Äntligen på gång igen...

Har varit lite av en ofrivillig bloggpaus då jag blev rejält förkyld nu i veckan och bitvis varit sängliggandes, helt orkeslös med huvudvärk, frossa och snuva men nu äntligen börjar det släppa lite. Jag är fortfarande mör och blir lätt trött och näsan är täppt men jag står på benen och börjar så smått få lite energi tillbaka. Nu får det banne mig räcka med förkylningar för min del, annars blir jag tokig! Hundarna har således nästan vilat en vecka och höll på att förgås av tristess men igår fick dom faktiskt komma ut för lite aktivitet då det blev enskild träning först med Ina ihop med Anna F, Linnea och Frida och sen lite senare lätt träning med Tim ihop med Jeanette.

Med Ina höll vi tilll på vallas parkering där det är ganska trångt men äntligen barmark med grusunderlag, tycker Ina skötte sig riktigt bra med tanke på att hon haft några riktigt tråkiga dagar när jag var sjuk och var full av energi. Hon har ju inte sett vare sig Ronja eller Zumi (Frida och Linneas hundar) på rätt länge och även Annas hundar är ju ganska nya för Ina men förutom lite allmännt frustrationsskällande pga att hon var lite för energisk så hade hon bitvis jättebra fokus på mig och verkade inte bry sig så mycket om de andra hundarna trots att det var tight. Blev träning av fritt följ/linförighet, ställanden samt gripande av apporten med varierat resultat.

Ina fick göra en kort platsliggning där hon för första gången låg brevid en annan hund (Annas gammeltik Lina) och även om Ina har myror i brallan och tyvärr reste sig upp en gång då jag inte hann med pga att det kom barn i närheten så valde Ina att gå till mig och inte mot Lina eller någon annan så det känns iallafall skönt. Aldrig roligt att dom inte klarar av att ligga men hellre att hon kommer till mig än hittar på andra saker, alternativt drar till någon hund. Vi fick även hjälp av Frida som tålmodigt agerade "domare" och kikade på Inas tänder, det blev några försök innan Ina satt stilla, lugnt och utan minsta skall men kanonbra träning då vi bara gjorde om tills det blev bra. Fick ännu en gång bekräftat att Ina egentligen skiter i att folk pillar i munnen på henne utan det är just att folk kommer inom hennes "privata zon" som hon finner jobbigt men förstår hon bara vad som väntas av henne tror jag det kommer att gå bra. Har börjat lägga ord på det hela för att förbereda Ina inför den specifika situationen.

Fotona nedan från träningen är alla tagna av Linnea Björk Timm

Fotografens vovve, fina Zumi


Apporteringsträning, Frida lånar min apport till sin Ronja, lite stor men det funkar :)


Annas härliga "gammeltik" Lina


Ina full av förväntan


Fritt följ


Tandvisningsträning....hej på dig....


...titta vilka fina tänder......


färdig nu?, färdig nu?, färdig nu?.....Jäkla matte och det där med haka i backe ser Ina ser ut att tänka....


På em blev det sen en kort träning för mig och Tim ihop med Jeanette, Tim fick lite dirigeringsapportering med dummies men var så speedad så det gick lite sådär men vad kan man vänta när hunden vilar i flera dagar, viljan var det inget fel på. Blev även gripande av metallen och lite ställandeträning som gick riktigt bra samt som avslutning ett par rutskick med target där Tim mest såg ut som en brunprickig herde efteråt ;)

Tim njuter i snön eftre sitt träningspass


Jeanette och Enya tränar rutan



Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Hualigen Anna... Först jättefina bilder & avslutningsvis ett HEMSKT kort på mig & Enya...Inte snällt!



Till ngt snällare & roligare;) TACK åter igen för hjälpen idag! Kram ifrån oss

2010-03-21 @ 18:45:20
URL: http://www.starsweepers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0