Tränat gripande/ingångar med apporten

Idag när jag skulle ut och träna lite med Tim var husse plötsligt väldigt angelägen om att följa med och fota oss, något jag annars brukar få tjata om då han tycker det är så tråkigt att fota lydnadsmoment (det brukar sluta med att han fotar allt annat än mig och Tim)....Det visade sig att han hade köpt ett nytt objektiv som han ville testa vilket gjorde att han var riktigt fokuserad på oss när han skulle ta kort så det blev faktiskt många bra bilder. Får väl hoppas att det håller i sig några dagar eftersom det är nyttigt och se bilder på sig själv då man ofta upptäcker många dumheter och dubbelkommandon som man sysslar med omedvetet.

Jag  har kommit in i en väldig träningsperiod just nu för att vara mig och det roliga är att det känns som att jag och Tim mer och mer börjar fungera tillsammans som ett team utan allt för många konflikter vid träningen så det är jättekul. Känns som att jag börjar bli lite mer medveten om hur jag påverkar honom både medvetet och omedvetet även om jag fortfarande gör en del stora klantiga missar med mitt kroppspåk och agerande ibland.   Har anmält intresse till att gå ytterligare en lydnadskurs i slutet av sommaren hos en instruktör som jag tror kan vara bra på tänka på ett annat sätt en jag själv gör. Det blir till att träna på nu i sommar så att jag inte gör bort mig helt då bara....

Nåja, dagen lydnadspass bestod iallafall av att jag började med en platsliggning, Tim låg kvar trots att det gick tre barn tvärs över planen så det var bra men han försökte sen att gå upp och springa bort till husse så jag fick lägga om honom. Det blev lite fritt följ och något läggande/ställande men fokus idag låg på apporten. Tim klarar ju fasthållandet skapligt så idag tränade vi några gripanden och ingångar, jag har fortfarande svårt att få upp Tims fart ut mot apporten men han börjar så smått att ha bra fart in även om han sätter sig något långsamt. Han håller dock kvar nästintill jämt tills han får kommando att släppa så det är bra. Idag belönade jag massor med boll och sprang baklänges efter att Tim gripit apporten vilket trissade upp hans intresse lite så att han faktiskt vid ett tillfälle grep riktigt bra och säkert med skaplig fart ut och bra fart in trots att det var den tyngre träapporten vi jobbade med. Valde då att avbryta med massa belöning och sluta med en ren enkel inkallning där Tim gick belöning i att hämta en kastad boll i snöre och kamplek med mig som avslutning på hela träningspasset. Under nästan hela träningen hade vi en liten tjej som åskådare, vilket jag tyckte utgjorde en väldigt nyttig störning för Tim då hon rörde sig, klängde på ett staket mm och Tim tittade bara dit någon gång men brydde sig sen inte om henne deet minsta, jätteskönt. Tycker Tim bryr sig allt mindre om att husse är med vid träning även om han fortfarande utgör ett störningsmoment men det känns bra att träna med honom som störning ibland för att få Tim att kunna fokusera på mig i alla lägen.

Platsliggning


Fritt följ


Vi fick en liten tjej som åskådare bakom stängslet som sen kom närmre in och kikade


Tränar gripande, Tim fokuserad men lite osäker


Tim mitt i en apportering efter att ha gripit och på väg att vända tillbaka mot mig


Kelstund efter fint gripande


Tim gillar sin boll!




Vilopaus


Vill passa på att önska alla en trevlig midsommar!  Vi åker iväg till en bekants sommarstuga imorgon och stannar över natt. Tim brukar trivars då för han kan springa lös och pyssla på tomten, bada i en närliggande sjö och tigga kli av alla som kommer dit.



Kommentarer
Postat av: Pappsen

Klart man blir "fokuserad med nytt objektiv", ha, ha!

2008-06-20 @ 06:31:14
Postat av: camilla

Ha ha, ja den var bra ...fokuserad med nytt objektiv...

Trevlig midsommar på er!!!!!

2008-06-20 @ 07:43:42
URL: http://www.bentley.dinstudio.se
Postat av: Sazsa

Trevlig midsommar på er!

Superkul att läsa eran blogg :D

2008-06-20 @ 10:56:15
URL: http://thiara.blogg.se/
Postat av: Veronica

Önskar er Glad midsommar också.

Ha en riktigt trevlig sommar



Veronica med vovvar

2008-06-20 @ 14:27:18
URL: http://web.comhem.se/isavittra
Postat av: Tanten

Ha en riktigt bra midsommar!

2008-06-20 @ 16:41:14
Postat av: Bella

Härlig midsommar!



Bella

2008-06-21 @ 11:37:37
URL: http://orvegard.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0