Spårkurs i blåsväder

Idag har vi varit på spårkurs igen, Tim fick gå ett spår som Eva la åt honom med 7 apporter + slut. Precis när spåren lagts såg vi att det sprang rådjur i skogen så när Tim sen skulle spåra tog han vid ett tillfälle upp rådjursspåret istället så jag fick bryta honom, annars tycker jag han var duktig och jobbade på fint förutom att han stannade och drack/la sig i en vattenpöl igen...suck...  Han markerade alla apporter utom 1, dock fick jag lite påbackning att jag är för dålig att berömma honom när han markerar dem så det måste jag tänka på så att han får belöning för det han gör.

Spårstart


duktig kille jobbar fint med låg nos....


Tillfällig förvirring i spåret bland rådjursdoft och annat...vad vill du matte?


Belöning efter att Tim markerat spårapporten


Försöker bromsa en ivrig Tim som har brått i spåret


Efteråt skue vi även gå ett förledningsspår på fältet med Tim och goldentiken Annie där vi korsat varandras spår. Tim fattade ingenting och lyckades inte ta upp spåret då jag nog var rätt förvirrad och stod en bit för långt ifrån spåret. Annie däremot var duktig och jobbade trots diverse störningar.

På väg till förledningsspåret


Sniff, sniff...undra vad matte vill....


Duktiga Annie jobbar på medan Tim har tappat spår och inte förstår vad vi ska göra


Tim blev iallafall bra trött av spårarbetet och fick ligga i bilen och vila medan jag tog ut Ina en sväng. Ina tyckte det var ganska jobbigt med alla hundar och folk runt ikring henne men samtidigt nyttig träning även om hon lätt blir låst av omgivningen. Hade lagt ett kort nybörjarspår till henne men hon var så uppe i varv av allt runt ikring att hon inte tog upp det riktigt, hon hittade iallafall godishögen i slutet vilket hon uppskattade.

Hmmm...ligger godis här...


Sitter och försöker lugna Ina lite innan vi ska gå tillbaka till de andra


korv är gott...


Innan vi åkte hem fick Ina leka lite med schäferhanen Dixon eftersom hon känner honom sen innan, bra för henne att få vara lös lite och umgås. När vi åkte hem släppte Jonas av mig och Ina vid slaka så att vi ensamma promenerade genom skogen hem medan Tim fick åka med husse. Ina fick gå i långlina och strosa runt i skogen, tror det var bra för henne för hon gick ner väldigt mycket i varv av promenaden och kom självmant och tog kontakt med mig flertalet gånger. Passade på att göra ett godisträd och ett kort godisspår med henne vilket gick kanonbra, hon tyckte det var spännande och höll sig lugn och fin. Hon är riktigt trevlig när hon går ner i stressnivå och man får kontakt med henne, synd bara att hon blir så stressad av miljön runt ikring henne. Nu ligger iallafall båda hundarna utslagna och sover gott, skönt att dom båda kan varva ner helt hemma iallafall.

Ina och Dixon




Kommentarer
Postat av: Åsa

Kul att det gick så bra med båda! Med tiden kommer Ina att känna sig trygg och arbeta bra med dig.

Nospussar!

2008-11-15 @ 17:57:47
URL: http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se/
Postat av: lotta

vad roligt att va ute och jobba lite :)

och klart att det e mycket nytt för tösen...men shit, vilken snygg schäferkille.

2008-11-15 @ 19:18:28
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Kasper

Jag för min del gillade den där gosebelöningsbilden bäst. Skulle kunna tänka mig att vara med där, jag också...

2008-11-16 @ 00:14:16
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Pia

Känner igen din beskrivning av Ina...Det är så hon har varit...Hon är inte så van med varken mycket människor och hundar, men utsätts hon för liknande situationer så kommer hon säkert vänja sig Hon är väldigt anpassningsbar...Ensam med matte då är hon trygg :)Kul att få busa med Dixon Lycka till!

2008-11-16 @ 07:45:11
Postat av: molle

vilken tur att Ina kom till dej och får Massor av kontakter med andra och socialträning i massor så hon lär sig att slappna av...det är ju ingen fara ju ...

2008-11-16 @ 09:55:20
URL: http://bobmarleys.wordpress.com/
Postat av: malte o snoken

låter som du ordnar det så bra för dina lurviga sötingar!

men lägga sig i en vattenpöl...vet du hur blött o otäckt det e timsingen? usch säger vi badkrukor här borta...

snoselinosgos

2008-11-16 @ 15:15:04
Postat av: frippe

Du är utmanad!!

2008-11-16 @ 19:34:53
URL: http://frippe.bloggagratis.se
Postat av: Cavvetjejernas matte

Så bra det går med Ina! Blir säkert kanon när hon bott in sig riktigt hos er.

2008-11-16 @ 22:19:42
URL: http://www.cavaliersajten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0