Samträning med få hundar

Idag blev jag utskjutsad till samträningen på fritt följ. Vi var inte så många idag men instruktören kicki tog tag i det hela lite så det blev lite träning med att gå slalom mellan varandra, tunnelinkallning mellan hundarna och allmän kontaktträning. Jag passade på att träna hoppet ett par gånger, tyvärr sätter jag Tim för nära så han får till såna konstiga hopp. Jag måste bli bättre på att bedöma avstånd. Tim fick även ligga plats mycket korta stunder medan de andra gjorde massa annat med sina hundar. Tim var duktig och gick inte upp. Jag passade på att låna en apport som precis använts av en annan hund för jag ville se ifall Tim skulle ta den, han är ju så van vid våra egna. Tim grep men höll väldigt försiktigt och var på gränsen att börja tugga, det märktes att han tyckte den var lite obehaglig.

Måste säga att Tim var väldigt duktig idag, lugn och fin med bra koll på mig. Blev påmind av Kicki igen att inte tjata och säga massa onödigt till Tim. Att det ska vara så svårt att ha tungan rätt i mun....Han har ju faktiskt en enormt bra koll på mig bara jag litar på honom och använder mitt kroppspråk på rätt sätt. Det var lite roligt att se att Tim helt lugnt klarade av att gå nära Isak, en hund som Tim haft jättesvårt för tidigare (då dom har morrat och gruffat mot varandra och Tim har vid ett tillfälle gjort ett rejält utfall mot honom). Det finns kanske hopp om att jag tillslut ska lära mig att inte skapa problem vid hundmöten och därigenom få en trevlig och balanserad hund även då....
Fick skjuts hem av Tessan efteråt, tack :)

Tim ligger fint trots att han gärna skulle springa till fina schäfertiken Rexi
image789

image790

Instruktören Kicki håller i Isak inför en tunnelinkallning
image791

Tessan tränar att ställa upp Primo
image792

Tränar lite fritt följ med Tim bland hundarna
image793

image794

Vilken hoppstil....inte lätt och vara stor hund med en matte utan avståndsbedömning...
image795

Lite läskigt tyckte Tim att använda någon annan hunds apport (håller jättelöst)
image796

Kommentarer
Postat av: molle

Oj vad du börjar bli duktig,, snart dags för tävling eller??

2008-05-18 @ 20:01:56
Postat av: Sacco

Ser fint ut! Kanske en munkavel till matte skulle hjälpa:)

2008-05-18 @ 21:16:41
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Timsevimse

Instruktören har hotat med att sätta plåster på mattes mun...kanske vore nåt!

2008-05-18 @ 21:35:40
Postat av: malte o snoken

ni är alltid stiliga! våran matte babblar en massa också så man vet inte vad man ska lyssna på..

2008-05-18 @ 21:36:34
Postat av: Tessan och

Ha ha ja du "babbla" en till här som kan;)

Varsågod det var så lite....( svar på -tack för skjutsen Tessan:) )
Må gottis!

2008-05-18 @ 23:44:59
URL: http://www.ackebus.se
Postat av: camilla

Det ser ju jättefint ut! När blir tävlingen :D

2008-05-19 @ 09:55:10
URL: http://www.bentley.dinstudio.se
Postat av: camilla

Förresten, är det ok om jag länkar till dig?

2008-05-19 @ 20:49:37
URL: http://www.bentley.dinstudio.se
Postat av: Elisabeth

Hej.
Vet inte hur många gånger jag har försökt att skriva till dig, problemet har varit koden...Nu gör jag ett nytt försök. Läser din blogg med jämna mellanrum. DU har verkligen kommit långt med killen, Ni är så duktiga bägge två. Ler ibland när jag läser, känner igen mig jag har ju syrran *L*
Vi ska ställa i Norrköping...Ni kan väl komma och titta....vet inte ännu om vi ska ta Thira med oss, vet inte om hon får följa med om hon inte skall ställas....vore kul att träffas....***kramizzzar en nospuss till TIM

2008-05-19 @ 21:03:09
URL: http://www.whitethira.se
Postat av: Cavvetjejerna

Ser ju lysande bra ut för Tim. Klarade ju det mesta i dag. Här går bättre & bättre med aporten för Moa.

2008-05-19 @ 21:57:28
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: Sigge

Kanske skulle ta anställning som appotor under vintern. Har ju inte så myckte att göra då.
Duktig du var som kunde ligga stilla trots snygg tik så nära inpå. Skulle nog inte jag klara

2008-05-20 @ 19:35:20
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0