Vilken härlig helg :)

Jag måste säga att jag verkligen haft en härlig energigivande helg, igår blev det ju träning med Sara (se inlägget nedan) och idag träffade jag Jeanette för lite spårning. Hade med båda hundarna idag med då Jonas körde ut oss, jättehärligt att kunna aktivera båda och komma hem med nöjda trötta vovvar. Jag la spår åt Jeanettes damer idag och hon åt mina och medan spåren låg till sig blev det en gemensam promenad och sen lite fika.

Vi började med att låta Jeanettes damer spåra, tycker dom gör framsteg varje gång jag ser dom. Roligt att stå brevid och kika för man ser så mycket mer än när man spårar själv och har fullt upp med att hänga med.

Enya syns knappt där hon spårar i det höga gräset...


Visst är hon väl söt!


Sly har hittat en spårpinne


Glad Sly efter väl utfört fältspår


För Inas del blev det ett längre spår än hon är van vid vilket jag tror var helt rätt då hon hinner landa mer i spåret och bitvis spårade hon otroligt bra idag, härligt driv och en enorm spårvilja har hon... gäller bara för mig att hinna hänga med då det bitvis går attans fort. Hon kom av sig rejält vid ett ställe men trots mitt strul med linan som fastnade lite så löste hon det självmant, min duktiga skruttgumma! I spåret låg två apporter och Ina missade första apporten i rena ivern men markerade den andra fint genom att nosa på den och puffa till den med nosen. Ska börja träna "plockepinn spår" med Ina tror jag framöver och försöka få till en tydlig markering, funderar på liggmarkering då hon ju gärna har rätt brått i spåret.

Ivrig Ina väntar på att få börja jobba....


Ina spårar




Hittat spårslutet och den mumsiga godisburken....


Tim fick ett spår i riktigt knivig terräng med mycket sly, våtmark och taskig sikt vilket gjorde att jag trasslade in mig en hel del i linan och bitis trodde att han gick åt fel håll... men man lär sig av sina misstag för vem hade rätt i slutänden, jo Timse såklart som envist jobbade på även om han blev rejält störd av flamsiga mig imellanåt. Han missade första spårapporten då han blev bajsnödig precis när jag släppt på honom, aj, aj... inte bra men så kan det gå... suck... Efter det markerade han dock pinnarna fint och även om han är lite speciell i sitt sätt att spåra så tycker jag det är kul att se att han ändå löser uppgiften efter lite "ringande" och inte bara "ger upp" när det blir klurigt. Märks dock att han är ringrostig och inte van att gå spår lagda av andra men jag tror Tim växtre rejält idag när han efter mycket jobb hittade sina spårpinnar och sin belöningsburk och slutligen fick njuta av sin tennsiboll efter väl genomfört arbete.

Tim spårar


Tim har hittat sin godisburk i spåret


Härligt att se att han faktiskt fick kämpa lite idag, jag lägger ju ofta aldeles för lätta spår och jag tror att han behöver utmanas ibland för att stärka sitt självförtroende, han är ju trots allt en kille som nästan slår knut på sig själv för att försöka vara till lags om han kan.

Trött matte och trött Tim efter spåranet som tog sin lilla tid :)


Men oj vad nöjd han var grabben efter sin prestation och mattes jubel...


Jag och Timse vilar lite innan vi väntar på sjutsen hem




Det var två trötta med väldigt nöjda hundar som en väldigt glad matte som blev upphämtad av husse efter spårandet. Är så härligt när man vet att hundarna fått jobba och använda huvudet och man ser hur dom växer med uppgiften på olika sätt. Innan hemfärd blev det promenad med husse vid "gropen" där vovvarna bara fick strosa och mysa omkring lite.... helt enkelt en skön avslutning på en skön helg.









Nu sussar vovvarna sött och jag ska snart göra detsamma.... nu är det slut på min härliga ledighet och jobbet väntar som vanligt imorgon. Hoppas jag kan behålla lite av den energi jag känner för stunden för just nu känns det rätt gott :)

Hoppas alla får en fin vecka!

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Tack själv för en energigivande söndag:-) Kram

2010-05-30 @ 22:03:56
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Cavvetjejernas matte

Vad duktiga dom är Ina och Tim! Och du, som hittar på så mycket aktiviteter för dom. Tänker varje gång jag läser om allt kul du hittar på med dina vovvar att jag ska börja spåra med mina små tjejer. Men än så länge har inte tid funnits. Har ju lagt spår till dom förut och dom tycker det är hur kul som helst. Måste ta mig i kragen snart!

Ha det gott!

Kram

2010-05-30 @ 22:23:51
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Marianne

Roligt att bägge hundarna var duktiga idag. Och vilken härlig natur ni har tillgång till. Fina foton som vanligt

ha det gott. kram

2010-05-30 @ 22:34:33
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Nina & Jackie

Tackar tackar! Behöver jag säga att jag är nöjd med min fröken? Går bara runt o ler just nu =) Jäkligt skönt att "kommit förbi" appellen och kan börja fokusera framåt! Dvs mer skogsspår för vår del =P



Ser ut som en härlig spårskog ni har hittat. Kanske man får chans att gå ett spår där nångång framöver.

Syns imorrn!

2010-05-30 @ 22:57:33
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Johanna & Max

Vad härligt med spårträning!

2010-05-30 @ 23:09:24
URL: http://jareback.com
Postat av: Kasper

Ett par jättefina dar, kan jag se!

Vill bara titta in och önska mina båda bloggkompisar en riktigt fin vecka! Och matte Anna också, förstås! :)

2010-05-31 @ 01:40:29
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Giah med hela flocken

Ni ser ut att ha haft en toppenhelg :)

Puss och kram Giah me flera

2010-05-31 @ 14:53:35
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Sara

Vad härligt ni verkar ha haft i solen!

Kram

2010-06-01 @ 22:27:03
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0