Det gångna året....

Har sett att måna på sina bloggar summerar det gångna året och därför sitter jag nu här och funderar över hur mitt eget hundår 2008 har varit...


Jag började året som ägare till en hund, slutar det som ägare till två underbara hundar :) För Inas del finns ju inte så mycket att berätta ännu, hon kom in som en stormvind i våra liv och har fort blivit en stor del av vår familj. Hon älskar att sitta bredvid husse i soffan på kvällen och bara få en klapp på kinden i mellan åt eller att ligga med huvudet på mina fötter medan jag läser en bok. För Ina blir målet 2009 att få henne så trygg som möjligt, att hon ska fungera i vardagen på ett bra sätt samt att så smått börja testa på lite mer aktiviteter. Vi tränar på med grunder som kontakt, utgångsposition och inkallning.


För min och Tims del har 2008 varit ett omvälvande år, vi började vintern/våren med att komma igång allt mer både inom lydnad, sök och till viss del spår och ambitionen om att tävla lydnad och kanske bruksspår fanns där. Vi hade ett ganska bra tränigsflyt och både jag och Tim njöt av att vara ingång...jag hade börjat kolla upp aktuella lydnadstävlingar så smått...då kom smällen! Tim visade smärta och tappade muskler, det tog ett tag innan jag förstod...En inflammation i höftböjaren och början till pålagringar i höger höft (Tims D-höft). Det blev en lång behandling med smärtstillande och rehabilitering med simning, stretching/massage. Veterinären grusade förhoppningarna på att tävla bruks, kanske skulle lättare lydnadsträning fungera om vi hade tur. Sökträningen avbröts och tankarna snurrade. Det var en jobbig resa att genomgå med Tim men samtidigt lärorikt...att se Tim komma och lägga sig vid mig och dutta med nosen på sin  höft och sen kolla mig i ögonen för att få  en massagestund det känns i hjärteroten....Tim är nog en på miljonen för mig, hans sätt att vara, agera och läsa mig är faschinerande...han känner nog mig bättre än vad jag själv gär ibland...


Nåja, nu har Tim så smått börjat komma igång igen med lättare lydnadsträning, vi har provat på freestyle lite och hunnit gå en spårkurs men fortfarande försöker jag ta dagen som den kommer, det är svårt att sätta upp mål då Tims dagsform avgör. Målet för Tims del 2009 blir att försöka hitta en bra balans mellan aktivitet och vila, förbättra hans bakbensmuskulatur och ta dagen som den kommer...visst skulle jag vilja starta honom i en 1:a men framtiden får utvisa vad han klarar av.


Blev visst ett lång inlägg... Vill i alla fall passa på att önska alla en trevlig och lugn nyår!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Visst har ni en magisk kontakt du och Tim, jag älskar att kolla bilderna på er blogg! Både Tim och Ina kommer att få ett bra 2009 med sin lyhörda matte ;)

Gott Nytt År

Kramis

2008-12-30 @ 12:29:16
URL: http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se/
Postat av: Frans med matte

Åhh när jag läser din blogg idag så tåras ögonen lite... Tim är ju bara för fin... Det är massa roligt att läsa om dig och Ina oxå, du måste ju vara en av världens bästa mattar! Du är en förebild för mig som relativt ny hundägare. Frans hälsar att Tim och Ina borde komma upp och busa med honom i snön! Gott nytt år!!! Kramar och nosgos!

2008-12-30 @ 12:51:53
URL: http://uglybird.blogg.se/
Postat av: malte o snoken

ja det har hänt mkt o stora saker för er i år. hoppas så att ni får et tlugnt o skönt o roligt nytt år! goselisnos på inas o timses nos!

2008-12-30 @ 15:41:30
Postat av: Elisabeth och Sacco

Vilken fin text! Ja det har hänt en del för er under året, både positivt och negativt. Det lät så mysigt när du skrev om hur Tim puffade med nosen på höften och tittade på dig för att be om massage. Ni har nog fått väldigt mycket kontakt pga detta - inget ont utan något gott med sig!



Gott Nytt År!

2008-12-30 @ 17:00:39
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Kasper med matte

Ett händelserikt år både för Kaspers fina maxiatyr och för hans matte!

Tänk, så bra ni gemensamt klarat att gå igenom alla svårigheter.

Av sånt blir det väldigt starka band.

Ert liv med Ina har ju inte varat så länge, men vi, Kasper och hans matte, tror att allt kommer att bli väldigt, väldigt bra där också!

Gott Nytt År på er!

2008-12-30 @ 17:14:10
URL: http://www.belof.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

ja den ska bara ta underhåret. tryck på länken där jag skrev canis i inlägget...längst ner på den sidan e det filmer...tror det var på film 2 det var en schäfer...har de liknande päls?? har aldrig trffat en til "PÅ RIKTIGT"!! men förestller mig schäferpäls..fast vit;)..så superbra var den..faktist bättre än jag vågat hoppats...åå, om jag hade haft en sådan när man hade leonberger!!!

2008-12-30 @ 18:49:48
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Marianne

Livet är en berg och dalbana ibland. Det är en utmaning att jobba med en hund som har HD=D. Det är inte lätt att väga för och nackdelar. Men du känner din hund väl och ni har bra kontakt så jag hoppas och tror att ni ska nå de mål ni har. Även om det kanske tar lite längre tid. Många hundar lever ett både långt och bra liv trots att de inte är okay på sina leder. Men rätt träning och en portion tur så bör det gå vägen för Tim.

Lycka till

och

Gott Nytt År.

2008-12-30 @ 20:09:54
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Elisabeth

Vi önskar Er och hundarna ett GOTT NYTT ÅR.



Elisabeth, Eric, Thira & Dee-Dee

2008-12-30 @ 21:02:17
URL: http://www.whitethira.se
Postat av: alla strövelstorpslagottona

GOTT NYTT ÅR önskar vi er alla, särskilt Timsevimse

gosepussar

2008-12-30 @ 23:04:58
URL: http://lagottoflickorna
Postat av: Tessan med "pälsbollarna"

Ja ibland blir inte allt som man tänkt sig, men kan endå sluta i något fint och positivt! Vet ju hur jag kämpade med lille Acke efter hans skada, många tårar och mycket jobb! Men idag är han det bästa lilla väsen som finns för mig! Så även om Tim inte blir den tävlingshund du tänkt dig så har ni fått andra ( många gånger mycket finare) band mellan er!!



Ha en mysig avslutning på året och ett bra nytt år!

Kramis

2008-12-30 @ 23:40:03
URL: http://www.ackebus.se
Postat av: Annicka

**Gott Nytt År**



Annicka

2008-12-31 @ 11:23:13
URL: http://vitherdehundregister.se
Postat av: Elenor och Zidane

2009 blir säkert ett bra år där Tim får vara frisk och Ina blir trygg hos er. GOTT NYTT ÅR!

2008-12-31 @ 15:04:15
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0