Besvilkelse på dagens samträning

Usch...just nu är jag rätt besviken och irriterad på mig själv då jag fått ett bakslag i träningen med Ina igen....


 Vi var och samtränade ihop med Sara och Linnea och det hela började bra, Ina var väldigt taggad och kul att jobba med och vi tränade en del följsamhet och fotgående där Ina fick ha långlina på sig. Efter ett tag tänkte jag bryta för en paus för att behålla hennes glöd och precis när jag skulle börja samla ihop oss för att gå och hämta kopplet så slog det slint på Ina som drog bort mot Linneas lilla tik Zumi. Jag fick inte fatt i långlinan utan Ina kom ända fram till Zumi där hon ställde sig över henne och betedde sig som en riktig ragata vrålandes och härjandes på Zumi som pep och försökte komma undan. Jag fick dock fatt i henne rätt så  fort  och släpade bort henne därifrån och agerade väl tyvärr i stunden helt förkastligt då jag var riktigt besviken, arg och ledsen över det inträffade. Band fast Ina vid ett träd då jag helt enkelt var för besviken för att orka göra något mer. Tack och lov verkade Zumi klarat sig utan några fysiska skador alls, jag hoppas bara att hon inte blev allt för skrämd men hon verkade rätt glad och så när i skiljdes åt tyckte jag. Får ändå tacka för att jag har så snälla personer jag samtränar med som ändå tar det så pass lugnt.


Blir bara så less att det ska hända, jag har ju brustit som hundägare då jag uppenbarligen utsatt Ina för en situation hon inte klarat av... samtidigt har vi samtränat mycket ihop tidigare utan att det hänt något.... det är så svårt för om jag aldrig kan lita på Ina så blir det heller ingen bra träning. Det verkar ju helt enkelt som att hon inte tycker om andra tikar och just nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag kräver ju inte att Ina ska tycka om andra tikar man hon måste kunna acceptera att dom finna i närheten. Jag som tyckte vi kommit så långt både vad gällde träning med störningar och hundmöten i allmänhet, skit också! Jag skulle verkligen behöva lära in ett stanna/brytkommado på Ina.. trots att jag tycker att jag lägger en väldig massa tid på henne för att få henne att fungera bra i vardagen så vete katten hur jag ska jobba vidare just nu för att få bukt med just dessa utfall som kommer utan att jag hinner se att dom är på väg.

Några bilder från dagen blir det iallafall....

Jag och Ina medan det fortfarande var lugnt i början av träningspasset


Min lilla grintant.....


Zumi busar med matte och verkar glad trots det inträffade


Ikaros gillar att busa med sin matte!!!


Kommentarer
Postat av: Torsten

Alla kan vi ha en dålig dag...även som hund!!! Värmen kan ju göra vem som helst lite grinig...

Det går säkert bra så småningom :)

Ha det bra!

2009-06-26 @ 10:27:43
URL: http://www.prinstorsten.bloggagratis.se
Postat av: Sigge Svamphund

Håller med Torsten den här värmen gör en massa med humöret.

Inte så mycket med mitt, men mattes ska vi tala tyst om.......

2009-06-26 @ 12:49:31
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: Gunilla & Asta

Tack Anna :D



Förstår din besvikelse men jag tycker att du verkar ha hanterat situationen bra - binda upp henne och inte göra något. Och Zumi verkade ta det hela med ro :D Klart att det är trist att inte kunna träna med henne lös (eller i långlina). Men dina träningskamrater verkar jättebra - ta hjälp av dem och försök lista ut något sätt att bryta henne.



Förhoppningsvis hade Ina bara en dålig dag... Och det kan ju drabba vem som helst!



Kram /g.

2009-06-26 @ 14:21:02
URL: http://vitherde.wordpress.com
Postat av: Kasper

Ibland är vi hur duktiga som helst, ibland vill vi bara inte! Ibland rinner humöret, och ibland får vi liksom spader. Kan vara nåt med värme eller med hormoner eller med nåt annat som jag inte kommer på.

Fast vi älskar våra mattar ändå! (Vi är lite som barnungar säger min matte, fast jag är verkligen inte alls säker på att hon har rätt!!!!. Det ska allt vara bra liiiiiite då - för vi är MYCKET mer lättlärda och lydiga.)

Nosisar till er, både Timsen och Ina! Och smält inte bort i värmen!

2009-06-26 @ 20:39:14
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Elisabeth och Sacco

Åh, så trist med incidenten med Zumi, förtår din frustration till fullo.



hi, hi var kommer allt skinn ifrån? (på bilden i inlägget nedan). Trodde det var en fisk i munnen först:) Coolt!

2009-06-26 @ 23:08:16
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Pebbels

Jag tyckte att du gjorde det bästa i situationen.Du är jätteduktig!!!



KRAM

2009-06-27 @ 13:27:20
URL: http://hundtraningen.blogspot.com
Postat av: Sussi

Det kan gå fort.. Det är precis som med barn ibland. Vänder man ryggen en sekund så kan dom hinna hitta på vad som helst! Det är verkligen tur att det inte gick värre för den andra hunden eller för Ina. Om Zumi kände sig hotad kan hon också ha hunnit fått in ett rejält bett.. Men man ska aldrig tänka tänk om!! Jag tycker också du gjorde rätt eftersom du inte tog henne från platsen utan lät henne vara kvar..



Ha en fin kväll

Kramisar

2009-06-27 @ 16:17:59
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Ja vem blir inte grinig i denna hetta!! Tack för idag...söket altså:) Varmt var det och varmare blev det...PUST STÖN!

Kramis!

2009-06-28 @ 23:18:22
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/
Postat av: malte o snokis me matte

hej söta matte, var inte så hård mot dig själv, man kan inte va me överallt hela tiden! vet ingen som är så noga o duktig o hängiven sina hundar som du!

tröstepussar från grabbarna me matte

2009-06-30 @ 14:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0