Skogspromenad och lydnadsträning

Idag följde en kompis med mig och Tim på en skogspromenad. Tim fick springa lös och mysa i skogen, idag hade han ett väldigt behov av att leta upp och bära på pinnar i alla dess storlekar. Det blev även en fikapaus i skogen, bra med lite passivitetsträning för Tim. Kompisen fotade mig och Tim lite när vi tränade lite apportering och började så smått med "rutan" på ett fält brevid skogen. Dagens träning gick väl sisådär, Tim var duktig på passsiva moment, som att sitta och ligga medan jag fixade rutan och lite så men han hade dålig fart i sig. Vid apporteringen sprang jag baklänges med bollen när Tim gripit apporten men inte behagade han skynda sig för det, trav var det bästa han uppbådade. Vid rutan provade jag först att springa bort och leka själv i rutan och lämna kvar bollen och sen släppa Tim på kommando "rutan" och därefter springa efter och leka med honom inne i rutan. Det gick ok men Tim fattade inte riktigt vitsen så efter en paus valde jag att istället lägga ut en tasstarget (ett lock) som han fick trampa på, då kopplade han bättre och jag belönade med godis och boll. Tycker Tim var duktig i att fatta att han skulle stå men han var lite osäker eftersom det var helt nytt vilket gjorde att han blev lite försiktig av sig. Jag tror att rutan kan vara ett moment som Tim kommer gilla då han brukar tycka det är kul med dirigering och andra fartfyllda moment.

Det var vackert ljus i skogen, men svårt att fota i
image763

Den här "pinnen" SKA jag bara ha!
image764

Ja fick den, Ha!
image765

Matte tror att hon kan göra apporten intressant med fart och bus...
image766

Tji fick hon...jag tänker inte galoppera in...trav får duga minsann!
image767

Apport....Ja, ja jag kommer.....
image768

Tim på väg till "rutan"
image769

Belöning inne i "rutan"
image770

Är jag duktig nu?
image771

Så här då matte?
image772

Min boll och jag...talalalala..
image773

Kommentarer
Postat av: malte o snoki me matte

hihihi jag vet i början när malte o snoken va små o vi belöna dom när de kom när man ropa o ibland såg man på dom att de verkligen inte fatta " ja bara sprang ju" o så fick ja godis...ok...springer väl ditbort oxå då...

2008-05-15 @ 09:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0