Platsliggning och fasthållande av apport

Fick besök på em idag av pappa och Zingo så vid sjutiden på kvällen passade jag på att låna dem som träningssällskap och gå ut till en grusplan precis brevid oss. Vi böjade med en platsliggning vilket gick bra först men efter att jag varit framme och belönat efter ngn minut så gick Tim upp och Zingo hängde på. Vi la iallafall om dem en kort stund och då gick det bra. Därefter platsade jag Tim medan pappa och Zingo gick runt honom i en cirkel samt rörde sig i närheten som störning, det gick jättebra. Tim fick göra ett sitt stanna kvar medan jag sprang och hämtade en träapport jag lagt en bit därifrån. Tim fick göra ett "korrekt" fasthållande vilket gick bra, sen gav jag honom apporten så att han fick bära den medan jag rörde mig frammåt så att han kom i "fotposition", han satte sig bra vid sidan med apporten när jag stannade, dock var han lite långsam och försiktig. Tim fick hämta en boll som belöning efter att ha burit apporten, det fungerade ganska bra. Han sprang glatt och hämtade den och kom till mig utan att försöka springa fram till Zingo och busa. 

Hundarna fick sen leka lite och efter det  avslutade vi med en ny platsliggning, dock var Tim trött då så han hade svårt att hålla fokus. Helt mitt fel som skulle ha brytit tidigare, nåja man lär sig av sina misstag... Har skrivit träningsdagbok igen:


Dressyrjournal för Lydnad

Datum: 2008 06 13 kl 19:00 vid slestadskolans grusfotbollsplan, med störning av pappa o hans hund samt Jonas som fotade

Moment: Platsliggning + fasthållande av apporten i utgångsposition samt vid frittfölj

Status innan träning:Tim osäker (vrider huvudet) vid platsliggning, Griper löst/håller väldigt försiktigt i apporten

Mål: Ligga kvar på plats trots störning av annan hund som ligger bredvid eller rör sig i närheten. Stadigare fasthållande av apporten, klara att hålla den även i rörelse (fot)

Resultat
Vad var bra: Tim klarade att ligga still medan pappa o hans hund gick runt honom i

en cirkel. Ligger bitvis stilla och fint vid platsliggning med annan hund. Brydde sig

inte så mkt om att Jonas (husse) var med ute på plan. Tim höll fast "lilla" träapporten

både vid utgångsposition och i rörelse och sättande tills loss kommando gavs.

Vad var dåligt: Tim reste sig en gång vid platsliggning, vrider mkt på huvudet.

Gränsfall till att han tuggar på apporten.

Status efter träning: Tim klarar korta platsliggningar med känd hund (pappas) som

rör sig i närheten runt omkring. Klarar fasthållande av apporten i position ca 5sek.

Nästa träning: Fortsätta träna platsliggning med ökad liggtid utan störning för att få Tim trygg. Träna bärande av apporten i rörelse även med "stora" träapporten.


Platsliggning


Ska precis sätta Tim upp efter platlsiggningen (Måste lära mig att inte titta ner!)


Tim fick ligga platsad medan pappa tränade med Zingo en bit bort, gick bra!


Några steg ff (jag rör mig som en stel robbot...)


Inför fasthållande av apporten (husse fotar några meter framför men Tim brydde sig inte om det)


Håll fast! (Jag är inte arg...bara koncentrerad)


Bollbelöning!


Tränar bära apporten i rörelse


Buskillar!









 


Kommentarer
Postat av: malte o snokens matte

ja det där är inte så lätt som det ser ut. du är som jag när jag koncentrerar mig glömmer jag o andas o skulle nån stoppa ett tugummi i truten på mig skulle jag ramla omkull för det blev för mkt o hålla reda på...

2008-06-14 @ 11:45:24
Postat av: Tanten

Tack för titten in på min blogg! Åh, vilka gudomligt fina hundar du har! Är det vita herdehundar? Vi funderade på sådana innan, men nu blev det hyskyna i stället och de är verkligen en glad överraskning. Innan har jag mest haft schäfer.

Hit kommer jag tillbaka, rolig och intressant blogg med en massa fina bilder! Får jag lägga en länk hit?

Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Usch vill inte gå in här...ni är ju så flitiga!!

Kramis vi ses på tisdag...för jag hoppas verkligen det blir sök av!!! Vi har ju inte kört ngt sen sist

Kramis(igen;) )!

2008-06-14 @ 18:50:52
URL: http://www.ackebus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0