Träning på HU

Idag blev jag och Ina upphämtade av Sara för lite gemensam lydnadsträning tillsammans med henne och Johanna med vovvar. Vi var inne på HU då vädret var lite osäkert och Ina fick tre pass med pauser emellan. Sista passet ville jag kolla av lite hur mycket ork och koncentrationsförmåga hon hade så jag körde igenom ett ff, läggande, inkallning, ställande, hoppet samt avslutade med apporten. Trots störningar av de andra hundarna som satt nere i ena änden av lokalen så tycker jag hon bjöd på ett fint fokus, knappt något skall och bra attityd. Att vi sen har mycket att jobba på rent tekniskt det är en annan femma...

Snälla Sara filmade vårt sista pass från där dom satt så här kommer en del av det, dock är den lite felklippt så det ser lite konstigt ut emellanåt med hakningar mm men så kan det gå när man är trött när man försöker redigera ;)



När vi var färdiga gjorde jag misstaget att inte koppla Ina direkt och då drog hon bort till dom andra där vår väska stod... mitt fel eftersom jag just belönat henne och hon ju är van att ibland få sin slutbelöning en bit bort.... Det märks så tydligt på henne att när vi jobbar då kan hon ofta tolerera hundar riktigt nära men så fort det ”roliga” är slut så har hon svårt att släppa omgivningen och det är då den största risken finns att hon drar bort mot andra hundar, speciellt om vi rör oss mot dom.

Jag var kanske lite tråkig att träna med idag då jag försökte att helt fokusera på mitt för jag måste bli tydligare i att inte notera omgivningen just för att Ina är så lättstörd fortfarande. Efter träningen tog jag och Sara en promenad med Ina och hennes grabbar, Ina var lite spänd först och det märks att hon lätt blir stressad av att vara kopplad när det är trångt. Efter ett tag fick Ina gå lös och jag bad henne gå före mig vilket fungerade bra då hon kunde gå där och ha tillräckligt avstånd till Ikaros som strosade lös bakom mig så hon slapp känna sig trängd. Vi mötte även hundar men Ina vände på en femöring när jag kallade in henne så det kändes gott... även joggare och folk mötte vi utan att Ina reagerade, härligt! Korta stunder flyter det faktiskt på riktigt bra och det kanske är just dom ögonblicken man ska ta vara på.


För Tims del har det blivit en vilodag idag och istället tog han och husse en härlig långpromenad nu ikväll. Tim hade skött sig fint och gått lös, skvallrat på två harar och varit riktigt go så dom var glada och nöjda när dom kom hem.


Kommentarer
Postat av: Johanna, Max & Java

Jag kände mig inte på något vidare humör för den delen heller. Vi får se till att träffas snart igen då vi båda är på bättre humör :). Du kanske är sugen på att hänga med på samträning någon dag :). (http://tranahund.wordpress.com/)

2010-08-03 @ 13:20:23
URL: http://jareback.com
Postat av: Kasper

Vi ahr varit borta från nätet igen, några dar, men ajg ser att allt är som vanligt hos er. Timsen och Ina, jag tycker ni är både duktiga och jättegoa! :)

2010-08-04 @ 18:54:09
URL: http://http://www.belof.se/Kasper-index.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0