Lydnadskurs igen

Idag på em var det dag för lydnadskurs igen, fick samåka med instruktören ut så att jag slapp ha husse med mig. Det märks att både jag och Tim blir lugnare om inte han är med, Tim slipper leta efter husse och jag slipper bli irriterad på att Tim bara vill hålla koll på flocken. Tim fick börja med att busa lite med en boxertik innan vi började jobba på kontakt.
Idag fick vi träna fotgående med vändningar både med och utan hund, väldigt nyttigt att fundera på sitt kroppspråk och hur man beter sig samt vilka krav man faktiskt ställer på sin hund. Även träning med apporten och början till budföring fick vi göra. Tim fick göra ett "korrekt" fasthållande av en träapport som inte var vår egen. Det gick bra även om Tim höll lite löst, jag är nöjd övet att han över huvud taget tog den eftersom han mest är van vid våra egna apporter.  Annars blev det mer träningar av ingångar, nåt ställande/läggande och avslutande platsliggning. Tim låg utan att gå upp även om han vred lite på huvudet. Det gick mycket bättre än sist, jag vågar så saketerliga börja belöna Tim mer aktivt även på avstång med ex boll och det fungerar, utan att han springer fem varv runt gräsplan. Tim jobabdes lite lös vid bla läggande och träning med apporten och han höll sig bra nära mig idag, visserligen saknade vi två ekpiage på kursen idag så dte jag ju ha gjort sitt till, att Tim inte behövde ha så stior koll på de andra. Vi avslutade med att släppa hundarna och Tim var duktig och väntade på frikommando innan han sprang iväg. Han ville gärna ha lite koll på mig trots att han var lös och fri vilket känns bra, lite bryr han sig om sin matte iallafall :) Tim har sovit gott sen vi kom hem, jobbigt att gå på kurs. Fick i "läxa" att maila våra träningsdagboksanteckningar till instruktören, jättebra för då får man en extra spark i ändan att ta tag i saker och ting. Förhoppingsvis blir jag ju färdig med mitt pluggande efter måndag också så då ska jag minsann ta tag i träningen lite mer ordentligt. natti, natt....



Kommentarer
Postat av: malte o snoken me matte

håller tummarna inför plugg o tentor! stort stort lycka till! nosgos o puss på nos till timsingen!

vi hinner ej skriva mer för nu åskar det igen suck...ut med sladdarna...

2008-06-13 @ 11:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0