Gårdagen och lite annat

Igår träffade jag Sara för lite uppletande. Jag hade bara med mig Ina och hon skötte sig riktigt bra, var skapligt lugn och samlad även om hon fortfarande skäller när hon blir uppbunden. Själva uppletandet gick bra, kanske inte så raka skick men bra attityd och fokus hos Ina och skapligt duktig på att komma in med sakerna. Hon vill ju gärna leka själv med grejjerna så för oss är uppletandet mest en träning i byteshandel samt en rolig aktivering så jag lägger inte fokus på att få till raka tävlingsmässiga skick utan mer fokus på att hon ska komma in med föremålen och att hon ska jobba i bra tempo och självmant söka av området. Ävan Saras grabbar jobbade på fint med härlig attityd.

Ina väntar på att få börja jobba....


hittat första föremålet, ett gosedjur...


här låg en trasa matte!!!!


På väg in med sista föremålet...


belöning..... mums!


Ikaros letar...


Tubost är smaskens enligt Ozzy!


Efter uppletandet tänkta jag och Sara att Ozzy och Ina skulle få busa lite som belöning då dom varit lösa ihop vid ett tillfälle innnan och även suttit i samma bil utan spänningar mellan dom så vi hade ingen anledning och tro att det inte skulle gå utmärkt. Tyvärr var det en missbedömning från vår sida, Ina la omkull Ozzy ganska omgående så det slutade med att jag fick fatt i henne och bröt henne så det ville sig inte. Inga skador vad jag kunde se på hundarna förutom ett litet skrapsår på Inas ena trampdyna fram så troligtvis ville bara Ina fostra men det hela gick överstyr :( Riktigt tråkigt både för Ozzys del men även för Ina som inte behöver mer dåliga erfarenheter av hundumgänge men jag får ta det på mig, ibland tror man att det ska gå vägen utan att det gör det.... Jag är ju annars väldigt restriktiv med vilka hundar mina får umgås med, dom leker ju mestadels bara med varandra samt pappas vovve så jag får lära mig av händelsen och helt enkelt jobba på att bli bättre på att läsa Ina och försöka att inte utsätta henne för situationer hon inte reder upp. Vi avslutade iallafall med att stå och prata ett tag och även om Ozzy var lite osäker så hoppas jag inte att han tog någon stor skada av det inträffade.... suck...

Idag har jag jobbat medan Jonas var iväg på sökkurs med Ina, hon hade visst varit jätteduktig fick jag höra så det var roligt. Annars har det varit en lugn kväll med gos i soffan och mys.

Kommentarer
Postat av: Pia

Det är så mysigt att kunna följa Ina här. Du är så bra och duktig Anna Stort <3 till dig från mig KRAM

2009-09-27 @ 10:15:59
Postat av: Pia

Det är så mysigt att få följa Ina här.

Du är så bra, kärleksfull och duktig Anna

Ett stort <3 till dig KRAM

Sök har nog varit Inas starka sida alltid ..... Kul att hon och Jonas jobbar ihop oxå :)

2009-09-27 @ 10:19:47
Postat av: malte o snokas

å vi tycker att avslutningen med mjukost på tub ser väldigt spännande ut! hörru skitmatte, hoppa upp ur soffan o gör nån liten övn åt oss som ska sluta i tubmjukost!!

2009-09-27 @ 15:57:52
Postat av: Torsten

Roligt när allt går så bra! Visst har det varit skönt med helg...?!

Kram

2009-09-27 @ 19:15:51
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Elisabeth och Sacco

Så duktig hon är Ina på att leta saker, Sacco tröttnar redan efter första skicket:)

Så lika Tim och Zingo är, i alla fall så här på bild när man inte känner dem..

Önskar er en trevlig söndagkväll!

2009-09-27 @ 19:22:01
URL: http://sacco.bloggagratis.se
Postat av: Sara

Alla hundar var verkligen jätteduktiga i fredags men visst var det tråkigt att inte Ozzy och Ina funkade då. Vi får inte vara så hårda mot oss själva. Det är klart man inte vill utsätta sin hund för en otäck situation dom inte kan reda ut men samtidigt hade ju inget talat för att dom inte skulle funka ihop, tvärtom hade saker talat för motsatsen.



Kram på dig och hundarna!

2009-09-27 @ 22:21:05
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com
Postat av: Gunbritt, Dahro och Giah+8

Du är en jätteduktig hundägare Anna!!!



Förstår att du tycker det är jobbigt när det inte går som du vill, men Tim blev nog mest överraskad och kanske lite rädd, ville kanske dessutom vakta dig som ju oxå blev överraskad...Sånt händer...Det som var sååå bra var ditt agerande!!!!



Lika var det med Ina, vad jag förstod fanns inget som tydde på att det inte skulle gå att släppa ihop dom...Tror som du att hon ville fostra honom och det gick överstyr...Men förhoppningsvis blir det inga sviter hos Ozzy...Även där gjorde ni så gott ni kunde för att avdramatisera för hundarna genom att stå kvar och prata...



Önskar oxå att alla var som du med sina hundar ;)

Det ser kul ut med träningen...Mina ÄLSKAR uppletande :) men det har tyvärr blivit lite för lite träning här :(



Valparna växer och blir roligare för varje dag :)

Vore kul om ni hann komma och titta på dom och naturligtvis hälsa på oss, vore sååå roligt att få träffa Tim och Ina, live...

Ni är så välkomna hit :)



Kram Gunbritt

2009-09-27 @ 22:42:15
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Kasper

Här läser matte och jag eran blogg regelbundet, men tror du, Ina, att hon ÄNNU har fattat att hundar BEHÖVER tubost? Nä, det har hon inte!

Men kanske nu? Förut kanske hon trott att bara hundar som heter Timsen ska få tubost?

Mattar blir man aldrig RIKTIGT klok på. Fast man försöker och försöker och försöker... :)

2009-09-28 @ 01:17:51
URL: http://www.belof.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Ni är så duktiga, och bilder är ju underbara. Jag längtar ut tills skogs när jag ser dem.



Pebbels tass är mycket bättre men jag vågar inte ge mig ut i skogen ännu.



Kram

2009-09-28 @ 17:21:10
URL: http://hundtraningen.blogspot.com
Postat av: Gunbritt, Dahro och Giah+8

Ni är välkomna då!!

Vi kommer kanske att ha valptest då, någon av dagarna, så vi kan väl höras närmre om vilken dag som passar bäst :)

Får besked om valptesten snart tror jag, hon skulle kolla när hon kunde och ringa om tid och dag...



Här är det mer än full fart nu...ÅTTA PIGGELINER som VILL saker och dessutom är värdens gosigaste + dom två stora som oxå vill rå om matte ibland...Dagarna går fort :)



Det är klart vi vill träffa era sötnosar ;) !!!

Kram Gunbritt

2009-09-29 @ 11:16:15
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: malte o snokas

vi skickar lite slafsiga tisdagspussar med hopp om att det sitter lite tubmjukost kvar i mungipan på er! slafsing!

2009-09-29 @ 13:55:08
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Jonas är verkligen jätte duktig med Ina! Han är även en riktig hejjare som "figge" och hundarna verkar gilla honom skarpt!



Hoppas du kan komma på lördag?

Kramis!

2009-09-29 @ 23:33:18
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0