Tiden går och jag hänger inte riktigt med just nu...

Just nu känns det som att tiden bara springer iväg och någon stans där bakom kommer jag joggande och försöker hinna ikapp....  Tycker dagarna bara rullar på och trots att jag tycker jag försöker ta vara på dagarna så hinner jag inte riktigt allt jag vill. Är kanske helt enkelt så det blir ibland när man ska hinna med heltidsjobb, vardagssysslor, sina nära,  hundarna och en själv... Känner tyvärr att jag påverkas av mörkret och tappar lite fart... det är inte jätteinspirerande att ge sig ut och träna efter jobbet vid sjutiden på kvällen när det är bäcksvart så just nu blir det en hel del inomhusträning och det är ju bra för vissa moment men kan bli lite segt imellanåt. Jag har ju inget körkkort så då blir man ju lite fast när man ska promenera till olika träningar med hundarna och det tar tid... tid som tyvärrr inte alltid finns.

Nåväl, nog tjatat om tidsbrist och trötthet, det är bara att jobba på att hitta en bra balans som fungerar. Jag har iallafall varit rätt kass på att blogga men det har inte hänt så jättemycket. I måndags var det riktigt skitväder med regn, regn och åter regn.... jag och Jeanette tog en gemensam promenad med hundarna där jag tyvärr inte visade min vackraste sida, blev irriterad då mina juveler var övertaggade efter att ha vilat i helgen och helt plötsligt glömt bort att dom någonsin lärt sig gå i koppel... det i kombination med regn = hala läderkoppel = dåligt fäste är ingen bra kombination för mina händer och mitt humör.... suck! Tur att både två och fyrbenta är förlåtande för efteråt hade vi en trevlig lunch och hundarna var nöjda trots allt efter att ha fått ladda ur.

Stollar på väg, glada trots regn och blöta ;)


På kvällen tog jag med mig Tim på samträning ute vid OG plan, vi tränade lite freestyle i mörkret och Tim fick en del störningsträning av andra hundar och ljud omkring på lagom avstånd, jättenyttigt eftersom jag tycker han håller ihop skapligt imellanåt och vi behöver verkligen störningsträning. Har insett att vi måste börja vårat program med att han får "hämta handduk" då det går åt för mycket energi om jag ska få honom att vänta och göra annat innan, tyvärr kommer det då i otakt till musiken men samtidigt vill jag ha med det så jag får ta att det blir lite fel. Tim kändes iallafall positiv och arbetsvillig trots förmiddagens "surmatte" så det känns gott.

Igår var det däremot strålande väder så det blev enskilda promenader med hundarna innan jobbet då jag ville kunna fokusera på dom en och en. Varvade med att låta dom gå lösa, busa på egen hand samt la in lite träning. Tog ut Ina först och hon fick träna platsen på kort avstånd, hon lägger sig ner utan att tveka trots underlag och kyla då det är bra. Dock tycker hon det är lite jobbigt att lägga ner hakan när det är för blött/frostigt men hon har överlag en mycket bättre attityd till platsen nu, ett annat lugn och även när hon tycker det är lite jobbigt så är hon tyst hela tiden vilket är riktigt bra för att vara "fröken skall". Hon fick även göra några ställanden med belöning bakåt vilket hon tyckte var lajbans, problemet är att tänka på att varva så att hon inte tappar fart... hon förstår ju snabbt vad man är ute efter och vill gärna stanna innan kommando/alt tappa lite fart.

För Tims del blev det lite freestylemoment, mest med fokus på att han faktiskt ska lyssna på vad jag ber om och inte flamsa ut mellan rörelserna. Tim är ju väldigt försiktig av sig så jag vill inte bryta honom i onödan då han lätt tappar lite driv så med honom kör jag helt enkelt fel= utbliven belöning men jag bryter inte utan fortsätter bara och belönar rätt... tycker han anstränger sig bättre då i att faktiskt göra det matte ber om. Är jag inne och bryter för varje fel så blir han bara låg och osäker. En svår balansgång det där eftersom jag samtidigt inte vill att han ska tro att det är ok att göra massa andra rörelser innan det blir rätt. Tim har ju väldigt lätt för att självmant börja länka olika delar och till viss del är det bra då jag kan nyttja det men ibland leder det till en del låsningar.

Timse oftast pepp på att jobba!... fast vadå belöningsfokuserad...kolla blicken ;)
 

Fröken bråttom i farten :)


Annars har det inte hänt då mycket här hemma... Tim är anmäld till HU:s freestyletävling nu i sluter av november och jag börjar fundera på om jag är galen då jag skulle behöva träna mycket mer än vad jag kommer hinna... samtidigt vet jag att vårt absolut största problem är bristen på tävlingsvana, framförallt hos mig då jag lätt får hjärnsläpp på plan. Tim kan egentligen momenten och miljön är inte helt ny för honom... försöker se det som ett steg i att utvecklas, jag har inga förhoppningar på stordåd utan vill bara att Tim ska bli stärkt i att tycka att det är kul på tävlingsplanen.

Har även bokat in ett gäng simpass framöver nu till Timse så att han får simma i snitt en gång i veckan nu fram till slutet av januari, än så länge är han ju väldigt fräsh i kroppen så jag hoppas att han ska klara vintern utan problem av sitt taskiga bakparti. Vi tar en dag i taget, skulle jag märka minsta problem kommer jag såklart avboka alla tävlinsplaner och ev sätta in inflammationshämmande igen (han har varit smärtfri utan medicinering sen i maj)... det viktigaste är ju att han får må bra men just nu verkar det som han håller ihop fint bara jag är noga med att stretcha honom och massera igeom honom imellnåt fär att lösa upp ev spänningar han bygger på sig.

Nu väntar en promenad med vovvarna innan eftermiddagens jobbpass...

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Halloj!



det är bra att ni ger er ut på "banan" du & Tim, Nu har du haft ngr "träningstävlingar" så jag tror det kommer gå KALAS:) Jepp, bra träningskamrater är GULD (du är en av dem)!



Kram från oss

2010-11-17 @ 11:45:32
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Ann-Margret & Vinja

Ja usch ja vad tiden går fort :( Speciellt nu när det blir mörkt så fort ute om kvällarna. Fast jag just nu är hemma och sjukskriven så bara rinner tiden iväg. Är rätt svårstartad på morgonen :( Kan kanske bero på att jag inte lägger mig föräns 2 på natten ;)



Visst är det så att bra träningskompisar är guld värda :) Mycke roligare ha någon/några att träna med. Vad kul att få åka på freestyle träning, hoppas du får mycke tips och ideer :)



Simma är verkligen kanon träning. Åker med Vinja också en gång i veckan. Har du långt till eran simhall och är det dyrt hos er??



Ha en bra dag du och vovvarna :)

2010-11-17 @ 12:26:40
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/
Postat av: Kicki

...vet inte vad jag ska skylla på när de gäller träningen tidsbrist kan jag inte skylla på så då e de motivationen som tryter...men idag har vi varit ute å spårat på fm å de gick riktigt bra...Annie börjar få tebax lite av sitt spårnoga sätt som hon helt tappade bort ett tag...har iof varit mycket med båda tjejjerna men man får hoppas att de ger med sig!! ha en bra vecka!! kramiz

2010-11-17 @ 12:35:44
URL: http://gammtackan.blogg.se/
Postat av: Sigge Svamphund

Matte tänkte på dej Tim och din matte igår när jag kastade mej i.

Hon hade ingen lust att vara med om samma sak.

Men vadåd, jag klarade ju av det hur bra som helst!

2010-11-17 @ 19:37:36
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Ann-Margret & Vinja

Vad billigt det är och simma där :) Strömsholm är riktigt dyra tycker jag :( Dom har visst höjt nu så nu kostar ett 100 ggr kort på egen sim ungefär 1730 kr, rätt hutlöst dyrt :(



Hur länge har du simhallen då på erat egen sim? Hos oss har vi bara 30 min och på den tiden ska man både hinna simma, duscha av hunden och städa efter sig. Lite snålt om tid kan jag tycka. Som tur är så brukar jag alltid ta sista tiden för då behöver man inte ha så bråttom ;)

2010-11-17 @ 20:18:14
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/
Postat av: Ann-Margret & Vinja

Det är bara förebyggande friskvård för Vinjas del. Sen vill jag ha så bra kondis som jag bara kan när vi ska tävla. Märkte ju på henne på våran första elit tävling att hon skulle behövt lite bättre kondis. Fast hon hade ju även varit mamma ledig och det hade tagit rätt mycke på henne.

Sen tycker hon det är så fruktansvärt kul att simma så bara för den skull är det värt att göra det :)



Simmar ni en eller flera ggr i veckan. På Strömsholm har dom bara egensim fre-sönd. Har dom flera dagar på Norsholm.



Har föresten varit där ett par gånger, fast inte simmat. Har åkte med en kompis dom är där rätt ofta hos Marie med sin hund, så ett par ggr har jag följt med henne dit.

2010-11-17 @ 22:32:53
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0