Hundvänlig helg...

Det är vad vi har haft.... Igår var det simning med Tim igen, han simmade 6,5+6+5minuter och var mjuk och fin vilket känns extra skönt eftersom vi ju sänkt hans rimasyldos. På kvällen var jag sen på middag hos Sara med Linnea och Frida, jättetrevligt som vanligt och en hel del hundsnack men även en hel del prat om annat :) Det blev rätt sent så efter det var det bara att stupa i säng.

Idag var det dags för lydnadskurs med Ina igen, denna gång var det inkallning på schemat och vi hamnade i Anders grupp. Tycker Ina skötte sig bra, inte alls så fokuserad på de andra när vi väl tränar och vid inkallningsträningen brydde hon sig knappt om att Anders stod nära och kikade på. Känns som att hon succesivt blir allt mer tolerant mot folk omkring oss när vi "jobbar". Hon visade ganska bra stadga i sitt stanna kvar idag så det går frammåt, en tjuvstart men annars bra stadga och fokuserat sittande. Farten är hög och bra men hon behöver lära sig hantera ingångarna då hon lätt har för hög fart och tacklar mig.

Förutom det blev det lite egen träning och jag valde att fokusera på lite frittfölj, först var Ina lite ofokuserad då det var mkt störningar runt oss i form av hundar, folk som spelade fotboll mm men efter att ha "väckt henne" med en språngmarch så var hon med mer och bjöd på bitivs härlig position, flera bra vändningar och en härlig attityd. Jag tänkte mycket på belöningsplacering, blick och hur jag gick och vid ett tillfälle fick vi till en språngmatch som helt klart måste varit vår bästa hittils, Ina höll position hela tiden (även vid insaktningen) och det bara flöt, inte ofta jag känner "flow" med Ina men idag fick jag en glimt av vad vi kanske kan komma till bara vi tränar på... riktigt härligt att känna!

Under teorin var Ina ganska störkig, käkade mossa och hade svårt att varva ner men det är som det är, något vi helt enkelt behöver träna på separat... att vara passiva. Mot slutet var hon dock lite bättre när hon ladddat ur lite. Det hela avslutades med platsliggning och tandvisning. Ina låg hela platsen och vad jag hörde bara ett pip, dock vred hon på huvudet lite så jag gick inte mer en ca 5 meter som längst och när hon visade tecken på att bli osäker gick jag ännu närmre... tror på att skynda långsamt även om det ibland känns frustrerande.. är iallafall glad att Ina hittils inte har rest sig på någon platsliggning (inte fått möjlighet att misslyckas) med andra hundar även om hon fortfarande känns väldigt lättstörd. På tandvisningen tränade vi bara att gå runt Anders utan att Ina ska skälla/fokusera på honom. Känns som att det ändå går frammmåt om en långsamt... vi får helt enkelt kämpa på och jag försöker redan nu förbereda Ina på momentet genom olika signaler så att hon ska känna igen situationen och kunna hantera det.

Efter kursen blev vi upphämtade av Jeanette och hemkörda för en gemensam långpromenad. Hade först tänkt att bara ta med Timse som ju varit hemma medan vi var på kurs men valde att ta med båda då jag behöve träna att gå med båda och Ina behöver lära sig att kunna sköta sig även i vardagen när vi inte tränar. Jag tycker överlag att alla hundar skötte sig mycket bra, Ina struntade i folk, kossor, bilar och cyklister även när hon gick lös. Tyvärr sprang Ina bort till Jeanettes hundar vid ett tillfälle när vi stod stilla vilket självklart inte är ok men både jag och Jeanette ryade i och hon vände fort. Tack och lov verkar Jeanettes hundar ha tagit det skapligt med ro men det känns alltid jobbigt när man riskerar att ställa till det för andra. Jag vill ju att Ina ska förstå att jag har koll på läget så att hon inte behöver kolla av omgivningen eller så utan överlämna det till mig. Timse skötte sig som vanligt bra, han är ju över lag rätt okomplicerad även om jag bitvis kan bli lite trött på hans nosande och kissande men samtidigt tycker jag han egentligen är en pärla som knallar lös hos mig utan större protester trots att Jeanettes Enya löper och luktar ack så gott.


Lite promenadbilder:













Väl hemma från promenaden blev det lite gemensam mat och vila för hundarna. För min del var det välbehövligt med mat då min energi bokstavligen tog slut innan vi var hemma och humöret dalade med tålamodsbrist som följd.... suck att man ska vara så beroende av födointag för att fungera normalt.... Det är iallafall två nöjda hundar som ligger utslagna här hemma.  Ina som ju hållt igång många timmar totalt med både kurs och långpromenad är för en gångs skulll helt utslagen så hon sussar nog gott inatt.

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya.

Alltid trevligt med hundvänliga helger:-) Inas lilla påhälsning var nog mest en lekinvit & hon kom ju direkt när två kvinnor "rya i", måste kännts skönt! Tycker att både Tim & Ina skötte sig annars föredömligt på promenaden. Kram till dig & de vita:-)

2010-05-02 @ 21:36:37
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Anita

Vad duktiga ni är. Kom ihåg det lilla ordet TÅLAMOD stor kram Anita

2010-05-03 @ 10:48:44
URL: http://www.anitahundsport.se
Postat av: Sara

Tack för senast! Kul att det gick så bra på lydnadskursen och att du haft en trevlig hundhelg.



Kram på dig!

2010-05-03 @ 14:08:14
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Det glädjer mig att läsa att du är nöjd med träningen för en gångs skull ;)

Kramis

Postat av: Marianne

Roligt att det går så bra på träningen. Inte utan att humöret sjunker med blodsockernivån. Jag har oftast ett äpple i fickan om jag tar en långpromenad. Det är bra både för kropp och knopp.

ha det gott

2010-05-03 @ 23:11:03
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Torsten

Härligt väder ni har! Hundvänliga helger....det är min melodi det!

Ha en bra vecka!

2010-05-04 @ 08:08:44
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Eleni

Vad härligt ni kämpar på, tur då att just Ina har en så engagerad matte som du, som har kapacitet att verkligen träna och träna och vilja framåt :)

Blir helt imponerad över att Timse lägger så fina band på sig runt löptikar, :) Kul!

2010-05-04 @ 12:38:07
URL: http://www.tidus.bloggagratis.se
Postat av: Gunbritt med hela flocken

:) Det går frammåt...

Trötta hundar vid dagens slut är mysigt...Då kan man sova med gott samvete...

Vi kommer att ha kvar Ayax (eller ev leta nytt hem till honom.) så för tillfället har vi 4 busar ;)

Kram Gunbritt

2010-05-06 @ 13:25:52
URL: http://www.belgarhuset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0