Börjat ny hundkurs på brukshundsklubben

Jag har varit sjuk ett par dagar så Tim har inte gjort nåt vettigt fram till idag utom att agera värmedyna åt mig. Nu står jag iallafall på benen igen så ikväll bar det av till brukshundsklubben där vi var anmälda till en fortsättningskurs (typ vardagslydnad). Tim var den äldsta hunden där och egentligen kan ju Tim en del grundlydnad men han behöver lära sig att slappna av/ träna passivitet bland andra hundar samt lyssna i lägen där det är mycket stimuli. Eftersom vi inte gått på bruks tidigare blev det en helt ny miljö för Tim och jag var lite rädd att han skulle gå i spinn helt och tokstressa. Han var faktiskt riktigt duktig, visserligen hade han lite svårt att inte bry sig om husse samt att koppla av men det gick ändå över förväntan. Han brydde sig inte speciellt mycket om de andra hundarna, däremot la han sig när han var uttråkad och rullade runt i gräset, gissa om han blev snygg med lera och gräsfläckar överallt....
Det blev lite träning i form av hälsa på människa med hunden lugn, gå med kontakt mellan de andra hundarna, sitt stanna kvar på kort avstånd samt motivationsinkallning där vi fick gömma oss i skogen. Tim utförde allt bra och jag är nöjd även om han ylade lite när han tyckte det var långtåkigt. Efteråt var det fika och teori, Tim fick följa med in och träna passivitet bland de andra människorna samt ett par hundar. Enormt nyttigt för Tim som lätt går upp i varv.

Här står vi och lyssnar på instruktören i början av kurstillfället
image559

Här har vi precis gått runt mellan de andra hundarna, Tim har bra kontakt
image560

Tränar hälsning med Tim liggande
image561

Här håller instruktören i Tim vid motivationsinkallningen där jag springer in i skogen
image562

Belöning och bus med bollen efter inkallning
image563

Kolla matte vad fint jag kan gå trots hundar och ny miljö!
image564


Kommentarer
Postat av: Bella

Hej Timsingen
Kul det ser ut med träning. Jag tror jag ska fråga matte om vi inte kan börja igen. När jag gick på vardagslydnad fick jag ju inte hälsa på de andra vovvarna men jag fick ju se dem :-. Ibland körde vi sök det var jättekul men att leta saker var trist. Vi hade en jätteduktig rottis i gruppen han fann allt och alla jättesnabbt.....

Matte säger att jag ibland är tjurig som en tonåring. När hon säger sådär tycker jag bara att hon är larvig. Jamenar jag kommer ju ibland!! Eller kanske ganska ofta då, det är bara i bland hon måste säga sådär morrigt.....

Puss på nosen
Bella

2008-04-04 @ 10:39:43
URL: http://orvegard.bloggagratis.se/
Postat av: malte o snoken

Hej, ser bra ut! Ni är ett snyggt ekipage!
Verkar som vi har startat ett nytt smeknamn på Timsingen...hoppas du inte misstycker!
Va bra att vi kunde byta bus med varandra! Skönt matte din är uppe det var säkert nospuffen som gjorde det. Våran verkar bara bli värre o värre...får nog stoppa dit två kalla nosar!!
nosbuff på dig timsingen!

2008-04-04 @ 14:53:55
Postat av: Tessan och

Brukshundsklubben?? hmmm ;) skämt åsido...ni ser så proffsiga ut, som alltid.... Skönt att du piggnat på dig...
Kramis

2008-04-04 @ 16:00:15
Postat av: Sigge

Tänkte bara göra dej lite mer avundsjuk.
Idag har jag badat från 14 eller om det var 15 av mina badplatser i min sjö.
Tog ett par dopp åt dej också

2008-04-04 @ 19:58:34
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: molle

sjutton gubbar vad du ser stilig ut när du går så fint bredvid matte,,, jag o sigge får nog hålla hårt i tjejerna..

2008-04-04 @ 21:41:30
URL: http://bobmarley.bloggagratis.se
Postat av: Sacco

Så fokuserad du är när du tränar! Ser kanon ut!
Imorgon är det dags för mig att gå kurs. Men innan dess ska jag få spåra, det är kul!

2008-04-05 @ 18:03:41
URL: http://www.bjorkmannarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0