Lydnadskurs och promenad...

Idag har det varit en riktig hunddag, på förmiddagen var det dags för Inas lydnadskurs igen för Anders och Heléne, var andra gången och på schemat stod ställande/läggande. Det blir ju en del passivitet och väntan på kurs och Ina var som vanligt på väg att krypa ur skinnet och skällde en del men alla var så trevliga på kursen så det känndes rätt ok ändå och mot slutet sista "pausen" låg Ina tyst och lugn nästan hela tiden. Iallafall, trots att hon legat och laddat så gjorde hon ett fint läggande under kommendering. Även ställandet fick vi kommenderat och hon ställde sig fint men kom sen av sig och strulade runt lite så vi fick göra om. Känns ändå som att hon stannar bra och förstår kommandot, gäller bara att träna stagda och att klara det i stökiga/nya miljöer. Vår största problem både i ställandet och läggandet är transporterna, där måste vi lägga en del krut då Ina lätt tränger och ligger på så hon hamnar aldeles för långt fram, dock tyckte jag hon gick extra dåligt i transporten idag men det tror jag mest beror på all energi hon hunnit ladda på sig, lilla krutgumman ;)

Dagen höjdpunkt för mig var även denna gång platsen, gick visserligen bara 2-3 meter bort men idag kopplade jag loss helt och Ina la sig fint på första kommandot och  låg hela tiden trots att hunden två platser bort reste sig och sprang till sin matte i full fart. Vid återgången fick hon ligga lite extra innan jag satte upp henne och hon låg fint och tyst och satte sig upp först på mitt kommando trots att dom andra förarna redan satt upp sina hundar, jippie :) Även lite början på tandvisningsträning blev det, eftersom Ina lätt skäller fick hon sitta vid min sida medan Anders spankulerade runt oss och sen ställde sig vid hennes vänstra sida. Otroligt bra för henne att bara få träna på att sitta med fokus på matte och vara tyst. Tandvisningen känns som ett moment som vi kommer få nöta mycket, bara för att hon inte ska börja skälla... egentligen bryr ju inte Ina sig speciellt mycket om att folk pillar henne i munnen utan det är just att acceptera främmade inom hennes personliga sfär. Nåja, nog tjatat o kursen, är kalasnöjd över Ina som jag tycker presterade mycket bra med tanke på miljön och förutsättningarna då vi i onsdags hade ett riktigt kass träningspass.

Ina knasfia!


Efter kursen blev jag upphämtad av snälla Jeanette och hemskjutsad för hundbyte, då jag tog med Tim för en gemensam längre promenad utåt tinnerö/skjutbanorna. Vi turades om att ha hundarna lösa, dels eftersom vi vill kunna promenera utan att dom ska busa runt men framförallt eftersom Sly fortfarande löper. Tycker det fungerade riktigt bra, Tim skötte sig fint och gick mestadels och strosade ganska nära mig även när jag hade honom på frikommando och Jeanettes hundar brydde sig inte heller nämnvärt om Tim där han lufsade omkring. Skönt att bara vara ute och gå ibland och mycket nyttig vardagsträning för hundarna att vara "fria under ansvar"
Efteråt käkade vi lite hemma hos mig, delade av med lite kompostgaller som vanligt och alla hundarna var härligt trötta, avslappnade och nöjda och låg mestadels och småslumrade, härligt!

Lite bilder från vår promenad :)















Nu väntar nog sängen snart, hundarna nattasover redan forfarande nöjda efter dagens aktivitet som nog tog på dom båda om än på olika sätt.

Kommentarer
Postat av: Sara

Härligt att det gick bra på kursen med Ina! En mycket söt bild på Tims nos måste jag säga :)



Kram

2010-04-18 @ 00:12:58
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Jeanette, Sly & Enya.

TACK för en trevlig eftermiddag igår:-) Tycker våra 4-beningar var jätteduktiga! Njut & må gott idag! Kram Jeanette.

2010-04-18 @ 06:14:12
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Elin & Koira

Hej!

Vad kul att du har hittat vår blogg, jag lägger till dig som bokmärke så ska jag in här och kika titt som tätt! :)

Tack för berömmet! Jag känner mig mer och mer laddad för tävling faktiskt! Ska nog ställa upp i LBK's Lydnadscup tror jag... Ska ni dit också?

2010-04-18 @ 21:11:40
URL: http://koiruliini.wordpress.com
Postat av: Eleni

Härligt att ni lyckades så bra på kursen :)

Har du något tips (som går att sammanfatta i en kommentar om du orkar/kommer på nåt) på hur man tränar just hundens fokus på en, såhär på rak arm? I synnerhet i distraherande omgivningar :)

Ha det bra

2010-04-19 @ 16:47:09
URL: http://www.tidus.bloggagratis.se
Postat av: Åsa

Vilka helt underbara nosfoton!! Jag älskar den där vinkeln.

Kramis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0