Hundrehab, sol och lite träning... helt enkelt en dag fylld av hund!

Idag började jag med att kliva upp tidigt för att samåka med Jeanette till Norshom där jag och Tim hade tid med Marie på rehabavdelningen och Jeanette skulle röntga sin ena tik. Väl i Norshom började jag och Tim med en mysig promenad i solen då det var ett bra tag kvar innan vi skulle in på rehaben. Härligt att strosa omkring längst kanalen i det strålande vädret med en Tim som studsade fram av pur glädje :)

Passade på att fota lite så här kommer ett lass med bilder....inget fel på Tims livsglädje iallafall...

















Efter vår promenad blev det en stunds vila innan vi skulle in och träffa Marie. Vi började med att väga Tim (44,8kg) och det blev en rejäl bassning för min del kring hans vikt... vi måste ta ner honom i vikt lite för att han ska slippa släpa på onödiga kilon så efter en del diskutterande köpte jag med mig en säck dietfoder så nu blir det bantning under kontrollerade former där Tim ska vägas regelbundet och jag ska ha kontakt med Sussie på rehab för uppföljning av hur det går, han  ska ju minska i ett lagom tempo så att han ändå behåller sina muskler.

Annars tyckte Marie att Tim kändes fin även om han är mer musklad framtill än baktill. Tim fick simma lite och efter det kände Marie en liten stelhet på vänster sida men annars kändes han ok. Han fick även prova deras vibrationsplatta vilket Tim tyckte var lite småkonstigt att ligga på så det blev lite pip och gnäll. För övrigt tyckte jag att Tim skötte sig bra, han var riktigt lugn i simmet även om det blev lite otålighetsgnäll imellanåt. Vi fick beröm av Marie som tyckte att Tim mognat och att vår relation var bättre, sådant är ju alltid roligt att höra med tanke på hur full i gasen Tim var första gången vi rehabsimmade honom. Nästa simtillfälle blir om ca 1 vecka, köpte deras största simkort för jag tyckte det var lika bra att ha, Tim mår ju otroligt bra av simmet och jag vill ju verkligen försöka få honom att muskla sig ännu mer och hålla bättre. Vi ska även sänka Tims rimadyldos lite om ett par dagar, jag håller tummarna för att det ska få fortsätta att gå åt rätt håll igen nu.



Tack snälla Jeanette för skjutsen idag och för att du följde med in på rehab, känns alltid skönt att ha någon extra med sig som stöd och "extra öra".

Väl hemma blev det en promenad med Ina som ju var ensam hemma medan vi var i Norsholm. Gick upp och släppte henne på fältet här hemma och det märktes att hon behövde få busa loss, var en härlig syn att se henne lyckligt fara runt i snön!















På kvällen tog jag med mig Ina bort till og plan där Anita hade samträning. Fokus för vår del var "haka i backe", belöningsträning och passivitet. Ina var riktigt duktig imellanåt och det känns som att det lossnade ytterligare lite idag då jag fick träna belöning bland två för Ina okända hundar samt två hundar hon sett förut. Fick till några bra ingångar, början till ställandet och utmärkta släppanden av leksaken :) Det negativa var att Ina var lite skällig framförallt när vi var passiva  men samtidigt fick hon inget för att hon skällde, satte mig helt enkelt på en stol och kikade på de andra som tränade och belönade när Ina var tyst/lugn. Inomhus vid fikat var Ina lite osäker och skällig först men tystnade fort och var sedan mestadels tyst och låg ner trots en del skällande runt henne.

Med risk för att låta som en jäkla skrytmaja så måste jag ändå skriva att det roligaste av allt var att jag fick beröm av Anita som menade att hon aldrig sett ett så trevligt och positivt träningspass mellan mig och Ina utan onödiga konflikter, det värmde! Skam den som ger sig, det finns hopp och jag är oerhört tacksam för alla som stöttar oss i vår träning och peppar mig i både med och motgångar.







Kommentarer
Postat av: Linnea med Zumi

Vilka. Helt. FANTASTISKA. Bilder.



OMGBBQ OCH SÅ VIDARE! WOW!

2010-03-08 @ 21:38:38
URL: http://dory.nu
Postat av: Jeanette, Sly & Enya.

Allergisk?...inte blir vi det... förgyller vår tid vännen. Inget annat;-) Vilken HÄRLIG hunddag! Skryt på med Ina:-) det går ju KANON! Kram

2010-03-08 @ 21:57:42
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Kasper

Va härligt md både snörejs och simning i VATTEN! Oh, vatten - tänk när det kommer att finnas sjöar igen!

Ina är så duktig - och så har hon så himla roligt i snön!

Svansvift på er, från mej! :)

2010-03-09 @ 01:37:12
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Johanna & Max

Fina bilder. Jag var helt inne på Aussie innan och jag tycker det verkar som helt underbara hundar men jag skulle vilja testa jakten det är därför jag har fått upp ögonen för Tollaren :).

2010-03-09 @ 09:29:48
URL: http://jareback.com
Postat av: Torsten

Vilka enormt härliga bilder på busiga, glada vovvar!!!

Skryt på du, du är värd allt beröm du kan få :D

Ha det gott!

2010-03-09 @ 12:23:07
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Hej och hå här jobbas det på;)Jasså Timse vimse har fått lite tjocker mage:) Jo tack vet hur det när dom "helt plötsligt" blivit lite för runda, och det är mycket jobbigare att banta än att äta!:)

Ina verkar ju ha gjort enorma framsteg i träningen...här tränas knappt ngt för tillfället fär kallt och mycket snö och jag är ju heller ingen Tränings människa....är nog mer för sök och spår och det har ju varit omöjligt i all snö!

Må gott, kramis från oss!

2010-03-09 @ 14:27:07
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/
Postat av: Marina

Vilken fin hund! Jäte bra bilder. :D

Kul att läsa lite hundbloggar.

Ha en bra dag.

2010-03-09 @ 15:27:01
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Marianne

Härliga bilder där livslusten verkligen lyser om både Tim och Ina. Ja, inte är det lätt att hålla nere vikten på sin hund. Jag hoppas det ska fungera bättre med ett dietfoder. Vilken bra träningskompis som kan ge både ris och ros. Och visst ska man vara stolt över framgångarna och berömmet man får för dem. Annars har man ju inget att jobba för.

Ha det gott. kram

2010-03-09 @ 22:47:12
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Gunbritt och Giah med flock

Blir alltid lika glad när jag kommer hit :)

Så skoj hundarna har det!!! Underbart att se så fina bilder som visar så mycket glädje :)

Här skiner solen och snön smälter lite för varje dag :) Härligt när vårsolen värmer!!!

Ska ut snart med mina vovvar...

Ha det så bra!!!

Kram Gunbritt

2010-03-10 @ 12:26:02
URL: http://www.belgarhuset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0