Effektivitet :)

Jag är en person som gillar att uttnyttja mina jobblediga dagar i den mån jag orkar och idag känns det som en lyckad dag ur den synpunkten. På förmiddagen träffade jag Jeanette för lite träning med våra tjejer. Idag fick Ina sitta ensam i bilen med bagageluckan stängd och istället fönstren öppna vilket fungerade bra, har ju haft problem med att hon stressar upp sig väldigt mycket i bilen men det nu blev det mycket bättre, lite förväntansgnäll när hon hörde Jeanettes hundar men annars lugn och mestadels låg hon ner och vilade, riktigt skönt! Känns bra om hon kan lära sig varva ner och bli tryggare eftersom vi då får bättre förutsättningar om hon är i balans när det är dags att träna.

Vårat största fokus idag var belöning eftersom det är en väldigt stor grej för mig då det inte fungererar och leder till onödiga konflikter mellan mig och Ina. Framförallt externbelöning och vår konkurrens (Ina vill äga sakerna och inte lämna dom till mig) är det som tagit otroligt med energi från vår träning. Fick idag värdefull hjälp och bra tips från Jeanette så nu känner jag att jag minsann ska kämpa för att få till det. Tror en stor del i våra belöningsproblem är att jag är rädd för att göra fel eftersom ju Ina har med sig en del i bagaget som den omplaceringshund hon är och just konkurrens om föremål har varit en stor del. Vågar bara jag släppa till, vara tydlig och inte så rädd att göra fel så tror jag nog att det kommer bli bra för är inte jag säker på hur jag vill ha det och vad som gäller så kommer inte Ina bli det. Ina hade iallafall otroligt roligt idag när hon fick leka för glatta livet både med Jeanette och mig men det märktes att det tog på henne att behöva tänka om när reaktionen inte blev vad hon väntade :)



Förutom lek blev det en platsliggning för Inas del ihop med Sly, dom fick ligga 3 minuter och det positiva var att Ina låg hela tiden utan att ändra kroppsposition, dock pep hon lite och vred på huvudet. Tror det handlar om att forstätta träna och stärka henne i platsen då hon är osäker. Jag ska nog även prova med att använda mig av externbelöning i form av godisburk för att få upp fokus på Ina, vill att platsen ändå ska vara ett aktivt moment för hunden så hon inte hittar på annat men samtidigt ha en "lagom" förväntan. Vi hann även med lite tasstarget med varierande resultat, roligt iallafall att Ina vågar testa sig fram men jag ska nog börja om med träningen inomhus för hon blir lätt splittrad ute.

På eftermisddagen hade jag tvättstugan men eftersom det innebär en massa väntan på att maskinerna ska bli klara så passade jag på att utnyttja tiden och gå ut och lägga varsit spår åt hundarna. Ina fick ett kort nybörjarspår med två mjuka svängar med belöning i slutet och Tim som ofta får för lätta spår fick ett långt spår i ganska knivig terräng med en del höjdskillnader och varierat skog/gräs. Tim fick sammanlagt 5 spårapporter +slutapport i sitt spår. Medan tvätten sen hängde på tork passade jag på att gå Inas spår först då det legat ca 1 timme. Hon tog upp det fint men tappade bort sig och luktade på annat innna hon hittade tillbaka och kom till slutet, att det sen började hällregna mitt när hon spårade kan ju ha gjort sitt då hon var ganska osäker men det är ju nytt för henne som inte har någon spårvana.





Tim fick gå sitt spår när det legat omkring 2½timme och idag tror jag äntligen jag lyckades klura till det såpass att Tim fick kämpa lite. Han blir ju lätt lite noncharlant om spåret är för lätt eftersom han har en hel del spårvana men idag gick han riktigt bra, höll en jämn fart, var nogrann och markerade alla apporterna fint. Dock fick han ringa/slå lite när han kom ut på gräset där det blåste en del men han löste uppgiften mycket bra och hade ett härligt driv utan att försöka be mig om "hjälp", precis så som jag vill ha det :) Att det sen halglade och regnade nästintill hela tiden medan Tim spårade bekom honom inte det minsta... jobbar man så jobbar man ;)..., att sen matte huttrade och frös det är ju en annan sak..











Nu ligger båda hundarna helt utslagna och jag har njutit av ett värmade bad eftersom jag var helt dyngsur när jag kom hem från Tims spår. Känns dock väldigt skönt att ha två nöjda hundar hemma, nu kan jag slappa resten av kvällen med gott samvete... härligt när man känner sig effektiv ;) 

Önskar alla en riktigt härlig helg, för min del väntar en jobbhelg så nu ska jag njuta en stund till av kvällen innan sängen lockar.

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya.

Ja, ingen kan beskylla dig för att ligga på latsidan;-) Tror på dig & Ina! Belöningsbiten kommer ni få till med lite träning:-) Kram dig min vän och pussa på dina härliga vita sötnosar ifrån oss

2010-04-23 @ 21:34:49
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Kasper

Önskaar er allihop en skön och precis lagom aktiv helg! :)

2010-04-23 @ 23:40:13
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Wille

Vad spännande det verkar med spår och sök. Matte har lånat en bok som heter "Nosarbete". Den handlar om spår och sök, så det kanske blir lite sådan träning här också.

2010-04-24 @ 12:24:05
URL: http://willebus.bloggagratis.se
Postat av: Nina & Jackie

Åh fler spårnördar, härligt! Vi kanske skulle ta o åka till skogen allihopa nångång? Lägga spår, fika o prata lite skit? Alltid trevligt!

Ha det!

2010-04-24 @ 20:53:51
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Marianne

Tassar in för att önska er en fortsatt trevlig helg och samtidigt titta på dina vackra hundfoton.

Ha det gott

2010-04-24 @ 23:08:51
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Gunbritt med hela flocken

Ni är duktiga som vanligt ;)

Det är skoj när man känner att träningen går bra...

Härliga bilder på dina vita sötnosar :)

Kram Gunbritt

2010-04-25 @ 17:44:50
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Matilda

Låter som en aktiv hunddag, härligt :)

2010-04-26 @ 07:43:54
URL: http://www.goldenliv.com
Postat av: Wille

Hejsan !

Vad skoj att du kikad ein en sväng. Hoppas ni haft ett skönt veckoslut och har det bra idag.

2010-04-26 @ 11:07:59
URL: http://willebus.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0