Vill inte vara en grinkärring men ibland blir jag less!

Jag anser mig själv vara en ganska tolerant människa mot min omgivning men idag känner jag mig lite less. Idag tog jag en lång härlig runda med vovvarna och när vi närmar oss hemmet så kommer det en man cyklandes med sin hund lös... Samma ekipage som jag mötte flera gånger för två år sedan och även någon gång förra vintern.... varje gång har denna hund dragit fram till mina hundar och idag var inte något undantag.....

På håll ser jag hunden (en stor svart lite rottisliknande blandistik) börja ladda mot mina som jag har sittandes vid sidan på en gräsplätt då jag gått undan för att släppa förbi dom... Jag föser Tim bakom mig och även Ina så gått det går och ryter i åt hundan samtidigt som jag ropar att mina inte vill ha någgon hund inpå sig och ber ägaren ta undan sin jycke.... Ägaren ropar lamt på sin vovve som ger blanka fasiken i det men stannar någon meter ifrån oss och börjar åla sig fram mot oss. Jag får hunden att vända till ägaren genom att stampa till i backen men tro inte att gubben kopplat upp sin hund, nejdå... suck!!!!  Den vänder tillbaka till oss igen och vid det här laget har jag tröttnat. Jag kopplar loss Tim och ber honom gå undan och han lägger sig lugnt ner bakom mig och väntar på att matte ska lösa situationen.... Ina som ju inte är lika trygg visar med hela kroppspråket att den andra hunden ska hålla avstånd, hon morrar, reser ragg och gör samtidigt lugnande signaler... jag får henne iallafall att sätta sig bakom mig så jag hamnar mellan henne och den andra hunden som jag efter lite ryande får att vända igen. Även denna gång får inte ägaren tag i sin vovve då han forfarande sitter kvar på sin cykel som ett fån utan att försöka koppla upp sin hund. Jag får då spunk och skriker ett gäng mindre väl valda ord år gubben och talar om att han banne mig får ta undan sin hund.... Efter fyra vändor bort till oss få gubben äntligen tag i sin hund, kopplar upp den, cyklar iväg utan att säga ett ord, inte ens en ursäkt fick vi... grrrr...

Jag blir bara så jäkla less! Visst, hans hund är inte agressiv uten verkar mest vilja leka men samtidigt är den väldigt påflugen och ger sig inte av trots att vi visade att den inte var välkommen. Jag kan ta att ett misstag kan ske, ingen är perfekt och även den lydigaste vovve kan springa iväg och misstag kan ske, det gör det även för mig. Men när en människa upprepade gånger har sin hund lös när den inte lyssnar eller kommer på inkallning, när dom inte ens försöker få tag i sin vovve eller ens ber om ursäkt då blir jag rent ut sagt förbannad! Så mycket tid som jag lägger på att mina hundar ska skita i andra vovvar, att dom ska vara trygga och  lita på att matte fixar så dom slipper försvara sig... Då är det så förbaskat tröttsamt när sådant här inträffar... respektlöst!

Ledsen för ett smått rörigt och grinigt inlägg men jag behövde bara ventilera av mig lite, nu släpper vi det och tar nya tag!

Kommentarer
Postat av: Jeanette,Sly & Enya

Bra att du röt i!!! Det är på tiden att sådana hundägare lär sig att koppla upp hunden... Inte speciellt kul den dagen då den möter en aggressiv eller osäker hund. Man har helt klart rätt att bli less ibland;)

2010-10-20 @ 18:14:59
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Jeanette,Sly & Enya

Plus... lär sig respektera att inte alla hundägare vill att deras hundar ska umgås med hela kvarterets hundar...



Kram

2010-10-20 @ 18:16:23
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Berit Elisabet med kasper

Ventilera på du, säger både Kasper och matte. Synd att inte gubben har bättre pli och koll på sin hund och lite mer vett överhuvudtaget!!



Fast här hos mig är situationen motsatt - nästan in absurdum! ALLA hundar är kopplade, överallt. Alltid. INGEN annan hund (nästan) får hälsa på någon annan.

Med två undantag. Dom där båda undantagen och jag är vänner, så vi brukar få vara lösa tillsammans ett tag. :)

2010-10-21 @ 15:16:15
URL: http://www.belof.se/
Postat av: Sigge Svamphund

Världen är full av underliga hussar och mattar.

Här har det kommit en 5 månaders valp korsning rottis amstaff som gör utfall mot allt han ser.

Tonårige husses förklaring, ja men han är ju av såna raser!!!!!!!!!!

Visst Tim ska jag bada åt dej, men idag kom jag inte ens till nån sjö, för mycket svamp satte p för det.

Men i morgon är det en ny dag med nya möjlighter.

2010-10-21 @ 20:44:34
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Nadine

Min viting blev rejält påflugen för nåra veckor sen :( IDIOTER till hundägare som inte bryr sig.



/Nadine

2010-10-22 @ 00:19:22
URL: http://allyouwanted.blogg.se/
Postat av: Gunbritt med flock

Ja idioter till hundägare finns tyvärr :(

Skönt att det ser bra ut på simningen med Tim :)

Bliderna på Tim som markerar svamp är så fina, dom övriga med ;)

Han ser så nöjd ut :)

Kramizar till er alla!!!

Gunbritt

2010-10-22 @ 18:08:18
URL: http://www.belgarhuset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0