Fredagsträning

Idag blev jag upphämtad av Jeanette och så tog vid med alla hundar till hundungdom för lite träning. De var mycket folk där så först blev det en promenad så hundarna fick värma upp lite. Ina fick gå kopplad och Tim fick gå lös och jag tycker han skötte sig bra trots hundmöte även om han bitvis var lite studsig och mest ville latja runt i snön men så länge han inte går fram till andra hundar får han hållas till viss del.

Väl inne på hundungdom blev det träning på övervåningen där det var ledigt så jag började med Tim som mest fick latja med lite platsläggande och agera störning åt Sly. Därefter kommenderade jag Jeanette i ettan med Sly och det var riktigt härligt att se vilket fokus och driv den hunden har nu trots störningar av konstig miljö, olika hundar och ljud. Därefter blev det lite stadgaträning i sitt, springa genom släptunneln och lite belöningsfokus för Tim, allt utan större krav eftersom han ju nu är högre smärtlindrad men lite kul måste ju även han få. Han var så nöjd över att få vara med lite :) För Inas del blev det lite agilityträning där det egentliga fokuset låg på belöningsbiten. Bara jag håller tungan rätt i mun och är tydlig så tycker jag att det börjar fungera riktigt bra, Ina har börjar få till ett bra släppande och ger verkligen gärnet imellanåt för att få sin belöning... Nu ska jag bara lära mig att fortsätta vara tydig, inte missbruka hennes namn och fortsätta jobba vidare. Det bästa av allt var att hon struntade i alla ljud från nedervåningen där det var folk och hundar och när hon väl hängde med i mina flummiga dirigeringar klarade hon fint en svängd hoppkombination och släptunneln+långhoppet i följd. Visserligen efter måttot fullt ös medvetslös men sån är ju Ina lite i allt hon tar sig till ;) 

Under Inas träning fick Tim ligga i Jeanettes tygbur vilket verkligen fungerade kanon, han pep lite först men sen låg han snällt trots att jag och Ina busade runt bland agiltyhindren. Jag ska ta och införskaffa en stor tygbur, tror det kan vara bra att ha ibland vid träning så jag slipper ha Tim bunden, dels för att Ina inte kommer åt att dra igång honom i en bur om hon springer fram men även för att han nog lättare kopplar av om han är begränsad.  Tror även det kan vara bra hemma när jag tränar dem enskilt inomhus,  även Ina skulle nog kunna lära sig med träning att koppla av en stund i en stor bur. Sen att det är lite bökigt att transportera med sig är ju en annan sak, men ibland kanske det går att knöla in buren bland allt annat som man har med när man tränar.

Efter träningen blev det god lunch hemma hos Jeanette där vi som vanligt delade av med kompostgaller. Mina hundar fick vara med oss och jag blev förvånad över hur bra Ina tog det att komma till en ny miljö trots att Tim var lite rastlös. Visst kollade hon läget och snälla Jeanette gav henne ett tuggben att roa sig med. Trots att hon hörde en del ljud och såg Sly och Enya var hon inte speciellt vaktig och en stund låg både hon och Tim utslagna, härligt!.  Det enda negativa var att Tim av någon knepig anledning tyckte att trappen upp till Jeanettes lägenhet var jätteläskig så när vi skulle hem blev det lite bök innan vi kom ner, knepigt värre eftersom han inte brukar reagera på olika underlag, trappor mm Exempelvis kliver han ju över galler och färister utan problem..... Nåja, ibland vet man inte vad som försigår i deras lilla huvud.... hem kom vi iallafall och resten av dagen har varit lugn med nöjda, trötta utslagna vovvar och en lika nöjd matte :)

Nu ska vi ägna oss åt.....Fredagsmys!




Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

TACK för idag! Härligt & se båda dina hundarnas driv samt glädje idag:-) Det har lossnat ordentligt med Ina. Mysig bild på erat fredagsmys! STOR KRAM ifrån oss:-)

2010-02-26 @ 20:38:30
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Marianne

Roligt att det går så bra för er. Visst kan ens hundars reaktioner på olika miljöer förvåna en ibland. Men jag tycker enbart det är positivt, för då vet man att de är uppmärksamma på sin omgivning mm. Ett tips då det gäller tygbur, de välter ganska lätt om man inte förankrar den i marken eller i en stolpe mm. En hund som inte vill stanna i en tygbur krafsar sig lätt ur den. En stålbur är ju tyngre att bära med sig, men den vinner i längden om man vill vara säker på att hunden ska stanna i buren.

Ha det gott. kram

2010-02-27 @ 20:19:54
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Cavvetjejernas matte

Vad mysigt ni har det i soffan! Läste lite snabbt att Tim börjar känna av sina krämpor igen. Måste erkänna att jag inte hunnit läsa alla inlägg. Finns inte mycket datatid just nu.

Hoppas på bättre bloggtider så småningom.

Stor kram och tack för alla kommentarer!

2010-02-28 @ 12:35:25
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Torsten

Kul att det går så bra nu!!! Härligt med fredagsmys, men synd att helgerna försvinner så fort!

Ha en fin vecka!

2010-03-01 @ 12:33:05
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Heléne, Mick & Tiger

Tack för omtanken! Det märks inget på honom, varken i träningen eller för övrigt. Men lite tjock är han över senan så vi (försöker) ta det lite lugnt. :-)

Det ska bli kul att träffa dig och Ina. Och du...du behöver inte vara det minsta orolig över att hon ska vara "för vild eller störig".

Vi gillar sådana! ;-)

2010-03-01 @ 16:10:21
URL: http://web.mac.com/jackeoki

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0