Veterinärbesök med Tim

Idag var det dags för veterinärbesök på Nosholm med Tim, förutom veterinären Arne var även rehabsköterskan Marie med och även en till rehabpersonal (Sussi) var med en stund. Dom kände igenom Tim och kollade rörelsemönstret i trav, dom tog sig verkligen tid med oss så det kändes skönt att få pratas vid i lugn och ro eftersom personalen där verkligen är bekant med Tim sen i somras. Dom höll med om att Tim verkligen tappat muskler och Marie tyckte även att han tappat muskler framtill vilket jag själv inte märkt, vi vägde honom och det visade sig att han gått ner hela 5 kg! Det visade sig även att jag hade haft rätt, Tim hade en inflammation igen men eftersom han inte visat något alls i beteende så höll dom med om att det kunde varit svårt att upptäcka först. Det positiva var ju att Tim svarat bra på Rimadylen men eftersom han gått ner sig såpass i muskler och hull på kort tid så skulle vi räkna med att han nog framöver kommer att behöva gå på Rimadyl i resten av sitt liv. Nu trodde han att Tim framöver kunde gå ner på minimal underhållsdos Rimadyl bara vi lyckas vända den onda cirkel vi nu hamnat i och få honom att muskla sig men samtidigt känns det riktigt tufft. Jag har alltid ogillat att stoppa i djur medicin men jag har ju liksom inget val just nu om Tim ska få leva :(  Jag sa som det var till veterinären att Tim framöver ändå måste få leva ett aktivt liv och det höll dom med om allihopa, Tim är ju en kille som trivs med att vara igång och målet är att han ska kunna motioneras, vara lös och tränas i lex lättare lydnad, spår mm. Sen kanske han alltid måste undvika vissa saker som ex hopp och hård lek med andra hundar och det kommer säkert bakslag då vi får höja hans smärtstillande men det viktiga är att Tim mår bra och behåller sin livsgnista och ändå har full livskvalité trots smärtlindring. Visst känns det trist att lägga ner alla tävlingsplaner för gott eftersom Tim är så otroligt kul att jobba med men det vktigaste är ju självklart att han får må bra. Vi bokade iallafall in fyra simtillfällen eftersom vi hade kvar det på vårat simkort och om två veckor har vi en telefontid inbokad med veterinären för att diskuttera hur vi ska fortsatta med Tim så tills dess får han gå på full rimadyldos. Jag frågade även om biverkningar av konstant smärtlindring med veterinären menade att eftersom Tim förhoppningsvis framöver kommer stå på så låg dos så kommer han troligen inte få några bilvekningar alls.

Målet just nu blir att vända Tims inflammation helt och byta foder igen till det färskfoder han åt innan som inehåller väldigt mkt protein för att ge Tim tillräcklig energi för att kunna bygga muskler och få upp vikten på honom. Sen kommer jag ha tät kontakt med rehabsköterskan Marie om hur det går med Tim och framöver hoppas vi på att kunna planera in andra aktiviteter för att bygga muskler (förutom bassängsimning eftersom vi inte har råd med det just nu) som ex vilktmanschetter eller klövjeväska eller annat samt simning utomhus nu i sommar, allt berende på hur Tim mår och ser ut. Jag blev iallafall glad idag då Marie tyckte jag hade rätt tänk angående Tim och att vi gör det vi kan genom rätt aktivering, back on track täcke vid behov, glukosamin och omega 3.

Usch, som sagt gillar jag inte att behöva smärtlindra Tim men så länge han verkar må bra för övrigt i psyket och är pigg, glad och "sig själv" så tänker jag kämpa för att han ska få ett bra och aktivt liv min älskade plutt! Fast just nu känns det mest rörigt...


Kommentarer
Postat av: Sazsa

Usch vad jobbigt för er!

Men skönt att äntligen få reda på hur det ligger till!

Hoppas verkligen medicinen och det nya fodret kommer hjälpa honom så han kan fungera som en normal hund! Vi håller tummarna här hemma och Thiara skickar många blöta pussar till honom!

2009-03-24 @ 16:22:47
URL: http://champagnehigh.blogg.se/
Postat av: Gunilla & Asta

Bra att de tog sig tid och skönt att få svar... Jag hade som du valt att smärtlindra, så länge han för övrigt är pigg och glad - och kan vara aktiv! Gäller ju att hitta skonsamma aktiviteter som bygger upp och ger stimulans :) Spår och sök kan ju funka jättebra eller varför inte bollvallning/treibball!



Bamsekramar :D

2009-03-24 @ 16:51:13
URL: http://vitherde.wordpress.com
Postat av: '♥♥♥♥lotta, Juni o Cola♥♥♥♥

å hoppas verkligen att Tim kommer att få må bra och helst bättre och bättre..och att man kan hitta aktiviteter som han och du njuter och mår bra utav. stoor kram!

2009-03-24 @ 17:54:06
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Torsten med matte

Skönt ändå att de verklige tar sej tid och reder ut vari problemen ligger! Hoppas att Tim blir bättre och gnistan det har han, det har vi ju sett! Ta hand om er nu, och pussa söt-Timse på nosen!

2009-03-24 @ 18:50:01
URL: http://www.prinstorsten.bloggagratis.se
Postat av: Elisabeth och Sacco

Oj, 5 kg - det är mycket det. Sacco har gått upp ca 2-3 kg och från att ha sett mager ut ser han nu lite tjock ut (väger nog 32 kg). Jag förstår att 5 tappade kilon märks..



Skönt trots allt att det finns goda förhoppningar om att Tim skall kunna leva ett normalt liv även om det inte blir fråga om tävling. Det är ju trots allt en bagatell i i det hela, även om det är tråkigt. En jättesvår balansgång det där med vad ett "värdigt" liv innebär. Det är inget fel i smärtlindring, även om det är livslångt ätande. Huvudsaken är att livsgnistan finns där och de ser ut att må bra och kan aktiveras på ett sätt så att de får utlopp för energi, vilket inte behöver vara frågan om "hårda" aktiviter. Det är ju också väldigt individuellt vad varje enskild individ kräver för att må bra. Håller tummarna för att han musklar på sig och snart är aktiv i lagom nivå igen.

Kram på er!

2009-03-24 @ 20:52:49
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Marianne

Jag tycker du gör helt rätt med Tim. Du gör det som känns bra och som är bäst för Tim. Den tid våra djur har hos oss ska vara så lycklig och smärtfri som möjligt. Och mediciner är ju inte av ondo utan för att hjälpa. Jag hade gjort samma val som du.

Lycka till med Tim.

kram

2009-03-24 @ 21:19:43
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Berit Elisabet och Kasper

Du har verkligen en enastående förmåga att läsa Tim. Vet du, med så småningom nedtrappning av smärtstillande och med dig som matte kommer han att få ett både långt och glädjefyllt liv. Säkert finns en mängd aktiviteter som ni har trevligt med, båda två. Han är ju en sån härlig hund, och ömsesidiga kärleken riktigt lyser ju om er!

Stor tappad vikt, men även det reder upp sig. Du ska få se!!!

Kram till dig och Timsen!!!

2009-03-24 @ 23:13:56
URL: http://www.belof.se
Postat av: Gunbritt m flock

Håller med tidigare skribenter...Du KAN läsa Tim och så länge du känner att han "mår bra", Med tabletter eller utan (Medicin är till för att hjälpa) så är det värt att jobba vidare...DU är så duktig med hundarna och han är lycklig om du är nöjd och ni kan göra saker tillsammans, vad är INTE så viktigt för honom!!!



Men jag förstår att du är besviken att det inte blir tävling med honnom eftersom ni jobbar sååå bra ihop!!!



Vad SÖT han var på dom fina valpbilderna, helt bedårande!!! (är ju både söt och stilig nu med!!!)



Lycka till i fortsättningen, vi håller tummarna.



Själv velar jag lite, vet ej när jag ska para Giah...

Det kommande löpet??? Som jag tänkt från början... (Blir i maj-juni tror jag) Hon höglöpte ju vid nyår... eller ska jag vänta???



Har hittat en fin hane i Tyskland jag är sugen på att använda...Han har meriter både i skyddsarbete och Agillity och är utställningsstjärna med, så han verkar ha det jag letar efter...Både mentalt och exteriört!!!

Vet ju inte om ägarna vill förståss???

Måste fråga...

Blir jag av med valparna till bra hem???

Måste agera snabbt om det ska bli av...(hinnas med)

Rabies provet måste vara ok!!!



Ja det ÄR mycket att fundera på och tiden springer iväg!!!

Kanske bättre att vänta till nästa vår???



Vill helst inte ha vintervalpar, det blir det ju om jag tar löpet efter (okt-Nov)...Det är jobbigare...



Men det är ju roliga funderingar på sätt och vis...

Är bara velig som sagt...





Till en helt annan sak... Vet du att om man blandar lika delar MAJSOLJA och RAPSOLJA på hundmaten så får dom i sig både omega 3 och 6... Fungerar lika bra som dom dyra oljorna dom säljer i djuraffären...

Sa Zaccos uppfödare (utbildad i näringslära el dyl. tror jag)

Har kört det på mina hundar Bamse och Zacco när dom var i behov av tillskott...Fungerade utmärkt...

Kan ju vara värt att prova...Skadar ju inte i alla fall om han ändå ska upp i vikt...



Ha det så bra...

Vi hörs igen!!!

Kram Gunbritt

2009-03-25 @ 00:30:47
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Jeanette

Usch, vad tråkigt! Håller tummarna att allt ska gå bra. kram

2009-03-25 @ 07:50:52
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: camilla

Jag instämmer i vad tidigare skribenter sagt och så skickar jag över en stor var kram till er!!!!

2009-03-25 @ 12:38:38
URL: http://www.bentley.bloggagratis.se
Postat av: Gazton

Stackars lille Tim, men han har bra för han har dig som matte =).Vi skickar han stora kramen allihopa. Hoppas nu att han bara blir bättre och bättre.

2009-03-25 @ 14:09:51
URL: http://gaztons.wordpress.com/
Postat av: Anna ☼

Min vovve har stått på Metacam i ett par års tid för kronisk inflammation där boven är L7-S1-syndrom.

Hon fyllde 10 år i februari och jag vet att det är "lånad" tid. Jag känner ibland att jag är väldigt egoistisk som vill ha henne kvar jag vet att hon utan medicin inte skulle ha den livsgnista hon har. Jag håller på att förbereda mig på ett liv utan henne, men njuter av varje dag hon finns med mig. Kan man ge lite livskvalité med hjälp av glucosamin och rimadyl/metacam/... så vill man självfallet göra det, det är ju våra familjemedelmmar som vi vill väl. När dom sedan inte orkar längre och man ser att det man gjort för dom inte längre räcker till, då vet man vad man ska göra...

/A

2009-03-25 @ 14:25:25
URL: http://obergs.blogg.se/
Postat av: Sigge Svamphund

Håller alla tassar för dej Tim!!!!!!!

Tror att du och matte fixar det här hur bra som helst!

Trist för dej att du missar så stor del av badsäsongen.

Men självklart fortsätter jag att simma och greja i spagropar åt dej.

Om du ska till Darho så försöker jag också komma och dejta Ina.

Ja, självklart hålla koll på Giah också så du inte tittar för mycket på henne

2009-03-25 @ 20:24:52
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: Maja

Måtte bare inn her og titte hvordan det går med din herlige, vakre Tim!Godt at han har sånn en klok mamma som er så flink med han-på alle vis! Holder virkelig med deg, og alle dine gode venner her på bloggen din, om at det selvsagt er helt greitt med smertelindring-(og det virker jo heller ikke være store dosene) det er jo der for å hjelpe Tim til en bedre tilværelse slik at han kan fortsette og nyyyte livet og de aktivitetene han liker!:)Lykke til, det her skal gå bra!!!Kram fra norge

2009-03-25 @ 23:05:25
URL: http://majas-skriblerier.blogspot.com
Postat av: Lindal

Du var duktig som tog dig till veterinären.



Jag tror alla dina nya råd kan vara bra och så får du lägga lite mer krut på Ina-

tänker på TIm



kram

2009-03-26 @ 01:20:09
URL: http://puregoddessandpumba.blogg.se/
Postat av: malte o snokis me matte

sötläppade, gotassade timsehunden!!

Va jobbigt för er men va bra att det upptäcktes! vi skickar massa ljus o energi o värme till er så ni orkar igenom den här inledningsfasen tills det vänder! du ska se att det kommer o bli strålande bra! massa goa taxpussar oxå som killar lite så man måste skratta!!!

2009-03-26 @ 13:25:24
URL: http://www.malteochsnoken.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0