Gripande och ingångar med apporten inomhus

Idag har jag fortsatt träna ingånger med apporten, samt gripande. Tränade i två pass, det första blev mest fasthållande i fotposition samt uppmuntra gripande från golvet. Andra passet la jag apporten mellan mig och Tim, kommenderade apport och det funkade! Tim grep apporten från golvet och gick in och satte sig fot med den tills jag tog den. Han är ju lite snabb att lämna av den när jag sträcker fram handen men annars tycker jag han blir säkrare och säkrare. Nu gäller det bara att träna samma sak utomhus i olika miljöer. Passade även på att göra en platsliggning inomhus samt lite ställande under gång i hallen då Tim börjat tveka vid det momentet. Tim var duktig och väldigt positiv.

Duktiga Tim håller fast apporten fint trots att det var den nya lite tyngre apporten som han inte riktigt gillar då han måste gripa den stadigare än den gamla.
image363

På väg och ska gripa apporten som ligger mellan mig och Tim
image364

Fokuserad....
image365

Sen in med den i utgångsposition till matte (halt med parkettgolv så Tim sitter lite snett)
image366

Apport!
image367

Jobbigt och vänta på att matte ska ta apportenimage368

Idag var Tim ganska trevlig när vi var ute och gick, vi såg en liten hund på håll men Tim brydde sig knappt, höjde svansen något men lyssnade på mig och satte sig medan de gick förbi en bit bort. Han är verkligen ojämn, vissa dagar/tillfällen kan han bli heltossig om han ser en hund även på långt håll medans han andra dar knappt bryrs sig. Har bokat en tid med en hundinstruktör  som jag tycker är bra för att få ventilera problemen med Tim och  andra hundar, eller egentligen är det väl matte som har problem och inte Tim eftersom jag säkerligen påverkar honom i fel riktning.

Kommentarer
Postat av: malte o snoken

Sicken go näsa den där Timpojken har! Å va duktiga ni är sen...vid det här laget hade jag tittat på min brorsa o gett tecken till att sticka.../malte o snoken

2008-02-27 @ 08:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0