Lydnadsträning och socialträning med hanhundar

Idag blev jag utskjutsad på förmiddagen till fritt följs samträning. Idag var det bara Tessan med sina två lagottos och en tjej som hette Josefin med två pinscher killar där. Tim fick träna en del passivitetsträning där han bara fick ligga och kika på dom andra hundarna vilket han tyckte var lite tråkigt då han försökte smyga iväg och kolla läget vid ett flertal gånger. Det blev även lite träning av rutan med tasstarget, vilket jag tyckte gick bra för att vara andra gången för Tim. Tim tränades en del lös och höll sig i skinnet förutom en gång då han smög  bort till Tessans ena hund då jag inte hade koll på honom, men ingen skada skedd då jag hämtade honom direkt.  Tim fick träna lite fasthållande av apporten och han fick även apporten av mig vid hopp över hinder så att han fick sitta och hålla fast den medan jag gick runt och kommenderade hopp. Tim var lite osäker på vad jag ville men tillslut så gick det ok. Jag vill bara få honom att gripa den stadigare vilket han var tvungen att göra för att inte tappa den över hindret.
Vi avslutade med en gemensam platsliggning, Tim låg trots att en av hundarna gick upp men mot slutet reste han sig så jag fick lägga om honom. Det positiva var att han iallafall inte försökte gå till någon av de andra hundarna när han gick upp utan stod mest still och kollade på mig.

Efteråt blev det fika då vi satt ute. Tim fick ligga i långlina och kika på pinschrarna som var med vid fikat. Tim var lite osäker först men gjorde lekinviter till den yngre, 2 år gamla  pinschern så efter ett tag lät vi dom hälsa och släppte dom lösa vilket gick bra. Tim var lite burdus först men märkte att det var en väldigt osäker unghanne så sen sprang dom runt och umgicks skapligt även om dom var lite osäkra båda två. Därefter fick Tim hälsa på den andra pinschern, en fyraårig hanne som var ganska dominant men säker i sitt språk vilket gjorde att Tim lugnade sig och sen umgicks dom rikigt bra, kunde strosa runt lite utan att hela tiden han stenkoll på varandra. Passade på att kalla in Tim flertalet gånger under tiden och det gick riktigt bra, han kom och satte sig lugnt brevid mig. Det var väldigt nyttigt för Tim att få umgås och träna sitt hundspråk i lugn och ro. Jag lät Tim sköta sig själv så länge han var lugn och såg till att om han kom till mig så fick han var ifred från den andra hunden vilket gjorde att han kunde söka skydd hos mig om det blev jobbigt istället för att börja gruffa och gå upp i varv.

Jag och Tim fick skjuts hem av Tessan, så eftermiddagen/kvällen har varit lugn för Tim då jag behövde plugga lite igen. 

Hopp med apport
image801

Duktig kille!
image802

Tim på väg mot targeten i rutan
image799

Belöning inne i rutan
image800

Tessan med söta Acke
image803

Studsbollen Primo hoppar fint över hindret
image804

Platsliggning
image805

Två osäkra killar, Tim och den yngre pinschern Coyak
image806

Vattenpaus för Tim och Azlan
image807


Kommentarer
Postat av: camilla

Vad duktig han är Tim!!(matte oxå såklart ;D)
Är det dags för tävling snart?

2008-05-25 @ 22:33:08
URL: http://www.bentley.dinstudio.se
Postat av: Cavvetjejerna

Så snyggt du hoppar med apporten Tim! Och högt är det också.

2008-05-25 @ 23:24:25
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: Tessan och

Du menar väl Acke med "söta" Tessan;) ha ha SKÄMTAR! ser ju som vanligt helt sömnig och sne ut!!Men jag satte in den ännu värre bilden på min blogg....

Tack för idag, hoppas det gick Ok med pluggandet
Kramis!

2008-05-25 @ 23:59:03
URL: http://www.ackebus.se
Postat av: malte o snoken

såg ut som en mysig socialhundträningsdag. oj långt ord. håller tummarna att du orkar plugga flitigt trots fint väder o annat gottigt...

2008-05-26 @ 13:10:19
Postat av: Elisabeth

Så duktig han är Tim!!! Kul att det gick så bra med de andra hanarna!!

2008-05-27 @ 23:16:36
URL: http://www.bjorkmannarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0