Trevligt umgänge och spår med Ina och olydig Timse

Igår hade jag både en bra och en dålig dag. Det positiva var att jag tog med Ina träffade Linnea och Zumi vilket var jättetrevligt, det negativa var att Tim som alltid brukar sköta sig och som jag litar på gick fram till en hund igår :( Det var nämligen så att jag och Tim var ute på förmiddagspromenad och vi mötte som vanligt folk, hundar mm och han skötte sig fint och gick lös hos mig ända tills vi skulle runda ett hörn och mer eller mindre krokade  med en hund och dennes matte. Innan jag hinner med har Tim tagit ett språng fram till dom och ställer sig och skäller för att försöka skrämma iväg dom. Jag rusar fram och backar av Tim och ber honom lägga sig vilket han gör medan jag ber om ursäkt allt jag kan och förklarar att Tim aldig brukar bry sig om mötande och att jag självklart inte skulle haft honom lös då. Fy vad besviken jag blev på det inträffade, jag som liksom trodde att jag och Tim hade skaplg koll eftersom han fungerat så bra nu en längre tid utan intresse av omgivningen... får helt enkelt ta nya tag och styra upp honom lite och se till att öka mitt värde igen. Jag vill ändå påpeka att Tim aldrig rörde den andra hunden på något sätt utan han skällde bara av osäkerhet då han troligtvis blev överraskad av att de dök upp så plötsligt, men ändå... han får INTE gå fram mot främmande oavsett om det är hundar, människor, cyklister eller vad som.

Nu till något roligare, min träff med Linnea. Vi möttes upp i valla för att gemensamt promenera bort en bit och lägga grusspår. Tyvärr blåste det ju upp till halv storm under tiden så förutsättningarna för att hundarna skulle spåra ostört var inte särskilt lysande, bitivs spårade dom dock bra båda två men jag tror både Zumi och Ina imellanåt gick på vindvittring och kom då av sig. Förutom spår blev det även nyttig passivitetsträning för Ina både då Zumi och Linnea busade runt lite och körde nåra freestylemoment samt hade stor genomborsting av pälsen. Att en liten rödtott kan fälla så mycket.... himmel... Jag och Ina avslutade med en inkallning och lite fritt följ och rent tekniskt var det en katastrof då Ina trängde, gick för långt fram, lekte känguru och ljudade men hennes glädje var underbar.... hon hade KUL vilket bara det är en seger eftersom vi hade störning av zumi en bit bort. Vid ett tillfälle var Ina på väg att dra efter en joggare men hon vände när jag kallade så det kändes bra, att det fungerade och bryta henne direkt.

Lite bilder från dagen, alla foton på Ina och mig är tagna av Linnea Björk Timm.

Zumi spårar


Ina spårar


gottis i spårslutet... mums!


Linnea och Zumi tränar "mellan"


Fina Zumi!


Övertaggad Ina som var både högt och lågt.....


Bus!


Min trasa!!!!... nöjd Ina lyckades dra upp trasan ut min ryggsäck när jag inte hade koll...


Mattes gosegumma!


Att se Ina så glad, sprallig men ändå med förmågan att varva ner skapligt imellanåt kändes riktigt kul. Ina gjorde till och med en lektinvit åt Zumi vid ett tillfälle och även om jag vill att hon helst inte ska bry sig alls så är det bra mycket bättre än att hon spänner en massa mot henne. Nu hoppas jag bara att vi kan behålla glädjen vi börja få upp ihop och även framöver börja få in lite mer precision och kroppskontroll. Måste även tacka Linnea för den goa kommentaren hon skrev om att jag och Ina verkad mer tillfreds med varandra nu, jäklar vad det värmde :) Jag tror att det så smått har börjat hända något i vår relation åt det positva hållet där matte så sakta börjar få ett större värde och vi har mer ordning och reda i vardagen.


Kommentarer
Postat av: Sara

Vad roligt ni verkar ha haft. Hårda spår verkar spännande jag får se till att testa det någon gång :)



Kram

2009-09-24 @ 11:03:52
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Ja hårda spår är nog så kul:) har bara testat 2 ggr på asfalt och det gick sådär...Acke var bättre en Primo som tar detta med spår som ngn slags tävling i vem som kan springa fortast i spårsele;)



Kramis!

2009-09-24 @ 23:52:37
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/
Postat av: Kasper

Kuligt, Ina! Härligt att spralla på och vara glad! Och Timsen, klart du blev överrumplad över ett sånt plötsligt möte, JAG fattar precis! :)

2009-09-25 @ 00:39:28
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Torsten

Å va kul för er, bra att känna att nånting händer!

Timsen blev nog bara lite överraskad över att krocka med någon runt hörnet...man kan ju faktiskt bli lite rädd!

Ha nu en skön helg!

2009-09-25 @ 07:50:46
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Anita

Överraskningsmoment är alltid luriga. Jag tycker Tim reagerade alldeles normalt för egentligen så blev det bara ett: hoppsan vad händer???? Kul att Ina och du är så goa ihop

Ha det gott så ses vi snart.

2009-09-25 @ 11:32:39
URL: http://www.anitahundsport.se
Postat av: Marianne

Jag förstår att det måste kännas gott att få höra att man har ett bra samspel med sin hund. Tim blev nog bara överraskad av att springa på någon runt hörnet. Och vem hade inte blivit det?

Jag hoppas ni ska få en härlig helg. kram

2009-09-25 @ 22:02:58
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: malte o snoken me matte

å vilken bra hundägare du är ändå! va fint du bemöter andra människor som nu råkade ut för olydiga timsens skäll. Önskar alla var som du!

söndagspussar med killande mustasch

2009-09-27 @ 16:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0