Träningssugen Tim

Kan börja med att berätta att vi åkte och "frisimmade" med Tim igår på kvällen för första gången och det gick bra, Tim simmade 7+6½+7 minuter och skötte sig fint. Han var lite smått otålig när jag skulle torka honom men stretchingen gick bra och vi höll vår tid på simmet utan att behöva stressa så det kändes skönt.

Känns lite uttjatat med en simbild på Tim men ni får stå ut ändå :)


Förmiddagen här hemma var lugn eftersom Tim simmade igår så ville jag att han skulle få vila lite. På eftermiddagen var han dock så pigg och alert så då gav vi oss ut för lite träning för att han skulle få göra något. Tim har ju slarvat lite med att markera spårapporterna så Idag la jag ut ett gäng spårapporter på gräsmattan här hemma och sen fick Tim markera dom en i taget medan jag väntade ut honom. Han var lite för ivrig först och ville bara rusa vidare men efter att jag belönat översvallande när han tog upp de första två spårapporterna så fattade han poängen och plockade fint upp apporterna och gav till mig i utbyte mot gottis.

Titta vad jag hittade matte!


Hmmm här ligger en apport


Den tar vi...


Jag vill ha mer köttbullar matte!


Tim var så himla kontaktsökande och arbetssugen efter träningen med apporterna så han fick träna lite fotgående och sen kopplade jag loss honom och tränade några steg fritt följ, lite snurra och slalom samt kontakt. Tim tyckte verkligen det var jättekul och hade full koll på mig utan att bry sig om husse som stod och fotade. Vi fick lite störningsträning då det kom en mamma med barnvagn och två barn gåendes över gräsmattat och tittade på oss men Tim var så duktig och brydde sig inte om dem utan höll sig fint hos mig. Det är verkligen kul att se hur Tim lyser upp bara han får göra lite småsaker, han är verkligen en underbar hund att träna med när vi är på samma våglängd. Jag får verkligen bita mig i tungan bitvis för att inte träna för mycket med honom utan hålla det på en lagom nivå så att han är arbetssugen och glad utan att överanstränga honom fysiskt så att han får smärta eller blir stel. En gränsdragning som inte är helt lätt att veta vart den går i dagsläget.

Inte lätt att träna slalom med stor hund när matte inte har kroppskontroll...






Jag har stenkoll på dig matte!


De här kallar jag kontakt!


Ska vi göra nåt mer? Tim alltid lika förväntansfull...


Nu på kvällen fick Tim stanna med husse här hemma medan jag var med när det var valpkurs på stan, jättekul att se hur duktiga alla små valpar och förare är. Nu blir det nog en kopp the, en filt och lite slappande i soffan.


Kommentarer
Postat av: Cavvetjejernas matte

Vad glad man blir att se på bilderna där ni tränar!

Vilken kontakt! Skönt att ni kommit igång lite igen.

Det syns verkligen att Tim tycker det är jättekul att träna.

Kram

2008-10-14 @ 22:14:20
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: camilla

Med den kontakten borde det bli höga poäng i lydnadsbeduten Anna!!

Snart dags va....;D



Det är den första tävlingen som är värst sen släpper det lite eftersom.

Seriöst,jag trodde jag skulle tuppa av på min första tävling, skakade som ett asplöv när jag kom av plan.

Nu är det inte fullt så illa iaf.

Du kommer att fixa det galant. Bara att anmäla nu

;-)

Kram!!

2008-10-14 @ 22:39:40
URL: http://www.bentleypojken.se
Postat av: Giah med flock

Va kul att ni tittade in på vår hemsida :)

Tack för komplimangen!!! Kommer att titta in här i fortsättningen för att läsa om dig!!!

Du är en stilig kille...

duktig att simma med ser jag, jag har inte haft så många möjligheter till det innan äventyret med Sigge (den simmturen var läskig och kall)...

I morgon ska jag och matte träffa Sigge igen, han ska visa mig en ny skog...Härligt...Våra "mattor" får nog leta svamp själva igen tror jag :)

Berättar hur vi haft det på bloggen sen.

Puss /Giah

2008-10-15 @ 00:44:52
URL: http://belgarhuset.com
Postat av: Kasper

Vilket skojigt grönt vatten det är i den där bassängsjön!

Och vad duktig din matte är som klarar att kliva över dig så där fast du är så stor och hon så liten, eller va!? För visst är det väl det ni leker "matte kliva över Timsen"

:-)

nosgos på dig, vackra Timsingen!

2008-10-15 @ 02:55:44
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: malte o snoki

va mkt ni hinner med! kul o "köra" bassäng själv nu!

världsfin kontakt er emellan! pussa timsingen mellan öronen från oss!

2008-10-15 @ 08:38:56
Postat av: lotta löfgren

Ser snyggt ut när ni tränar..tycker också det ser ut som att ni borde börja lydnadstävlingskarriären ;)

2008-10-15 @ 10:03:46
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Tanten

Fina bilder som vanligt! Mer kontakt än så där kan man väl inte önska sig va?

2008-10-15 @ 18:19:47
URL: http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se/
Postat av: Elisabeth och Sacco

Så roligt ni ser ut att ha när ni tränar slalom! Tycker det är svårt, just pga att jag har svårt med kroppskontrollen:) Och vilken kontakt ni har!

Ser härligt ut i simhallen, måste vara perfekt träning för Timse.

Duktigt med apporterna och spårningen är han också, vilken toppenhund du har fått tag i!

2008-10-15 @ 21:35:39
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Gull ponken! En annan får liksom böja sig ner som en fällkniv när vi kör slalom;)



Må gott, pussa Timse på nosen!

2008-10-15 @ 22:37:24
Postat av: Sigge

Jag var ju så förblindad av kärlek igår så jag glömde allt.

Men Giah var ju flitig besökare i spagroparna så hon grejade säkert åt dej också.

2008-10-16 @ 18:42:04
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: Ulrika Jönsson

Vilken tjusig kille du har! Lycka till med träningen.

2008-10-16 @ 18:54:24
URL: http://lagottotito.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0