Stressad Tim och "hundbyte"

Igår blev det "hundbyte" här hemma, pappa ringde och berättade att Tim var så stressad och taggad utav att komma hemifrån så han lyckades inte få honom att vare sig äta eller lugna ner sig. Vi bestämde då att jag skulle ha grabbarna hos mig eftersom jag har lättare att bryta Tim när han går upp i varv så fick Ina komma till pappa. Bytet fungerade skapligt, visst hade Ina varit lite pipig och fundersam först hos pappa men när jag pratade med honom sen verkade hon ha funnit sig rätt bra att vara där trots allt. Jag var och jobbade när bytet skedde men när jag kom hem var Tim fortfarande riktigt uppstressad men han lugnade sig rätt fort efter att jag kommit hem och dämpat honom. Det gäller att bryta Tim innan han går upp för mycket i stress vilket både min pappa och Jonas har svårt för, dock är ju Tim en riktig mattegris så nu när jag fått hanterad honom så har han lugnat ner sig såpass att han kan lägga sig och vila samt att han börjat äta igen, skönt! Det här löpet har nog varit det bökigaste hittils om man ska se både till hur trött Ina har blivt av det och hur mkt det påverkad Tim. Måste nog tala med en veterinär framöver för troligtvis måste jag nog kastrera en av dem, känns inte rimligt att dom ska ha det så här när dom ändå inte ska gå i avel. Sen jag tog över Ina har hon ju hunnit löpa 3 gånger och vi har inte ens haft henne ett år (ca 4 mån mellan löpen) så det är tufft för henne, hon hinner ju knappt repa sig både fysiskt och psykiskt innan det är dags för löp igen.

Dagen här hemma har varit lugn för grabbarnas del, Tim har mest vilat vilket är förståligt efter hans stressande. Igår förmiddag innan jag började jobba när Ina fortfarande var hemma hos oss så tog jag och hon en långpromenad där hon fick springa lös där det passade. Jag är ju lite försiktig med att ha henne lös vid löptider men på vissa ställen ser man så långt över åkrar och annat så där kan man passa på att låta henne rejsa av sig.

Lite bilder från vår promenad blir det som vanligt.... hon ser lite rolig ut Ina nu när hon tappat så mkt päls, lilla nakenfia!

Bus på fältet


Hmmm lukta gott här...


Blääää!


Fläkta tungan lite....
 

hej hå traska på


Tvätta nosen måste man göra...


I skogen fanns godisträd...mums!


Blickar ut över skogen....


Jipiie... lyckan är en sandhög.....


Gräva....GRÄVA!!!


Det här var mysigt matte!



Kommentarer
Postat av: Linnea

Och så säger de att Zumi ser ut som en räv! På andra bilden ovanifrån ser ju Ina ut väldigt mycket som en urblekt rödräv :) Härliga bilder, som vanligt!

2009-09-09 @ 18:28:36
URL: http://dory.nu
Postat av: Sara

Gud vilka fina bilder, du är såå duktig på att hitta bra vinklar!



Kram

2009-09-10 @ 00:04:38
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com
Postat av: Kasper

Nu ska jag berätta något - jag är kastrerad! Tyckte inte det var nåt att berätta i min nästan-blogg. Men det är jag, för jag ska inte heller gå i avel. Fast jag är en väldigt vacker jappe! Det är ett tag sedan nu, och snygga tjejer uppskattar jag fortfarande. I synnerhet förstås min Mollie. Men jag uppför mig mera som en gentlehund, säger matte.

Lyckliga Ina som hittade en sån stor sandhög att gräva i, förresten! Toppenkul naturligtvis!!!

2009-09-10 @ 00:25:56
URL: http://www.belof.se
Postat av: Torsten

Mattes förra hund löpte också 3-4 ggr per år, vilket var jobbigt för både matte o hund. Henne kastrerade dom och allt blev mycket bättre...förutom att pälsen blev ful för ett tag...men det var det visst värt!

Jättefina bilder på "nakenfisen"!

2009-09-10 @ 07:57:22
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Marianne

Det är jobbigt för både hundarna och er under löptiden. Idag är inte kastrering av hund lika tabu som det var för några år sedan. Om man accepterar de förändringar en kastrering innebär för hunden, så tycker jag att det är ett bra alternativ för dem som inte ska ha sin hund i avel.

Ha det gott

2009-09-11 @ 00:29:00
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Torstens matte Eva

Hej på er! Angående kastreringen av våran "Babben"...Det var ju en New foundland, hon var ju alltid världens snällaste hund och visade aldrig nåt humör. Däremot var hon väldigt på verkad av alla löp hon gjorde, såsom att hon blev orolig flera veckor innan och ville gärna göra sina egna små promenader (=hon smet), tur att hon var så snäll! Efter kastreringen blev hon mera loj och jämnare till humöret, ibland tyckte jag att hon var deppad...Men det gick till sej, "Njuffar" är ju som bekant inte särskilt riviga av sej...;)Men pälsen fick sej en knäck, hon fick MASSOR av underull och den blev matt o ful! Det tog ett bra tag innan man såg att glansen kom tillbaka! SEn var det ju förståss jätteskönt att slippa allt "slabbande" under löpet, för hon både blödde o slickade...

Det var allt jag kan säga om saken....Ska man ändå inte avla på en hund så tycker jag att man kan hjälpa till med kastrering...det förhndrar ju även vissa sjukdomar, så som livmoderscancer osv

Trevlig helg!

2009-09-11 @ 07:00:38
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Pia

Du vet var jag finns :)

2009-09-11 @ 20:40:18
Postat av: Cavvetjejernas matte

Det måste var jättejobbigt med Inas täta löp. Det vore nog det bästa att låta kastrera någon av dom ändå.

Härliga bilder av Ina!

Kram

2009-09-13 @ 14:09:40
URL: http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Hej gumman!



oj låter jobbigt för vovvarna :( Håller nog oxå på att en kastrering skulle vara på sin plats för att få dom lite lugnare. Jätte fina bilder, VISST ÄR DET SKOJJ ATT FOTA!!! Kramis

2009-09-14 @ 17:33:52
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/
Postat av: Gunilla & Asta

Oj, att Ina löper så ofta! Låter verkligen jobbig – för alla. Det kan vara jobbigt nog med löp ungefär två gånger om året... För tiken kan det ju vara en period innan och/eller efter som de också är påverkade. Jag skulle helt klart överväga kastrering särskilt om hunden är väldigt påverkad av löpen - det känns mest rättvist.



Sööööt nakenfisa :D

Kram

2009-09-16 @ 09:25:51
URL: http://vitherde.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0