Inomhusträning och fikabesök

Idag tog jag med mig Ina och mötte upp Jeanette i valla för att samåka med henne till hundungdoms inomhuslokal. Ina har ju aldrig varit där och hon är heller inte van att träna inomhus där det finns så mycket dofter så jag hade väl inga större förväntningar på hennes koncentrationsförmåga vilket visade sig stämma rätt väl. Ina var supertaggad, smått överstressad och for mest runt och pep, skällde och stojjade runt i frustration. Vi turades om att träna så Ina fick sitta i en koposthage/uppbunden vilket inte var speciellt uppskattat och hon skällde i princip hela tiden... trist att hon stissar upp sig men samtidigt kan jag tycka att hon faktiskt behöver lära sig att sitta vid sidan av och ska jag se något positivt med det så låg hon iallafall ner imellanåt även om hon lät. Det blev iallafall rejäl störningsträning för Enya och Sly som fick stå ut med Inas gapande där hon låg... suck!

Jag fick iallafall jättebra hjälp av Jeanette att belöna spontankontant/attityd hos Ina då jag släppte henne och sen gick jag bara omkring där inne och Jeanette hjälpte till och klicka när Ina kom upp i någorlunda fotposition och gick brevid mig med kontakt/förväntan. Små korta ögonblick fanns det iallafall en tendens till koncentration och bara att få Ina att välja mig framför allt annat spännande känns som en bra början då hon behöver komma ner i stress. Det märktes tydligt att Ina var väldigt frustrerad och belöningsfokuserad, hon ville bara komma åt bollen/kamptrasan och hoppade och for efter sakerna så för hennes del gäller det att få till lite mindre belöningsfokus. Jag måste försöka börja jobba mot att hon ska klara av externbelöning/synlig belöning utan att tappa allt fokus på uppgiften och gå upp i stress. Det som trots allt gladde mig allra mest idag förutom trevligt träningssällskap var att Ina klarade av att Jenette kollade hennes tänder utan större tjafs, det kanske finns hopp trots allt bara vi tränar på.

På eftermiddagen efter att vi kommit hem fick vi besök av Sara med sina grabbar Ikaros och Ozzy. Ina var lite skällig först men eftersom hon var ganska trött efter dagens träning så accepterade hon skapligt att ligga i hallen  och kika in på grabbarna som var med oss i köket då vi gränsade av med kompostgaller. Tim brydde sig inte nämnvärt om att det var andra hundar på besök utan gick och la sig vid dörren och sussade, skönt att han tar det med ro! Var trevligt att träffa Sara igen och sitta och fika i lugn och ro ett tag :)

Nu är Ina bra trött efter dagens aktivitet och besök, det märks att det tär på henne psykist att ha mycket omkring sig men ack så nyttigt för henne. Tim däremot är rätt pigg då han inte fått någon större aktivering idag men det får bli en lugn dag för honom så tar vi nya tag framöver.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

TACK själv för trevlig träning:-) Det kommer bli KANON med Ina! Härligt att se hennes vilja att arbeta... du har mkt gratis bara där:-) KRAM

2010-01-13 @ 18:38:24
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Elenor och Zidane

Ni är lika flitiga med träningen som vanligt.:) Hur kallt har ni?

2010-01-13 @ 20:47:14
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Sara

Tack för att vi fick komma förbi på fika jag och killarna, liksom Ina var de rätt trötta när vi kom hem och jag var rätt trött jag med. Vi ses imorgon!



Kram

2010-01-16 @ 22:57:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0