Skärgårdsbesök & avslutning på lydnadskursen

Igår for vi till Gryt där husses mamma och sambo har en stuga. Tim trivs verkligen där då han kan springa lös, bada och så ligger skogen precis bakom huset. Tyckte Tim skötte sig riktigt bra, grannen har en hund (en kastrerad welsh springer spanielhane) som Tim knappt brydde sig om trots att den vid ett tillfälle sprang till honom  så det var skönt, dock vet jag ju att dom fungerar ihop så jag håller mig ju lugn då vilket gör att Tim fungerar bra. Tim fick bada massor och roade sig med att hoppa från bryggan, sen simma under bryggan och upp igen och runt.... Det var jättemysigt väder så vi njöt nog allihopa som var där.

Myyysigt i vattnet!


Simma, simma...


Tjohoooo


På kvällen var det dags för avslutning på lydnadskursen, vi blev kommenderade och filmade genom olika moment som vi sen diskutterade. Jag hade sällskap av både husse och pappa ut så jag var helt säker på att det ksulle gå åt skogen då Tim gärna vill hålla koll på dom som ingår i flocken. Jag kan ju inte skryta med att vi gjorde några speciellt bra moment men det positiva var att Tim inte stack till någon människa eller hund utan att jag lyckades hålla honom hos mig vilket faktiskt känns jättebra. Jag måste bara våga lite mer på att vi faktiskt fungerar ihop och att Tim funkar skapligt  trots störningar. Att momenten inte funkar beror ju på att jag gör massa konstigheter med mitt kroppspråk och har dålig tajming i belöningen....jag tror att jag belönar en hel del felaktigheter bara för att jag inte litar på att Tim ska stanna hos mig. Fick mig ett gott skratt vid videofilmningen iallafall, vid läggandet la sig Tim framför mig som en ostbåge, vid inkallningen och ställande tveka han för att jag var så spänd och vid linförigheten släpade han. Apporten grep han iallafall men ack så tveksamt (den luktade ju annan hund). Platsliggningen gick bra ett tag men sen reste sig hunden brevid för andra gången och Tim satte sig upp, han vred även väldigt mycket på huvudet.

Utgångsposition med förvirrad förare


Så här knäppa ser vi ut ibland vid belöningsdax....


Min trasa!


Osäker Tim vid "vanlig" platsliggning (alla hundar på rad)


Platsliggning med alla förare i mitten


Efter träningen skulle Tim få hälsa på Dixon, en ung schäferhanne (ca 15 mån gammal) som gått kursen. Tyvärr tyckte Tim att han minsann skulle uppfostra den där ynglingen ordentligt vilket Dixon inte riktigt ville tillåta så det blev en hel del gruff och tuffa tag från Tims sida. Nu vet inte jag om Tim påverkades av att det var en tik närvarande men jag blir ändå lite less på mig själv. Jag vill ju att Tim ska lite på mig så att han slipper gå in och slåss/härja och att han ska kunna vara lös utan att tjafsa med andra hundar. Nåja, ingen av hundarna fick skador eller så och efteråt var det lugnt igen. Suck, ibland klantar man sig som förare...tur att våra hundar är så förlåtande i slutänden.

Kommentarer
Postat av: camilla

Jag har också vart rädd för att lita på min hund. Typ att kunna ha honom lös utan att han springer fram till dom andra. Nu har jag lärt mig att slappna av mer och lita på Bentley och han är för det mesta lös på träningen. Det fungerar så mycket bättre nu när han känner att JAG är trygg. Är inte alls så intresserad av dom andra att han måste springa fram till dom.

Ni är jätteduktiga och det ser då ut att ni inte har långt kvar till tävling ;-)Lita bara på Timse så ska du se att allt blir till det bättre.

Kram!!

2008-07-11 @ 19:15:35
URL: http://www.bentley.dinstudio.se
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Härligt! Både vattnet och avslutningen....Ska vi spåra ngn dag? om det slutar regna ngn gång....

Kramis

2008-07-11 @ 21:35:42
Postat av: molle

verkar ha haft en toppen bra dag... ps. hoppar du ifrån bryggan??

2008-07-12 @ 10:22:39
URL: http://bobmarley.bloggagratis.se
Postat av: Jill

Tjena..såg att du hade jobbat med helen på wds...övertala du nu henne att skaffa en vh med? hehe...kämpar på här nämligen..ler

jättekul o läsa din blogg och se alla bilder du lägger in på din träning.. Lycka till

2008-07-12 @ 16:58:06
URL: http://www.ciwi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0