Fullt ös medvetslös....

... Det är Ina i ett nötskal det!!! Träffade Linnea och Frida för lite träning idag där jag hade tänkt fokusera på att få Ina att sitta rakt och snyggt i utgångsposition... Om det gick bra... Näpp!!! Eftersom jag försöker belöna henne relativt lugnt då det ju kräver koncentration att sitta med fokus på matte (kör med klicker=godis) så blir det inte så roligt enligt Ina som hellre roar sig med att springa i snön, sno apporter, leka med upphittade trasor mm. Tyvärr drog Ina även fram till Ronja som såklart svarade upp då hon blev trängd... Ina backade undan så fort jag hann ifatt henne och sen gjorde hon lugnande signaler istället men det är ändock absolut inte ok att springa till en annan hund! Känns lite som vi står och stampar just nu jag och Ina, har jättesvårt att få till en bra position utomhus där det finns störningar och få till en lagom belöningsnivå utan att vare sig tappa Inas fokus eller dra igång henne för mycket. Var lite det här jag var rädd för nu när jag inte belönar enbart attityd utan vill få in lite precision också....

Nåja.... om jag ska se dom positiva sakerna så gjorte Ina två mycket fina ställanden under gång och hon gjorde även ett par gripande av apporten utan tugg (sen att hon drog diverse ärevarv med apporten är tyvärr en annan historia...) Det märks att jag inte är riktigt förberedd att hantera Inas väldigt fartfyllda energi, allt hon gör går i full fart och det är ofta jag inte hinner med eller vet hur jag ska lotsa henne rätt så att energin läggs på rätt saker. Tålamod är inte Inas starka sida och det ihop med att hon lätt roar sig själv utan matte ger en del gråa hår imellanåt.... Hur blir jag roligare än att pringa fullt ös medvetslös med en väldigt fint upphittad pinne/trasa/jordkocka etc????  Till råga på allt är det snart dags för lydnadskurs... jag säger då det, vi kommer bli klassens svarta får ;)... om inte annat kanske det blir en utmaning för instrutörerna.

Trots allt är Ina väldigt rolig att jobba med just eftersom hon är så otroligt full av driv och har en enorm arbetglädje och lust, men ibland kan jag inte låta bli att känna att jag hämmar henne med min okunskap i att träna henne på rätt sätt. Vi hamnar i en hel del onödiga konflikter just eftersom Ina lätt tar egna ibland oönskade initiativ om hon tycker att det inte händer tillräckligt mycket. Får kanske inse att jag får träna henne kopplad ett tag framöver så hon inte kan hitta på egna initiativ men samtidigt blir det väldigt svårt att träna eftersom jag inte kan träna saker på avståd (ex ställande/inkallning) om jag ska hålla i kopplet och jag tycker bara jag trassslar in mig när jag ska hålla reda på både klicker, godis, koppel, leksak, Ina och mig själv.... Nåja, vi får ta en dag i taget så får vi se vart vi hamnar tillslut... någon stans på vägen kanske vi får till det bara vi inte hamnar allt för långt i diket.

Bilderna nedan på Ina är tagna av Linnea Björk Timm som lyckades fånga dagesn träningspass på bild ;)

Sitta rakt och fint är inte våran melodi...


Weeehee jag hittade en trasa...hejdå matte!!!!


Taggad Ina i fritt följ....


Weeheee jag snodde en apport.... hoppeliskutt!


Jaha... skulle jag sitta still med apporten....


Tack, tack... släpp....


En av dom få saker vi är bra på.... KAMPA!!!!!!


Vårt träningssällskap för dagen, här freestylande Linnnea och Zumi....


Ronja tränar fasthållande av apporten


Nu till något helt annat... Igår var det dags för simning med Tim igen, var ju två veckor sedan vi var där och sedan Tim började med sitt dietfoder så jag var lite nyfiken på hans vikt. Det visade sig att Tim tappar hela 2,8 kg så det var mer än jag räknat med. Talade med rehabpersonal Sussi som kände igeonm Tim och  tyckte det var ok men vi får passa så att han inte går ner allt för fort nu så att han tappar i muskelmassa. Sussi satte en gräns vid att om Tim tappar mer än ca 0,8 kg till nästa vecka så ska vi öka hans fodergiva med 20g, han ska ju fortfarande tappa lite mer men det ska ju ske under kontrollerade former. Tyvärr är jag lite orolig eftersom Tim lätt tappar muskler och inte fett/hull vilket ju är det vi vill komma åt. Nåja, Tim fick iallafall simma 4+4+3 minuter och simmade fint med bra rörelser och han kändes mjuk efteråt så det var skönt. Vi fick inbokat en simtid nästa vecka med, känns extra viktigt att Tim får simma nu medan han ska bantas så att musklerna jobbas igenom och han får behålla den muskelmassa han har.

Mattes badanka ;)



Kommentarer
Postat av: Heléne, Mick & Tiger

Tigge hälsar och tackar! Ska bli kul att se er på kurs snart! :-)

2010-03-24 @ 18:36:14
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Marianne

Du får ursäkta, men jag kan inte annat än le åt Inas glädjefyllda träningspass. Ja, glädjefyllda för Ina och grå hår åt matte. En hund med energi och livslust ger vardagen en liten extra krydda. Och ni kommer att klara er galant på kommande kurs.

Ha det gott. kram

2010-03-24 @ 19:59:28
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Torsten

Kan bara hålla med föregående talare...Man ler i hela kroppen när man ser Ina-bus!!! Inte kommer hon att bli kursens svarta får inte!

Tycker att du har en särdeles fin badanka :D

Kram på er!

2010-03-25 @ 07:47:00
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Åsa

Misströsta inte, ni kommer att vara underbara tillsammans på kursen.

Postat av: Marina

Träning är svårt. Ibland är det en fördel med en hund med mycket energi ibland inte.. :D

Det ser jätte fint ut på vissa bilder, och vissa bilder ser det ut att finnas mycket glädje!

Ha en bra dag.

2010-03-25 @ 13:54:36
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: pillan

jisus vad lycklig hon ser där hon flyger över staketet ...



grattis till Tim (i efterskott)otroligt vacker bild på honom

2010-03-25 @ 17:49:53
URL: http://www.pillans.se
Postat av: Kasper

Jag blir glad när jag ser Ina, känner igen glädje när jag ser den! Härligt när det spritter i kroppen och man bara får sätta av i galopp!

Men det är klart, ibland tycker mattar att man inte ska få det. Konstiga idéer dom har, fast ibland måste man ju ge efter för dom...

Och så fin-fina Timsen, han är säkert glad över att få simma igen. Jag tror att han mår bra, för så ser han ut!

Nosgos och svansvift och sånt från mig, Kasper!

Matte hälsar!

2010-03-28 @ 16:45:57
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Gunbritt med hela flocken

:) Blir glad av dina bilder som vanligt...Härligt att se Ina full i bus ;) Även om det ger dig grå strån...Timse är fin i badet...Bra att han gillar att simma...Trist att banta säger Giah och tycker synd om honom (hon bantar med)...

Kramizar Gunbritt med flock

2010-03-29 @ 15:40:38
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: lina, Luzza & Tilda

vilka underbara bilder!!

Hej förresten=)

2010-04-06 @ 19:56:35
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0