17:17
URL: http://www.ackebus.bloggagratis.se
Postat av: Kasper med matte

Både matte och jag håller tassar och tummar för att den där rehabiliteringen ska vara både trevlig och nyttig och kortvarig! Att du ska bli frisk igen fort, menar vi. Vi tror också att med den matte du har så får du ha en hel del skojiga saker för dig även under tiden.

Visst är det härligt med mattar som verkligen älskar oss!



Nospuffar på dig, Timsen, från Kasper

2008-08-19 @ 23:51:45
URL: http://www.belof.se
Postat av: Sara och Frans

Även jag och Frasse håller tummar och tassar för att Tim ska bli frisk snart igen och få springa och busa som han vill med matte. Frans hälsar att om man sover så kan man se till att drömma att man springer jättemycket och jättefort och sen är man helt slut när man vaknar och måste sova en stund till. =)

2008-08-20 @ 07:46:48
URL: http://uglybird.blogg.se/
Postat av: Sara och Frans

Sen vill vi oxå såklart tacka för de mycket uppmuntrande orden i vår blogg. De värmer och ger mig hopp. =)

2008-08-20 @ 07:47:57
URL: http://uglybird.blogg.se/
Postat av: malte o snoken

va bra då är ni på gång nu!

stort lycka till!

2008-08-20 @ 11:03:50
Postat av: malte o snoken

ps! gå in på vår mosters hemsida o se roliga bilder på hundar som tränar bassäng, hon är hundrehabiliterare... www.tassrelax.se

2008-08-20 @ 11:05:43
Postat av: Sigge

Förstår dej att du slängde dej i kanalen!

Skulle jag också ha gjort. Men jag fortsätter väl att bada åt dej också. Du vet, det är bra att ha nån att skylla på så får jag bada mera. Förresten har jag hittat en ny sorts inpackning idag

2008-08-20 @ 20:26:24
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: camilla

Härligt att ni är på g med rehabiliteringen nu.

Antar att Timse hörde det där med simträning och tyckte att det var lika bra att börja i kanalen ;oP

Kram!

2008-08-20 @ 20:34:24
URL: http://www.bentleypojken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0