Gårdagen innebar träff med Sara

Igår tog jag med hundarna och mötte Sara i valla där vi la spår åt Tim och Ikaros och sen tog en gemensam promenad. Därefter blev det lite träning medan spåren låg till sig.

Ett gäng förväntansfulla vovvar


Sara och Ozzy tränar slalom


Ikaros med fötterna i vädret...


Jag och Ina blev kommenderade av Sara i linförighet, läggande, inkallning, ställande och jag kan bara ännu en gång inse vilket detaljpill och vilken färskvara lydnad är. Vi har ju inte tränat riktigt lika mycket lydnad på sistone och det märktes då Ina var alldeles för taggad och tjuvade på inkallningen, läggandet var segt och hon kändes lite osäker även om hon utförde det rätt. Linförigheten var en katastrof då jag upptänkte att Ina blir väldigt intresserad av min högra hand där jag håller kopplet och resultatet blir att hon tränger, går på dubbla spår och gärna för långt fram. Blir helt enkelt att träna mer både med och utan koppel framöver. Testade även att ha en synlig leksak på vänstersidan under armen och då blir hon hjälpt att bli lite rakare, det i kombination med att jag är noga med att belöna rätt position samt belönar bakåt hopaps jag ska kunna hjälpa oss på rätt spår igen. Dagens höjdpunkt var dock hennes ställande, det kändes snabbt, snyggt och stabilt!

Ina något övertaggad, allt för långt fram och fokus på min högerhand...


och så var det det här med att inte vara så belöningsfokuserad...hmmmm.... ;)


Något rakare och med mycket bättre fokus  


Ina fick även ligga en kort plats medan Sara tränade Ozzy i slalom en bit bort och hon fixade det bra då, låg stabilt, tyst och fokuserat så det finns hopp men vissa dagar känns hon mer splittrad än annars mina lilla gummiboll.

För Tims del lånade vi Saras slalompinnar på skoj för att se vad han kom ihåg från vår korta tid vi tränade agility när han var yngre, konstaterade snabbt att han var rätt väck med han tyckte det var ack så skoj så matte fick sig ett par glada skratt åt sin stora fumliga vita klumpeduns.

När Sara gick Ikaros spår passade jag på att köra igenom nästan hela vårt freestyleprogram och Tim kändes helt underbar, bästa attityden hittils och det märktes att han var uppgiftsfokuserad istället för att bara tänka belöning. Inte ofta jag får rysningar men just då kändes det verkligen som att allt bara klaffade och för stunden kändes det verkligen som jag lyckats med att stärka och få upp Tims attityd i träningen. Han såg ut som han ägde världen med en självsäker och nästan lite kaxig attityd jag ofta saknar hos honom, härligt!

Min härligt glada Timse :)


Jag avslutade med att gå Tims spår som gick käprätt åt skogen då det var folk överallt som traskat runt även i vårt spår så jag bröt och gjorde ingen grej av det, vi tar nya tag någon annan dag. Tog istället en omväg hem så hundarna fick sträcka ut lite och bara njuta av tillvaron. Det är verkligen härligt att bara stå och titta på dom.... så glada, starka, vackra och fulla av livsglädje..... dom är vekligen mina lyckopiller även om dom har en viss förmåga att framkalla huvudvärk imellanåt ;)













Idag blir det nog en lugn dag, borde ta tag i lite tråkiga måsten nu på em... som att försöka gräva fram hemmet igen och rensa igenom massa tråkiga papper och annat... inte bara sitta framför datorn och dricka kaffe ;)

Önskar alla en härlig helg!

Kommentarer
Postat av: Sara

Tack för en trevlig träningsträff! Komiskt att båda våra spår slutade i katastrof men det är bara att ta nya tag nästa gång. Jag tyckte Ina hade en fin attityd och arbetsvilja när ni körde, fast att hon har lätt att bli lite distraherad. Ert ställande var som du sa mycket fint och läggandet känns det bara som hon måste hitta lite självförtroende. Inkallningen var ju dessutom också fin förutom den fösta tjuvstarten. Kram på dig och jag ska kolla mitt schema så hör jag av mig med vilka dagar som skulle passa. PS. Tack för bilderna

2010-09-10 @ 17:04:32
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Gunbritt med hela flocken

Vilken härlig träning :) Skoj att Timmsevimse funkade bra på freestylen!!! Så mysigt att ha bra träningskompisar :) Värt massor!!!

Ja vi får höras snart :)

Alyza löper äntligen :) Började i måndags...Blir jobbigt för Dahro i höglöpet...Ännu så länge går det bra...

Kram Gunbritt.

Ps. översta bilden i förra inlägget på dina båda godingar får du gärna skicka till mig ;)

Ds.

2010-09-10 @ 23:38:26
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Hej! Härligt med ett freestylepass som visar att ni är på G:-) Fina bilder som vanligt på sötnosarna:-) Kram

2010-09-12 @ 10:18:45
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: R O R A . S E

Hej! Jag har tänkt lägga upp fler hundbloggar bland mina länkar på min blogg. Har du lust att göra ett länkbyte? :)

2010-09-18 @ 00:26:39
URL: http://rora.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0