Träning och hundstörningsprat med instruktör

Idag träffade jag en instruktör för att få prata lite om Tims "problem" med andra hundar. Alltid skönt att få ställa alla sina dumma frågor och funderingar, är så lätt att trilla tillbaka i gamla spår och fastna efter ett bakslag. Fick även tipset att lära in ett nödkommando, frågan är bara vilket kommandoord jag ska använda som inte redan är missbrukat. Blir till att fundera och sen göra upp en inlärningsplan för det. Ska även försöka få tag i bra hundar/människor att träna hundmöten, störningar med för att komma frammåt. Om någon är intresserad av att träna tillsammans ibland på helger/kvällar så säg till så skulle jag bli jätteglad!

På våra promenader tidigare idag träffade vi sammanlagt på 6 olika hundar och Tim skötte sig jättebra, var lugn, tyst, reste ingen ragg och tog kontakt när jag bad honom. Ibland går det jättebra och ibland inte alls, får försöka göra upp en störningsplan för Tim så vi kan avancera i lagom takt för att få en trygghet bland andra hundar. Jag ska även försöka tygla mitt humör och vara förberedd på hur jag ska agera både i positiva och negativa situationer med Tim. Blev även lite fotgående, inkallning och hopp på en avsides grusparkering idag samt fasthållande, ingångar med apporten. Tim var riktigt duktig trots att han var lös, men just då hade vi turen att slippa andra hundar.

Förresten, Visst är det fint Tims nya halsband. Duktiga Tessan som sytt så bra :)
image371

image372

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0