Ett steg tillbaks i träningen :(

Jag har ju nästan tyckt att det har gått lite för bra med övertagandet av Ina, hon har funnit sig väldigt bra och skött sig över förväntan med tanke på vad hon har i bagaget. Hon har ju uppvisat en del oönskade beteenden/rädslor tidigare enligt vad jag fått berättat och idag fick jag erfara ett av dem. På promenaden med hundarna idag gjorde Ina plötsligt ett rejält utfall mot en stackars joggare. Allti gick som tur var bra, joggaren fortsatte utan att ens säga nåt så tyvärr hann jag inte be om ursäkt och Tim som var lös la sig lugnt  ett par meter ifrån och kollade på ina och verkade undra vad hon höll på med. Troligtvis kände Ina sig hotad men det är ändå inte ett acceptabelt beeteende så nu blir det till att jobba på med hennes sociala bekymmer och inte ge henne utrymme till sådana handlingar. Jag har ju så lätt för att börja "överanalysera" händelser så det slutade med att jag ringde till rara hundinstruktören Anita för att få ventliera lite, hon är helt enkelt underbar den människan som orkar lyssna på alla mina undringar och tankar.

Nåja, förhoppningsvis var det en engångsföretelse som kommer sig av att hon är på väg ut löp och är lite allmännt knepig just nu, men nu gäller det att se till att ligga steget före Ina eftersom jag nu sett hur hon kan agera när hon känner sig hotad eller trängd. Det är alltid en utmaning med omplaceringshundar just eftersom man inte känner dom på samma sätt  och det blir svårare att förutspå reaktioner, samtidigt är det oerhört lärorikt....ju mer jag lär mig om hund ju mindre inser jag att jag kan... 

 Jag måste ialafall få ge Tim en eloge, han förvånar mig nästan dagligen i hur bra han beter sig nu för tiden även i oväntade situationer...den hunden får jag bara större och större relation till och allt mer förtoende för...mattes älskling!

Annaras har iallafall dagen varit bra, utan några mer incidenter. Hundarna ligger och kurar ihop i hallen, en i biabädden och en vid dörren precis brevid.

Kommentarer
Postat av: Elenor och Zidane

Ja, det är lätt att överanalysera....Men nu vet du lite mer om din hund....och allt man vet är bra för då kan man ju hjälpa hunden mer, eller hur? Det kommer bli super till slut.

Tjing

2008-12-16 @ 18:39:54
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: molle

du har en utmärkelse att hämta

2008-12-16 @ 20:24:43
URL: http://bobmarleys.wordpress.com/
Postat av: camilla

Ina har då kommit till det bästa av hem!!!

Du är så duktig med dina vovvar Anna!!!



Skrattade gott när jag läste att Timse kissat på mannen med hunden ;D

2008-12-16 @ 20:27:53
URL: http://www.bentley.bloggagratis.se
Postat av: Sigge

Ha,ha skulle ha viljat se när du kissade på människan!

Sånt har jag aldrig gjort (ännu)

2008-12-16 @ 20:33:51
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: Elisabeth och Sacco

Ibland blir det bakslag, konstigt vore det väl annars. Kul att det går så bra med Ina för övrigt! Hi, hi vilken filur han är Timse. Kan inte låta bli att undra vad han hade i huvudet när han kissade på personen ifråga..



Du har världens sötaste tomtenissar!

2008-12-16 @ 22:30:17
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Pia

Ja du Anna...Ina har inte varit med om så väldigt många incidenter....men de som hon varit med om har satt sina spår.... kanske !

Hoppas att det fortsätter gå bra Att de positiva sidorna överväger de negativa. Tur att Tim är så trygg Annars skulle det väl blivit ett herrans liv...

TACK för jättefint julkort

2008-12-16 @ 22:52:14
Postat av: Jeanette

Detta fixar du Anna :-) Ina kommer vänja sig... hon har ju en sådan bra matte samt förebild i Tim.

2008-12-17 @ 00:00:17
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

håller med de andra..och nu när du vet hur hon kan agera så kommer du vara mer på hugget. det blir nog bra.

Tur att det inte var mig hon gjorde utfall emot, för jag hade nog kissat på mig då ;)

2008-12-17 @ 10:09:11
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Cavvetjejernas matte

Ina är ju verkligen duktig när ni tränar, efter att ha varit hos er så kort tid.

Hoppas det bara är löpet som gör henne osäker. Det tar nog lite tid att riktigt lära känna en omplaceringshund. Inget jag skulle ge mig på om jag inte kände hunden från början.

Ha en bra dag!

Kram

2008-12-18 @ 10:36:14
URL: http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: Tessan med "pälsbollarna"

Kan bara hålla med alla andra...och vet att ni kommer grejja detta!!

Pussa på dom vita vargarna från mig!

2008-12-18 @ 22:40:56
URL: http://www.ackebus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0