Deltagit på KM

Idag var det KM på Linköpings Hundungdom så dagen har spenderats där. Jag hade med mig båda hundarna då Tim var anmäld till freestyle och Ina till lydnaden. Anmälde dom även till race för skojs skull så dom skulle få göra nåt roligt utan en massa krav.

Först ut var lydnaden och Ina var riktigt taggad, jag valde att avstå platsliggningen vilket jag bestämt sen tidigare eftersom det strulat lite och jag inte vill utsätta henne eller andra för onödiga chansningar. Vi gick in lagom till tandvisningen och Ina var rätt skällig av sig men backade inte utan domaren fick kolla tänder och fick nästan en glad Ina i famnen istället... Visst är ju drömmen att hon ska var lugn/tyst men hellre lite för glad och ”på” än osäker och tillbakadragen. Vi hade sen startnummer 2 så jag gick ut och försökte värma upp vilket inte var det lättaste, hade svårt att få en bra balans och Ina var verkligen på tårna. Det märktes att hon var lite övertänd då hon skällde mer än vanligt men med tanke på störningarna av husse, annat folk, dofter inomhus mm så är jag helnöjd över att hon höll ihop såpass som hon gjorde. I vanliga fall bryter jag ju henne på träning när hon blir för het men idag fick jag verkligen hålla tungan rätt i min för att försöka samla ihop henne så gott det gick. Mellan momenten fick hon endast ett lugnt tyst ”Brrraaaa, duktig tjej” och trots det tycker jag hon var skapligt med mig mellan momenten med tanke på hennes höga aktivitetsnivå, helt enkelt mycket nyttig träning för både mig och henne! Fick även till en bra belöning och bus med bollen efter avslutat program så det känns som att Ina fick en bra erfarenhet av dagen!

Våra poäng nedan med kommentarerna från domaren efter, en snäll bedömning men kul såklart ;)

Platsliggande:
0 avstår
Tandvisning: 9
Linförighet: 7 skäller, fin position & attityd
Läggande: 9 snyggt läggande, sitter upp innan kommando
Inkallande: 10 snyggt! :)
Ställande: 10 snyggt!
Apportering: 8 tuggar
Hopp över hinder: 8.5 slarvar i början och i avslut
Helhetsintryck: 9 härligt ekipage
Summa: 149 poäng

Lägger upp filmen oredigerad just för att det är så bra för en annan att se allt runt omkring, utan träning kan man ju inte utvecklas!



För Tims del var målet med Freestylen mest att få honom mer positiv och alert än förra gången och även om han bitvis inte gjorde så bra ifrån sig så kändes han överlag gladare trots att jag klantade mig och lyckades kliva honom på tassen under programmet :(. Det märktes att Tim blev störd av att husse satt en bit bort och tittade/ville dra dit emellanåt men korta stunder jobbade han fint och det bästa av allt var att han efter programmet kändes glad och det var lätt att belöna honom så jag hoppas han fick med sig en positiv bild från dagen. Vi fick ihop 52,5 poäng och kommentaren:
Lite okoncentrerad idag, Bitvis kanon bra!! :)

En oklippt film även från freestylen blir det där det syns hur ojämna vi är men skam den som ger sig, vi kämpar på ;)


Hundarna fick även delta i race i Large klass (spring så fort du kan en viss sträcka) och husse fick hålla dom medan jag tog emot... Ina min lilla galna krutmaja vann klassen och fick med sig en fin buckla, helt klart ett passande pris för henne för springa fullt ös medvetslös, det är hon bra på !;)

Ina ser måttligt road ut av sin buckla ;)


Överlag en trevlig dag bland härligt hundfolk och en skön stämning där man kände sig välkommen trots eventuella brister och fel, precis som det ska vara! Hundarna sover sött efter dagens aktivitet och nu blir det soffläge även för mig... det tar på krafterna att vara iväg när man inte är van.

Kommentarer
Postat av: Sara

Vilken kanonbild på Ina med sin pokal! Jag tycker du ska vara nöjd efter dagens prestation. Det viktigaste är trots allt lärdomen man tar med sig hem :) Kram!

2010-09-18 @ 19:56:50
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Fina Ina, hon höll ihop kalasfint! Kul att hon fick pris för sin snabbhet:) Fina Tim... han var allt lite mer disträ än Ina;) men jag tycker han är fantastisk som trots sin stlk gör alla freestylerörelser med glädje:) Fint jobbat Anna, Ina & Tim! Kramiz

2010-09-18 @ 20:27:17
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Kasper

Ser ju ut som om alla haft trevligt, och sånt tycker jag om! Är man hund ska man ha roligt, det tycker jag är liksom regel nummer ett ;)

Något för varenda husse och matte att lära sig!

Börjar tycka att det börjar arta sig med min matte - men jag fortsätter att jobba på!

2010-09-18 @ 23:19:20
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Kicki

...kul å se filmerna på båda två, har inte riktigt förstått mig på freestyle men de ser riktigt skoj ut...ja ibland så försvinner lusten att blogga men vet ju att den kommer efter ett tag...ha de gott å hoppas vi ses snart!! kramiz

2010-09-19 @ 14:45:39
URL: http://gammtackan.blogg.se/
Postat av: Johanna, Max & Java

Grattis igen till Ina och din insats :)

2010-09-19 @ 20:12:56
URL: http://jareback.com
Postat av: linnea

Ja, något smart måste jag komma på. För idag hände det igen! Trots att vi bara häller upp lite mat i taget! Annelie tipsade att lägga i en sten som han måste pilla runt. Får testa vad som funkar. Men så här kan det inte hålla på :P han promenerade ut idag med!



Åh kul att det går bra :D:D Och jag är inte förvånad att Ina van loppet ;)

2010-09-19 @ 23:16:34
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Maja m.flokk

Takk for hyggelig kommentar - ja, det er lenge siden nå, jo!:-)Virker som alt går kanonfint med dine to firbeinte-flotte resultater på lydnaden med Ina også!Enig med deg i at det er bedre å ha en glad og taggad/ivrig hund, enn en som er usikker tilbaketrukket. Marco er også veldig "på" under trening, men syns han har blitt litt bedre og mere tyst etterhvert. Også jeg sliter litt med plass-liggen på han enda..max 1.5 min utenfor synsfelt-virker være som Ina der: "skjer det noe- hva roligt skal vi finne på nå???" Virker ikke være særlig ulike de to der! :-) Dere må også ha en fin høst! maja med flokk

2010-09-20 @ 17:57:01
URL: http://majas-skriblerier.blogspot.com
Postat av: Torsten

I mina ögon ser ni helt perfekta ut! :D Matte satt med tårar i ögonen när hon såg filmerna för hon tycker att ni är jätteduktiga (nu är hon ju osedvanligt lättrörd)!

Grattis till bucklan också, Ina den var du väl förtjänt!

2010-09-21 @ 07:23:35
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Sigge Svamphund

GRATTIS iNa!

Du Tim var ju också jätteduktig!!!!

Fina filmer!!!!

2010-09-21 @ 20:14:35
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna, Max & Java

Det stämmer, jag tänkte träningstävla med Max FF träningstävling. Vad kul att du också ska göra det :).

2010-09-22 @ 22:09:55
URL: http://jareback.com
Postat av: Johanna, Max & Java

Sen måste jag även säga grattis igen :)

2010-09-22 @ 22:11:02
URL: http://jareback.com
Postat av: Johanna, Max & Java

Jag tränar jättegärna ihop men jag är tyvärr uppbokade alla dagar utom Måndag, men då kan jag hela dagen :). Jag köpte min tröja på: https://www.spreadshirt.se/, och jag är jättenöjd med den :).



Kram

2010-09-23 @ 09:38:34
URL: http://jareback.com
Postat av: Camillla

en sån trevlig dag ni haft på klubben =)

Grattis till den fina pokalen :)

Det var ju kanonfina poäng och kommentarer på lydnaden =)

2010-09-23 @ 20:07:00
URL: http://www.gizmobus.bloggplatsen.se
Postat av: Cattis

Vad duktiga ni är, Grattis och hoppas att vi kommer igång med träningarna igen :) Cattis och beardisarna

2010-09-26 @ 14:23:00
URL: http://cattis.webb.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0