Störnings och passivitetsträning

Idag har det blivit mycket mental träning för Ina med fokus på passivitet samt att klara av att ha kontakt. Vi började dagen med att ge oss ut för att prova att åka buss. Eftersom jag ville kunna fokusera helt på Ina då hon aldrig åkt buss vad jag vet så samåkte vi med min pappa så att han kunde betala och fixa åt oss medan vi bara klev på. Ina var jätteduktig och sa inte ett knyst när vi klev på bussen, lite otäckt tyckte hon det var men satt/låg snällt vid mig. Vi satt längst bak i bussen där det var gott om plats och inga människor och efter 5 hålllplatser borta i mjärdevi (ca 5 minuters restid) valde jag att hoppa av med Ina medan pappa fortsatte in till stan. Ina fick rasta sig lite och sen tog vi nästa buss som gick hem och trots lite krångel vid biljettautomaten samt en taskig sittplats där folk passerade nära och glodde på Ina så var hon tyst hela hemresan och satt/låg ner vid mina fötter så jag blev verkligen positivt överraskad. Min duktiga skällmaja skötte sig perfekt :)

Väl hemma blev det till och rasta Tim innan jag skulle ut med Ina igen och promenera bort till ortsgruppens träningsplan där jag mötte upp Anita och Git för lite träning. Vi började med en kaffeslurk inomhus då Ina fick vara med och träna på att bara vara still och lugn. Hon skällde lite av frustration först då hon ville komma åt Anitas godisficka men tji fick hon, inget godis ges av andra än mig framöver så Ina fick ge upp. Sen var hon lugn ända tills Gits glada unghund Gudrun fick komma in, det tyckte Ina var ganska jobbigt och hon svarade först upp rejält på håll då Gudrun skällde men efter ett tag gick det bättre och hon la sig ner.

Efter det begav vi oss ut för lite träning men "planen" var full av snö, plogmaskin, bilar och folk som kom och gick ut ur byggnaden brevid så jag insåg rätt fort att störningarna var bra stora för Ina så vi tränade enbart att sitta vid sidan/gå med kontakt. Först var Ina ganska osäker och skällde en del av frustration både mot mig och hundarna men fick inget för det så efter en stund valde hon mig och kampleksaken och satt fint med bra kontant. Efter det blev det lite fotgående med släpande koppel med bara fokus på attityd/vilja och på köpet fick vi till ett par fina vändningar. Vid ett tillfälle skällde Ina ut en människa som kom bakom oss men annars höll hon tyst trots att det rörde sig en del folk.  Avslutade med en inkallning och lite bus bara för att stärka att det är "roligt hos matte".

Ina sitter och funderar och smälter alla intryck som fanns på "plan"


Vårat träningssällskap idag, här Anita med Alice


Git med Gudrun


Jag var helt slut efteråt och även Ina var ganska trött när vi satte oss en stund inomhus igen innan det var dags för hemfärd. Jag och Ina slappade i "hundvänliga soffan"... (jag är inte sur, bara lite trött...)


Matte det är TRÅKIGT med passivitet.... suck... stackars mig som bara får ligga här....


 Fick skjuts av Anita hem så Ina fick sitta med mig där fram medan Ester var i baksätet, trots att dom hamnade nära varandra och det var trångt var Ina tyst och satt lugnt vid mig. Tror hon "stänger av" lite när det väl blir för mycket runt henne och klarar hon bara av att fortsätta lita på mig så kommer det nog bli bra framöver. Vi måste bara träna på och inte undvilka att succesivt både jobba och vara passiva i mer och mer socialt stökiga situationer.


Kommentarer
Postat av: Torsten

Oj, ni måste ju vara jättetrötta efter det här! Duktig hon håller på att bli....övning ger färdighet! :)

2010-02-03 @ 08:27:58
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Hos dig, Anna sitter det verkligen inte fast:-) Projekt jämt! Skönt att vi kan köra passivitetsträning ihop sedan... det är iallafall lite roligare då man hjälps åt:-) Kram ifrån oss

2010-02-03 @ 09:12:40
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: malte o snokas

Kan sova i soffan räknas som passivitetsträning? Man måste lura lite i soffan efter all snöstuds!!

slafspussar till hela gänget!!

2010-02-03 @ 11:09:19
URL: http://www.cybertaxarna.blogspot.com
Postat av: Cavvetjejernas matte

Hjälp vad duktig du är med dina hundar och kämpar på med olika slag av träning. Säkert jättebra för hundarna mentalt att öva på lite av varje. Känner mig som en riktig slappis inför mina tjejer som just nu inte får mer än promenader. Finns ingen tid och ork nu när vi håller på med köket.

Ha det gött!

Kram

2010-02-03 @ 18:10:28
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0