Tisdagens socialträning i Ryd

Igår bar det som vanligt av till Ryd med Ina, vi promenerade dit som vanligt genom universitetet och allt folk. Ina börjar bli riktigt duktig nu, hon skäller nästan aldrig på folk vi möter längre när det är trångt och hon går oftats lugnt vid min sida. Tyvärr sprang en stundent in i oss bakifrån igår och slog i Inas baklår så då vände hon sig om och gjorde ett utfall :( Fast jag kan förstå henne, vi blev båda överraskade och ärligt talat så blir jag lite irriterad på folk som måste springa så nära hunden att dom slår i....vi syndes ju väl där vi gick och det fanns gott om plats att gå runt oss. Nåja, annars gick resten av promenaden bra och väl i Ryd träffade vi Linnea och Frida och gick en liten promenad ihop. Sen tränade dom inför utställningen medan jag och Ina kikade på. Tränade på skoj att ställa upp Ina, kan ju vara kul om man ex vill fota henne men insåg att det funkar bättre när hon är lös än i  koppel så jag gav upp. Linnea hade med sig koner så vi körde lite slalom och sen tränade jag början i ställandet med Ina och det fungerar rätt bra om hon bara är helt fokuserad annars sätter hon sig gärna. Jobbade Ina lite lös idag och det fungerar bättre och bättre, hon var inte framme hos någon hund och jag kunde även belöna henne med bollen utan att hon drog till skogs så det känns bra, däremot har hon fortfarande svårt att släppa bollen men vi jobbar på det genom mkt byteshandel.

Inte lätt att springa runt fint....


Ronja visar att hon kan stå fint


Zumi kan också stå fint...


Ina undrar nyfiket vad dom andra håller på med


(Bilderna nedan är fotade av Linnea.)

Ina fattar inte riktigt varför man ska stå fint....


Slalomträning med lös hund.....


Gick ganska bra förutom att vi välte några koner i rena ivern....


När jag kom hem blev det en promenad med Tim och sen försökte jag mig på lite ställandeträning utomhus vilket gick åt pipsvängen... Tim var väldigt seg och jag hade svårt att få honom att tända till och vilja jobba så jag bröt efter ett tag. Provade sen på kvällen inomhus och då fungerade det fint... Usch, är så trött på att ställande och läggande inte ska fungera eftersom Tin kunnat det jättebra förr...det fungerar inomhus men inte utomhus....det har liksom gått troll i momenten, blääää. Nåja, vi har avslutning på lydnadskursen ikväll så jag får väl komma dit med en hund som fortfarande inte kan momenten, känns lite trist!

Vi hade iallafall en mysig promenad Timse och jag, här poserar han på en sten för att tigga till sig en godisbit.

Kommentarer
Postat av: camilla

Förstår Inas reaktion. En annan hade ju oxå reagerat om nån sprungit rakt in i en.



Undarbar bild på det vita "bergatrollet".



Prova att köra läggande och ställande "helt apropå"

Ibland kan det funka bättre om hunden blir lite överraskad. Vi tex vanliga promenader eller i skogen. tipsar

2009-05-13 @ 11:48:56
URL: http://www.bentley.bloggagratis.se
Postat av: Stellas matte

De sa inte om det var någon specefik muskel, utan vad jag forstog så har hon korta kraftiga muskler i hela baklåren...

2009-05-13 @ 14:47:20
URL: http://www.blondinstella.bloggagratis.se
Postat av: Elenor och Zidane

Ja, varför måste folk gå så nära.... Även att hundarna oftast är snälla så är det ju onödigt!

2009-05-13 @ 15:22:49
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Kasper

Jag kan ju inga moment alls, jag, men är glad ändå. Fast kanske vore jag ännu gladare om matte tog med mig på kurs? Med massa andra hundar? För det finns saker som jag BORDE lära mig, säger hon. Hmm - nåt säger mig att jag går miste om en MASSA köttbullar och sånt bara för att hon inte lär mig en massa saker...

Fast Timsen och Ina - JAG tycker ni är superduktiga! Och snygga! :-)

2009-05-13 @ 22:06:20
URL: http://www.belof.se
Postat av: Marianne

Ina reagerade normalt på att bli på sprungen . Att folk inte kan ta lite mer hänsyn då de kommer farandes och tro sig äga hela vägen.

Att stå fint fixar alla mina hundar utanför ringen men i ringen, då är det lite si och så med den kunskapen.

Ha det gott

2009-05-14 @ 00:56:42
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: malte o snoki

tigga å tigga...är man så snygg borde det regna leversnittar o baconost på en...

2009-05-18 @ 10:02:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0