Gårdagens lydnadsträning i valla.

Gårdagen började med en myspromenad i solen där jag och Tim mest gick och strosade och njöt. Annars har Tim fått två vilodagar då han fick lite träningsvärk efter vår långpromenad på Tinnerö. Nu verkar det dock ha släppt för han är lika igång som vanligt och rör sig som han brukar, skönt!

Mysigt när solen äntligen visar sig igen :)


Vackert med alla klara färger när höstsolen lyser skarpt!




Ina fick följa med mig till valla där jag lovat att hjälpa till på en samträning och kommendera lite från lydnadsklass 1 efter min ringa förmåga. Ina var ganska skällig när hon fick sitta uppbunden men samtidigt bra träning för henne då hon ändå börjar bli lite bättre (förr fick hon ju nästan panik av att sitta fast). Jag tränade även lite själv och vi blev kommenderade av snälla Gunilla i linförighet, läggande, ställande och inkallning med varierat resultat. I mellan åt är Ina riktigt duktig och läggandet fixar hon bra men transporterna är kassa då hon lätt släpar eller tränger. Nu beror nog mycket delvis på att jag fortfarande spänner mig när vi tränar bland många hundar och framförallt nya hundar/människor och Ina är lös men även på att jag inte rör mig så planerat och då hinner inte Ina med. Jag inser att jag rör mig bättre när jag tränar med Tim och förbereder honom på vad som ska ske vilket jag tror beror på att jag litar mer på att Tim är med och behåller sin position. En sak till är att jag har lättare att belöna Tim på olika sätt utan att det går över styr och blir för mycket stress och flams av det hela.

Är i alla fall jättenöjd över att Ina inte visade något större intresse vare sig mot hundar eller folk, är bara jag själv som behöver tagga ner och litar mer på henne. Nu gäller det bara att fortsätta träna både momenten men även försöka hitta belöningar som drar igång Ina lite lagom, godis funkar ibland men man vill ju ha något lite extra ibland och just boll/kamp blir hon ofta lite för het av… hon är ju smått bolltokig på ett negativt sätt tyvärr. Jag har även fortfarande svårt att våga belöna externt även om Ina inte drar mot de andra hundarna utan bara busar så spänner jag mig vilket bara gör att hon blir ännu mer avståndstagande…. inte helt lätt jämt men vad vore träning utan utmaningar ;)

Bilderna nedan på mig och Ina är tagna av Linnea Björk Timm.

Försök till fritt följ... Inte lätt för klantmatte att hålla reda på hund, leksak, klicker, godis, sig själv och andra ;)




Spänd matte och taggad Ina....


Läggande under gång... fullt fokus hos Ina :)


Två förvirrade själar försöker samarbeta....Ställandet är svårare men skam den som ger sig...


Sitter kvar med bra fokus


Inkallning...dumma jag som klantigt håller en hand bakom ryggen....hejja dubbelkommando och förvirring ;)


Jippie trasan!!!!


Min, min MIN!!!... jag tänker INTE släppa.....


Måste även rikta ett stort TACK till alla hundvänner jag fått (ingen nämnd ingen glömd), utan Er och allt tragglande på samträningar, promenader, allt hundrelaterat diskuterande mm hade jag aldrig kommit så långt med framförallt Ina (men även Tim) som jag ändå gjort, Ni är guld värda hela högen!


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag vill ha mer ledig tid så att jag också kan hinna gå på samträningar. Usch varför måste man ha tråkiga saker som jobb och skola att gå till. Vi får försöka träffas snart och ta en promenad med hundarna och snart flyttar ju vi och då ser jag fram emot att få följa med er till Tinnerö :)



Kram

2009-10-29 @ 23:00:10
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com
Postat av: Gunbritt med flock

Härligt att det går bättre och bättre med Ina :)

Skönt att träningsvärken gett sig på Tim!!!

Härligt väder ni haft...blir så fina bilder med en klarblå himmel i bakgrunden...Och inte så skitiga hundar heller om dom nu inte lägger sig i lerpölar ;)



Ja den som köper Ajax blir nog jättenöjd ;) han är en alldeles underbar liten kille!!!

Fast dom andra är lika underbara :) !!!!



Krama vovvarna från oss...Giah och Dahro skickar pussar i massor...

Gunbritt

2009-10-29 @ 23:06:31
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Cavvetjejernas matte

Vackra Timse! Han är underbar:-)

Önskar en trevlig helg!

Kram

2009-10-30 @ 22:08:16
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Torsten

Å vilka fina bilder!!!

Det är så kul att läsa om hur allt går bättre o bättre och det där med tillit kan ju vara en svår sak, för det tar ett bra tag innan man nått så långt!

Trevlig helg!

Kramar

2009-10-31 @ 10:10:33
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: malte o snoki

å vad första bilden var fin! färgerna var så himla klara o krispiga man ser vilken härlig höstdag det var!

skönt att träningsvärken släppte, det är ju en fin balansgång det där o inte kan de säga till tyvärr heller i förskott om de får ont liksom. vi tycker du är duktig som tränar dina båda hundar så bra!

hoppas ni har en mkt skön lördag med massa mys o tända ljus!

kramr o slafspussar

2009-10-31 @ 19:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0