Träningstävling på Fritt Följ

Idag var det träningstävling i Lydnadsklass1 ute på Fritt Följ så jag passade på att åka dit för att köra båda hundarna. Fick startnummer ett och fyra så Ina fick vara vara först eftersom hon även skulle vara med på platsen och sen Timse. 

Jag märkte redan när vi gick in på platsen att Ina var upp i det blå, nosig, skällig och väldigt splittrad. Valde att inte gå hela sträckan på platsen men tyvärr reste sig Ina när en annan hund gick upp och sprang förbi snett framför henne, dock inget tjafs mellan hundarna utan jag la om Ina och sen stod jag bredvid henne och då låg hon bra resten av tiden, något pip men annars stilla. Resterande delen av vårt program var en katastrof, jag har svårt att hantera Ina när hon blir för splittrad och skällig och jag var i valet och kvalet om jag skulle bryta halvvägs... Tyvärr hann Ina först och tog saken i egna händer då hon fick ett överslag och drog ett varv med apporten och sen hittade en fin mjuk plats kon att roa sig med.... Om jag tyckte vi kännes på gång för ett tag sen så insåg jag idag att vi har MYCKET att jobba på, men, men... jag kan inte klaga på att hon inte har energi iallafall krutgumman, det gäller bara att lära sig att hantera den.....

En film blir det från dagen på hur det INTE ska se ut ;) ;).... vi kom sist idag av förståeliga skäl (6: e plats), med oförtjänta 113poäng


Eftersom Tim knappt tränat någon lydnad senaste året (mest freestyle och annat) så var det mest en kul grej för att se vad han kom ihåg (avstod platsen med honom). Dock var jag lite trött efter Inas och mitt knasiga program så med Tim orkade jag inte riktigt utan flamsade alldeles för mycket och belönade igång honom med tjo och tjim lite väl mellan momenten bara för att jag verkligen ville att iallafall han skulle få en bra erfarenhet av dagen. Tim skötte sig dock betydligt bättre och med tanke på hur lite lydnad vi tränat så tycker jag han var riktigt duktig! Ofokuserad och nosig i linförigheten där jag vet att han kan bättre men de andra momenten gjorde han bra för att vara så ringrostig.

Ingen film på Timse då husse inte fick vara med när vi körde pga att det stör honom för mycket. Tim kom på tredjeplats idag med följande poäng:

Platsliggande 0 (avstår plats)
Tandvisning 10
Linförighet 7,5 (nosar, segt sättande, tränger)
Läggande 8 (sätter sig före kom)
Inkallande 8,5 (sitter snett, Bra tempo!)
Ställande 8,5 (steg)
Apportering 7,5 (tar innan kom)
Hopp över hinder 7,5 (segt hopp, nosar, sitter inte)
Helhetsintryck 7,5 (trevlig hund med positiv attityd, matte härjar för mkt!)

Summa 137p

Trots våra ljumma insatser så fick vi finfina rosetter och priser :)




Nu blir det sängen och kvällsläsning för våran del, hundarna är trötta efter kvällens aktivitet och jag likaså... är bara att inse att jag inte var på topp idag, tröttheten tar ut sin rätt ibland men det är bara att ta nya tag.

Gonatt!

 


Kommentarer
Postat av: Eleni

Hehe busIna! Kanske tyckte hon att man skulle lägga in lite "hela havet stormar" i programmet :)

2010-09-29 @ 20:00:06
URL: http://www.tidus.bloggagratis.se
Postat av: Nina & Jackie

Men Ina då!! Fast man ser ju hur kul hon har, man kan ju inte bli arg då, egentligen.. eller jo det kan man ju, lite ialf =P

2010-09-29 @ 21:24:56
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Nina & Jackie

Hon kanske kände att matte var lite spänd o nervös o försökte lätta upp stämningen lite? Så gjorde Jackie på vår första tävling, under platsligget.. jättepoppis med en rullande hund som samtidigt skällde sådär lekigt ljust.. jättepoppis!

2010-09-29 @ 21:26:08
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Kasper

I alla fall tyckte inte Tim och ina att rosetter och sånt var oförtjänt, det ser jag ju! Dom ser absolut stolta ut där dom sitter och paraderar!

Verkar finnas en massa smarrigt i dom där påsarna!



(Ni är så fina, både Timsen och Ina, tycker jag!!)

2010-09-30 @ 00:27:40
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: linnea

Visst är hon! haha då kanske du är sugen på ett hingstämne? ;)



Åhh busIna!!! Men man måste ju testa! :)

2010-10-02 @ 09:00:06
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Hm... Ina som har så mkt kapacitet OM hon vill:) Vet att NI kan fixa det! Kramiz

2010-10-02 @ 18:39:56
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: moa

hej allt gött med dig? :)

2010-10-02 @ 19:18:05
URL: http://utankontroll.blogg.se/
Postat av: lovisa

Har du haft en fin dag?:)

2010-10-02 @ 19:34:11
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0