Tävlingsträning en möjlighet till lärdom och utveckling....

Ikväll har jag och Ina varit på bruks och tävlingstränat i lydnadsettan... Med tanke på alla störningar, ny miljö och en för Ina helt ny situation så hade jag inte speciellt stora förväntningar, kan inte annat än att konstatera att det inte var mycket som höll måttet då Ina var väldigt splittrad och påverkad av omgivningen, dofter mm. 

Jag märkte redan innan platsliggningen att hon kändes lite "avslagen" och var svår att få igång. Valde att stå precis framför henne under platsen men tyvärr skällde hon lite pga osäkerhet och åt harskit som var allt för lockande för att låta bli :( Hon reste sig iallafall inte om man ska se något positivt i det. Tandvisningen tycker jag dock gick över förväntan, visst skällde hon lite och reste sig för att kolla av vem det var som kom imot henne men själva "pillandet i munnen" var inga problem. Ännu en gång blir det tydligt att hon mest vill kolla av läget när folk kliver in i hennes personliga sfär, är dom väl nära henne så har hon oftast lättare att acceptera dom.

Vi fick startnr 6 så efter platsen var det en hel del väntan och jag valde att ha med mig Ina och sitta och vänta då jag tänkte att det kanske skulle avdramatisera allt folk, dofter mm om hon fick kolla in allt, tyvärr visade det sig vara helt fel taktik då Ina bara blev totalt slut av alla intryck så när jag skulle väma upp inför vår tur var hon rätt off och svår att få ett riktigt gensvar av. Trist såklart men samtidigt nyttigt att få möjlighet att få testa sig fram för att hitta framtida strategier för hur man ska agera, hur mkt man ska värma upp mm. Nästa gång kommer hon nog att få ligga i bilen om det bli lång väntan så hoppas jag att hon kan stänga av lite mer.

Inne på plan kan jag inte skryta med några större prestationer, ett skapligt ställande och bitivs ganska ok linförighet men annars var det mycket som inte klaffade. Märkte att jag inte fick upp Inas fokus och att hon helt enkelt var för trött och påverkad av omgivningen. Trots allt tycker jag att hon är duktig min lilla skruttgumma med tanke på att det var helt nytt för henne med svår miljö, mkt folk och en matte som inte lyckades peppa igång henne ordentligt. 

Det mest positiva för mig var att Ina verkade ta det ganska bra med folket på plan och när vi var färdiga innan vi gick av plan bjöd "testledaren" henne på godis så jag hoppas att hon har har en positiv bild från det iallafall även om hon för övrigt var ganska full i huvudet av alla intryck.

Jeanette filmade oss och det var nyttigt att se för mig, dock inte så mycket att kika på med alla tokigheter som blev så det behåller jag för mig själv....

På skoj kan jag ju delge våra inte så vackra poäng ;)

Platsliggande 0 (pip, skall) Jag gick bara ngn meter och Ina var mkt osäker
Tandvisning 10
Linförighet 7 (skäller, sitter långt ram, lukt, drar i koppel)
Läggande 0 Ina ställde sig istället
Inkallande 0 (tjuvstart)
Ställande 9 (strul framf.)
Apportering 0 (tar före kom, släpper) Ina drog ett ärevarv med apporten så vi bjöd på en fin uppvisning ;)
Hopp över hinder 9½ (sent sättande) Ina mkt nosig innan
Helhetsintryck 10

Summa 94p

Nåja, någonstans måste man ju börja och om inte annat väldigt nyttigt att se hur Ina reagerar i miljön med alla intryck. Bra att veta var vi står någonstans och förhoppningvis kan det bara bli bättre med träning och erfarenhet, inte lätt när både hund och förare är noviser på lydnadsbiten med allt vad det innebär.

Kommentarer
Postat av: Jeanette,Sly & Enya

Nyttigt med träningstävling! Nu har du ju en plan hur du ska lägga upp det nästa gång. Kommer bli KANON med mer rutin:-) Kram

2010-05-13 @ 09:24:08
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Sara

Bra jobbat, även om resultaten inte blev vad du hoppats på så har du ju nu en massa kunskap om hur Ina fungerar och reagerar i dessa situationer. Jag är så himla imponerad av dig och önskar att jag kunde hitta bara en bråkdel av din motivation till mina egna hundar.

Kram!

2010-05-13 @ 12:22:07
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Giah med hela flocken

Håller med båda tidigare kommentarer :)



Ha en skön helg :)

Kram Gunbritt med flock...

2010-05-13 @ 13:09:58
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Marianne

Jag instämmer med kommentarerna innan. Och en 10-poängare på tandvisning måste kännas bra.

Ha det gott

2010-05-13 @ 23:19:33
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Nina & Jackie

Kul (och nyttigt) med träningstävlingar! Önskade att vi kunde va med på lite fler såna oxå.. det är ju bara inbillning att försöka träna tävlingsmässigt, man har ju inte alls samma utstrålning eller nerver även om man försöker =S



Det kommer inom en snar framtid att bli riktigt bra för er, kanske både i lydnaden och brukset?

Ha en kalashelg!

2010-05-14 @ 22:38:47
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Malin

Måste ännu en gång säga att ni verkligen har gjort stora framsteg sen jag såg er. För mig var det en annan hund. Ni kommer att fixa detta med människor och störningar. och det ni gjorde på plan såg bra ut. Njut och se det positiva av det hela.

Ni har jobbat fantastiskt bra och fortsättningen kan bara bli bättre!

ha de gott! ses snart igen för träning:

PS! Tack för filmen också!

Kram / Malin

2010-05-14 @ 23:14:25
URL: http://www.goldenspicypeppers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0