Äntligen lite träning :)

Känns som jag varit lite frånvarande från träning och umgänge ett tag med löpande tik, dumma jobbtider och trötthet men igår blev det äntligen lite träning och det gav mersmak :) Först på förmiddagen tog jag ut Ina för ett  ett kortare grusspår samt lite lydnadsträning för att känna lite på henne efter att hon löpt och vilat. Hon tog grusspåret riktigt fint även om hon låg på lite men med tanke på att det var andra gången hon gick ett hårt spår så var jag jättenöjd. Vi tränade även ett kortare lydnadspass där jag mest ville känna på henne och fokus blev frittfölj och läggandet. Hon hade en riktigt härlig attityd vilket var kul att se eftersom jag var rädd att hon bara skulle busa runt efter att ha vilat från träning så länge. Hon inte har så bra kroppskontroll i fria följet ännu men för mig var det en vinst att hon valde att jobba med mig trots att husse var med som störning och att hon gick med riktigt hög förväntan och en vilja att göra rätt. Vi gjorde några lägganden både från språng och vanlig march och Ina damp ner i backen med fullt fokus, stilla och fint men med bra tyngd i backen så det känns verkligen som det börjar sitta nu trots vila, kul! Nu blir det till att fokusera på de andra delarna, framförallt henens koncentration samt hitta bättre sätt att belöna då jag fortfarande har svårt både att använda externbelöning samt belöning bort från mig på henne och då hon går igång för mycket och tappar allt fokus på att vi jobbar. Det gör ju att jag har svårt att ex få till ett bra ställande då jag vill ha dragning bakåt från mig och skulle behöva kunna belöna med externbelöning bakåt... Inomhus går det skapligt men utonhus är fortfarande allt runtikring lite för roligt för att hon ska klara av att fokusera på mig om hon får tag i en boll att latja med.

Ina jobbade fint i sitt grusspår


Va ska vi göra nu då matte?


Kanske inte så tekniskt snyggt men härlig attityd hos Ina som VILL jobba....




Fokuserad vid läggandet


Nöjda efter ett trevligt träningspass :)


På eftermiddagen tog jag med Tim för lite träning med tjejerna (Sara, Linnea och Frida). Var länge sen sist jag träffade alla samtidigt med vovvarna så det var roligt. Tim fick ett uppletande vilket först inte gick alls då han blev låg och krypig av någon anledning så jag fick börja om från början med rena synretningar för att stärka honom och tillslut tände han till och hämtade glatt in föemålet som idag bestod av en trasa. Tim fick även göra ett par korta motivationsökskick med rulle och löst påvis i lätt terräng då jag inte vill störa och hålla imot i honom för mycket med tanke på hans musker och så. Tim var lite flamsig först så jag fick skicka om men sen gick det som på räls och han hämtade rullen och fixade påvis utan tvekan vilket var kul eftersom han knappt kört sök sen vi slutade träna det seriöst pga hans höft vilket är över ett år sedan nu.

Full rulle in till matte efter att ha hittat figgen (foto Linnea)


Tim sök! (foto Sara)


Tim har just hämtat rullen hos figge nr 2,  Linnea som sitter bakom stenen (foto Sara)


Jag försöker hjälpa...eller kanske stjälpa...;) Sara och Ikaros vid uppletandet, här är det belöningsdax (foto Linnea)


Tim fick även gå ett kortare spår men tyvärr såg jag att folk klivit omkring i vårat spår så första delen gick kanon och Tim markerade apporterna tydligt ch jobbade i fint tempo på slak spårlina men mot slutet snurrade han till det rejält innan han fann spårslutet och därigenom missade han en apport.

Titta matte här är slutapporten, varsågod!


Innan vi skiljdes åt undrade Frida om hon fick släppa Ronja lös lite med Tim då hon blir så påverkad av kopplet och visst fick hon det, Tim är rätt lugn och tydlig i sitt språk så han trivs utmärkt när han får vara herre på täppan ;) Det gick aldeles utmärkt, dom nosade lite på varandra men annars gick dom mest för sig själva. När Ronja kopplades upp fick Zumi busa med Tim en stund, hon är ju lite mer fysisk men Tim tar henne inte riktigt på allvar då hon är så liten och övertydlig i sina signaler. Han tycker  mest att hon är en rätt mysig och en kul prick som fjäskar och hoppar runt för honom.

Tim och Ronja spanar in varandra


Kom igen då Tim, busa!....


Kom då lilla rödtott...Tim ser ut som han ska ge Zumi en kram.... (foto Linnea)


Måste avsluta med en bild som Linnea tog som bara är Tim i ett nötskal... rullandes i gräset totalt avslappnad i en stor myshög mitt bland hundar och människor, min stora livsnjutare!


Kommentarer
Postat av: Kasper

Duktiga ni är, både Tim och Ina. Jag är ju mest en liten fjomp jag, säger matte, men det är ju faktiskt hennes fel! Men eftersom hon trivs med en fjomp, så får jag väl ställa upp! ;)

2009-09-22 @ 00:15:57
URL: http://www.belof.se
Postat av: Torsten

Ja, ni är jätteduktiga!!! Det såg ut att ha varit en härlig dag med stor sol och goda vänner!

Kram

2009-09-22 @ 07:13:24
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: pillan

härlig bild ..

den sista !!

tack för omtanken av Molle , han är lite piggare idag..

2009-09-22 @ 19:23:52
URL: http://www.pillans.se
Postat av: Sussi

Vad mycket skoj ni hittar på med vovvarna hela tiden. Tidsbrist är det gott om hemma hos oss :-(

Du måste nog ha ett par väldigt nöjda vovvar :-)



Ha en trevlig kväll

2009-09-22 @ 20:05:46
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Elenor och Zidane

Det är verkligen roligt att träna igen när man haft en period med mycket annat att göra samt löp och grejer. Fina bilder som vanligt. Kul när hundarna leker fint tillsammans. Kram

2009-09-22 @ 20:28:27
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Marianne

Fina foton och det sista beskriver verkligen en som kan njuta av livet.

Ha det gott. kram

2009-09-22 @ 23:35:34
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Johanna

Hej! Kul att det gick bra med träningen och fina bilder som alltid :)! Tänkte på det där med belöning, det kanske kan funka att ha en boll i ett snöre? Så kan du liksom "hala in" henne om hon inte riktigt vill komma med bollen. Nu vet jag inte riktigt om det är det som är problemet, men var bara en tanke iallafall. Att du har boll, kamptrasa eller annan leksak i ett långt snöre som du håller i, så kan du lägga den bakom i ställandet och skicka henne bakåt, eller kasta den bakåt, som belöning, men att du ändå har kontroll.

Ha det så bra, så tittar jag nog in här snart igen :)

Och Tack så mycket för grattiset till Liams uppflyttning, det har jag helt glömt att skriva!

/Johanna, Liam och Grimm

2009-09-23 @ 16:47:44
URL: http://www.klokahundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0