Skogspromenad med klantig matte

Idag får jag skämmas lite för bristande koll på hundarna :( Jag var nämligen ute i skogen med Tim och Zingo och dom fick strosa lösa då dom gick snällt utan att busa. Jag passade på att fota dom lite och vi hade det allmänt mysigt när Zingo helt plötsligt börjar springa iväg, jag vrålar stanna men han bara vänder sig om med en blick som säger "skiter i dig kärring". Då hakar Tim på efter Zingo för att kolla vart han ska och jag rusar efter för att se vad dom tar sig till. När jag kommer i fatt står en tjej med sin hund i famnen och Zingo står glatt och viftar på svansen brevid. Tim halvligger ett par meter ifrån och gör lugnande signaler och verkar inte bry sig om hunden utan kollar på mig (han var aldrig framme förstod jag det som). Jag kommenderar Tim att ligga kvar medan jag hämtar Zingo och ber tusen gånger om ursäkt. Tack och lov är tjejjen inte arg och hennes hund verkar inte rädd, men fy vad jag skämdes. Kopplar upp Zingo och kommenderar Tim att gå hos mig och vi fortsätter vår promenad. Tim sköter sig fint resten av promenaden medan jag har svårt att få någon bra kontakt med Zingo. När vi kommer hem går jag därför ut med bara Zingo, klickern och ett lass köttbullar för att enbart träna lite kontakt och inkallningar vilket gick skapligt. Jag tycker det är lite svårt med Zingo för han är Tims motsats, han har ganska svårt för ögonkontakt, klarar inte mina röstnyanser på samma sätt som Tim (kan ex inte peppa honom som Tim med glada tillrop) och jag har svårt att nå fram till honom helt. Inomhus är han tvärtimot, tigger uppmärksamhet och ska gärna kela och ligga brevid och gosa.

Grabbarna grus på promenad


Myser i skogen


Zingo fick vara kopplad efter sitt upptåg...


Kvällen här hemma har varit lugn förutom att Zingo varit lite pipig, trodde först han behövde ut och göra ifrån sig men det visade sig att han var helt tossig ute och kände löptiksdofter och fnyste, pep och for omkring...suck... Nu har han dock äntligten gett upp och lagt sig till ro för natten så nu hoppas jag att vi får sova utan pip och gnäll.

Kommentarer
Postat av: malte o snoken

jasså firma pip o tut har en underfirma hos er...trodde det var bara vi som hade en sån firma...

vilken tur att det gick så bra som det gjorde i skogen! o nu till det viktigaste....fick timsingen nån köttbulle?

2008-09-29 @ 09:58:58
Postat av: Kasper med matte

Hörru Timsingen, du får hjälpa din matte att uppfostra Zingo!

Osså undrar jag - prexis som taxkillarna - om du också fick en och annan köttbulle? HOPPAS DET! ;.(

2008-09-29 @ 20:10:39
URL: http://www.belof.se
Postat av: Tanten

Vilken underbar bild där de ligger i höstlöven och solen silar ner lite fläckvis. Så vackra suckar djupt

2008-09-29 @ 20:50:04
URL: http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se/
Postat av: Sigge

Jag skrämde också en hund härom dagen.

Ville bara hälsa men matten trodde att jag skulle äta upp den lilla hunden.

Eftersom din matte plockar blek taggsvamp nu, har du fått svampmacka?

2008-09-29 @ 21:01:27
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0