Freestyle och lydnadsträning

Idag har det blivit mycket hundträning då jag tänkte att hundarna skulle få separata pass så jag kunde fokusera ordentligt. På förmiddagen tog jag därför med Tim och promenerade till OG plan och träffade Sara och Johanna för lite träning. För Tims del blev det lite blandade freeestylerörelser men mest fokus på vårt senaste projekt, att lära honom hämta en handduk och ge till mig. Jag har nämligen en tanke på att byta freestylelåt till Tim och mig och temat kan väl sägas vara bad och vatten. Träningen gick över förväntan med tanke på att det vara andra gången jag introducerade handduken och första gången utomhus... tur man har en klickerklok kille ;)

Efter träningen gick vi in en stund och satt och hade det lugnt och skönt, Tim la sig nöjt och vilade innan det var dags att promenera hem. Vi tog en omväg hem så Tim fick en rejäl runda förbi skjutbanorna och var nöjd och belåten när vi kom hem. Är väldigt glad att jag har en helt skottfast hund för när vi gick längst sjutbanorna hade polisen träning där och det smattrade som bara den men det bekom inte Tim det minsta... han vickar knappt på örat, sånt gillar jag!

För Inas del blev det kvällsträning då det var samträning på OG plan nu ikväll. Passade på att träna rutan, linförighet, inkallning samt "haka i backen". Ina var härligt positiv och höll fokus riktigt bra, speciellt rutanträningen tycker hon är jätterolig även om vi har mycket att jobba på. Linförigheten gick bitivs bra, härligast var Inas driv och kämparvilja att göra rätt och vi fick till några finfina vändningar efter lite klurande från min sida. Inkallningarna är roliga, speciellt ingångarna börjar bli riktigt bra nu och inga tjuvstarter, gött!  Det svåraste för Ina är helt klart passiva moment/lugna moment som platsliggning. Hon ligger oftast men att få henne och lägga ner hakan även när det är störkigt runt omkring är svårt men vi kämpar på eftersom jag inte tycker jag kan försvåra mer inomhus längre då hon ligger stabilt hemma oavsett störning utan nu är det miljön utomhus som måste fungera. Ina var dock duktig idag med tanke på alla störningar omkring henne, jag stod nära och klickade tätt när hon låg fint med hakan i backen... känns viktigt att hon får lyckas och blir stärkt.

Efter träningen gick vi in en stund, nyttigt för Ina att få träna på att varva ner och vara lugn inomhus bland andra folk och hundar. Hon skällde en del och svarade gärna om de andra hundarna drog igång men hon låg ner nästan hela tiden vid mina fötter och bitivs var hon riktigt lugn och fin.

Det är två trötta och nöjda hundar här hemma nu, härligt!

Lite bilder från i förmiddags blir det då det var strålande härligt väder om än lite kyligt när jag och Tim var iväg.... Dock inga bilder på Ina idag då det ju mörknar så fort på kvällen så det är helt hopplöst att försöka sig på att vare sig fota ellelr filma då.

Timse på mogonrundan med matte


Sprallig kille som nog fattat att vi är på väg till träningsplanen.....


Lite freestyleträning... här slalom...




Paus är pest om ni frågar Tim....


Sara och Ozzy




Johanna och Java




Timse... "projekt hämta handduk"....






Vassego matte.....här har du!....


Nöjda och på väg hem igen efter dagens träning, riktigt härligt med blå himmel och torr frisk luft :)





Kommentarer
Postat av: Jeanette,Sly & Enya

Hej! Låter som en bra träningsdag med båda hundarna, Härligt med pass som ger mersmak! Tim är verkligen söt med handduken:) Kram

2010-10-25 @ 22:04:28
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Kasper

Fina, fina bilder på en fin, fin Tim! Vi tycker väldigt mycket om honom, både jag och matte! :)

2010-10-25 @ 23:32:52
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Johanna

Hej vilka fina bilder :). Jag har tyvärr inte fått några bilder, men jag hoppas du kan försöka skicka igen. Kram

2010-10-26 @ 18:25:25
URL: http://jareback.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0