Vissa dagar ska man stanna inne...

….igår var en sådan dag! Jag kan tycka att jag vid det här laget skulle ha lärt mig att inte ge mig ut och träna hund när jag är trött, lättirriterad och känner mig slutkörd men nej då… Som vanligt sätter det dåliga samvetet in över att hundarna vilat ett par dagar och jag ger mig ut med målet att träna mot alla odds, suck!

Det hela började bra med att hundarna fick springa lösa och busa av sig lite energi så att dom skulle ha en chans att orka fokusera sen. Planen var att filma träningen där fokus var dels attityd i fotgåendet och för Inas del att träna på att hitta en lagom belöningsförväntan och få bättre fokus på att man måste prestera först innan belöning.

Kan lätt påstå att jag misslyckades med träningsdagens mål vad gäller Ina då hon var alldeles för belöningsfokuserad och ljudade, trängde, gav skall och ville inte alls komma in med leksakerna till mig. Vi hade en riktig diskussion som snarare här hemma i vardagsträningen än på lydnadsträningen och tyvärr blev nog vare sig Ina eller jag något klokare av det, snarare tvärtom L Mot slutet fick vi dock ett par bra repetitioner där Ina fock gå in i fotposition och ta kontakt och ja belönade med dubbla bollar utan att fokusera så mycket på belöningen i sig. Jag knallade bara vidare och ignorerade Ina tills hon självmant kom upp och sökte ny kontakt = ny belöning.

För Tims del bestod träningen mest i lite lydnads och freestylemoment/positioner. För hans del hade jag enbart fokus på vilja och attityd då han lätt blir väldigt låg när Ina är med och sitter uppbunden en bit bort eftersom hon skäller en del vilket stressar Tim. Vi har ju som sagt inte alls någon större precision i vår träning med hänsyn till Tims fysik men i dagsläget verkar han hålla bra då han frivilligt erbjuder beteenden och han visar ingen ändrad smärtreaktion under eller efter träning så det känns bra :)

Tyvärr lyckades jag med den stora bedriften att av ca 30-40 minuters sammanlagt filmande kanske max 10 är på hundarna då vi konstant ”simmar ut bild”. Detta på grund av att kameran glidit lite i sidled när jag satte på den så den filmade inte där jag trodde utan lite framför…typiskt klantiga mig. Kan i alla fall konstatera att det inte är konstigt att hundarna har svårt att hålla position med en förare som mig…. jag rör mig som en gammal kärring i snön där jag halkar omkring och kroppskontroll ska vi inte ens tala om där jag flaxar med armarna likt en fågelunge…. jisses, illa är vad det är! Blir till att gå i hårdträning själv så jag lär mig hantera mig själv så jag kan skapa bättre förutsättningar för hundarna i fortsättningen.

Oj vilket långt inlägg det blev…nåja, lite film av det som blev kvar för den som vill se, jag tar gärna imot kritik för det finns mycket att anmärka på! ;) För att ni ska slippa höra allt skall och gnäll så har husse, vår alldeles egen redigerare lagt in musik som han tyckte var lämplig.

Tim



Ina



Kommentarer
Postat av: Kasper

Jag kan ju inte ge nån kritik direkt, för jag har ju inget att jämföra med, MIN matte bara liksom går på hon, och är nöjd bara jag håller koll så pass att jag märker om försöker gömma sig eller nåt. DÅ har jag ögon i nacken! Säger matte allstå.

Hos oss är det alltså tvärtom - jag får jobba en del för att matte ska lära sig hur det ska vara. Och DET är svårt, ska ni veta! Hon är INTE lättlärd.

2010-01-17 @ 01:27:39
URL: http://www.belof.se
Postat av: Torsten

För oss som inte tränar på med det ni gör ser allt jättebra ut! Och du, dåliga dagar har vi alla!

Ha en bra måndag!

Kramar

2010-01-18 @ 07:48:42
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Hualigen, en sådan dag... Båda hundarna ser ut att ha bra fokus på filmerna. Härligt! Nya tag och energikramar ifrån oss:-)

2010-01-18 @ 08:10:29
URL: http://www.starsweepers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0