En härlig höstdag!

Idag är det min enda helt jobblediga dag på veckan och dagen till ära var det ett strålande höstväder, härligt! Hundarna och jag har roat oss med en härlig förmiddagsrunda där dom fick strosa lösa och busa loss. Det är ganska roligt att studera dom för ibland ser det ut att gå rätt så hett till mellan dom då dom är väldigt fysiska med varandra men dom har en härlig relation sins emellan. Tim är ju annars en hund som oftast krävar ganska stort utrymme omkring sig men med Ina är han trygg och även om det ibland kan gå lite vilt till från bådas håll så har dom en oerhört starkt flockkänsla mellan sig.













På eftermiddagen tog jag mig ut och la spår till dom på varsin stubbåker en bit hemifrån och sen skjutsade husse ut oss när han kom från jobbet så vi kunde gå spåren i lugn och ro med en hund i taget. Först ut var Tim som gick fick ett ganska långt spår på ett stort fält med tre mjukare vinklar, två spårpinnar och pipbollen i slutet. Han har ju några misslyckade spår i bagaget men idag gick han riktigt bra, härligt! Han tappade en vinkel men ringade självmant och gick på precis där han tappat och fullföljde sen klockrent och plockade spårpinnarna fint trots att dom var ganska kamoflerade på fältet (jag såg dom inte alls) och kom in med dom till mig. Överlag bjöd han på en härlig attityd och självkänsla i spåret vilket känns riktigt kul eftersom han ju är ganska lättstörd, svansen gick som en propeller efteråt, busunge! ;)

Tim spårar


På väg in med första spårpinnen




jobbar fint och koncentrerat :)


spårslut och belöning efteråt


Nöjda och glada på väg tillbaka...


Weeehee bollen!!!!


För Inas del blev det ett lite kortare fältspår men med två räta vinklar och en mjuk, tre spårpinnar. Hon började kalasfint men tog efter en bit upp ett viltspår istället, kom på sig själv efter några meter, ringade och tog upp rätt spår igen så det var bra. Därefter gick hon kalasfint och markerade nogrannt de två första pinnarna, den sista markerade hon utan att plocka upp men jag gjorde ingen grej av det, det tar vi separat sen. Det märktes att hon tyckte det var lite klurigare med fältspår än skogsspår men jag tror det stärkte henne att få tänka till lite extra för hon tvingades koncentrera sig mer och inte bara "springa på" och hon löste det fint. Det var en nöjd tjej som bar tennisbollen till bilen efter avslutat jobb.

Bra spårupptag


Efter en miss i början gick hon kalas med bra fokus och tempo


Plockat upp första spårpinnen




Belöning efter avslutat spår


Trötta, nöjda och väg tillbaka...


Jag lyckades tappa en av mina handskar en bit efter Tims spår så när vi var klara tog jag ut Tim och släppte honom på ett uppletande där jag trodde den var, han fann den direkt och kom glatt in med sitt fynd, tur man kan ta hjälp av de fyrbenta när man är slarvig!

Nu sover hundarna sött  efter dagens aktivitet och jag ska snart börja göra kväll med eftersom det blir upp tidigt till jobbet imorgon.  Önskar alla en trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Halloj!

Vilken skön start på helgen (trots jobbhelg) då båda vita pälsraketerna spårade bra:) Njutbara foton på nöjda hundar:) Kram

2010-09-25 @ 20:52:47
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Marianne

Vi har häligt sensommarväder och hade 18 + under den gångna natten och sol under hela dagen. Att hundar är flockdjur kan man inte ta miste på och en jämnbördig kompis är något man önskar alla hundar fick leka med ibland.

Ha det gott. kram

2010-09-25 @ 21:40:42
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Johanna

Hejsan ursäkta att jag inte har hört av mig om Måndag men jag har inte varit hemma. Mina vovvar kanske har fått kennelhosta så den här veckan som kommer ska de inte få träffa några hundar. Så vi får se till att träffa när jag vet hur de mår :).

2010-09-26 @ 17:27:26
URL: http://Jareback.com
Postat av: Gunbritt med hela flocken

Hej! Vilka fina bilder på dina sötnosar både i lek och arbete ;) Vi måste försöka höras snart!!! Var ju ett tag sen...Svarade på en tidigare blogg, om platsliggande nyss, du får backa och kolla ;) fick ju läsa ikapp nu igen...Suck, att tiden inte räcker till imellan åt...

Krama dina goa hundar och sköt om er :)

Ps hittade en massa svart trumpetsvamp idag + trattisar och kantareller, fick ett par taggsvampar av en kompis också (för provsmakning) Gott med hårt bröd med smörstekta kantareller och taggsvamp, åt det nu ikväll :)

Kram!!! <3

2010-09-27 @ 01:12:55
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Kasper

Som vanligt helt underbart härliga bilder - vi blir så glada när vi ser Timsen och Ina tillsammans! Både jag och matte.

Massa svansvift från mej!

2010-09-27 @ 01:29:56
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0