Tredje gången gillt?

Idag blev det förmiddagsträning med hundarna och jag kan bara konstatera att jag idag fick beviset på att Inas platsliggning är sabbad.... suck, suck suck!!! Jag började ju med att lära In haka i backe på Ina, plockade sen bort det för att hon verkade bli så tryckt av det och trodde att det var ett smart drag av mig... Hon har efter det legat riktigt bra och stabilt och jag hade kommit till ca 15 meters avstånd och skyndade långsamt.... I förra veckan reste hon sig på en plats där vi tränade själva och sprang till mig, jag trodde det var en engångs grej och la om henne på kortare avstånd och hon låg fint så jag var nöjd över att det verkade vara tillfälligt.

Ack så fel jag hade!!!!

Idag gjorde hon samma sak, när hon legat klockrent ca 1½ minut så reser hon sig utan vad jag kan se minsta intensionsrörelse, rätt upp som en gummiboll, drar järnet bort till mig och kommer ín fot med världens förväntan och en blick som säger "vad ska vi hitta på för skoj nu då matte".... suck! Jag lägger om henne på kortare avstånd och belönar med täta intervaller... hon ser ut att ligga stabilt med bra fokus men helt plötsligt poppar hon upp igen och drar till mig ännu en gång med blicken full av förväntan.... Det märks att hon helt enkelt börjat se platsliggningen som en väntan på nästa roliga grej och inte som en uppgift i sig... Hon verkar inte så miljöfokuserad då vi hade störningar av skällande hundar en bit bort, Tim som satt bunden och folk/bilar... det enda hon fokuserade på vad mig och vad som komma skall.... Efter mycket klurande hit och dit provade jag att lägga henne med externbelöning bakom vilket fungerade bra eftersom hon då får en dragning bakåt, men samtidigt känns det som att hon inte fokuserar på platsen i sig utan mest ligger och väntar på "nästa" grej.

Efteratt ha funderat fram och tillbaka har jag bestämt mig för att gå tillbaka till kriteriet "haka i backe" då jag verkligen vill att hon ska se platsen som en uppgift med tydliga kriterier så att hon blir trygg i vad hon ska göra, om det är rätt eller fel vet jag inte.... kanske är det tredje gången gillt som gäller?.... Hoppas, hoppas det ska fungera......

Vi körde ett kvällspass nu inomhus och hon hade inga problem med att bjuda på beteendet igen :) Var noga med att köra korta perioder med fokus på att hon ska klara av att ha kvar hakan i backen både när jag rör mig och även när jag står brevid henne (hon vill gärna titta upp på mig då), nu ska det bli tydligt vad som gäller om vi ska få någon jäkla stadga i det tillslut.... Sen att få det att fungera utomhus med diverse störningar känns som ett livsprojekt men skam den som ger sig....nu jäklar ska vi jobba hårt...Gaaah!!!!

Nog tjatat om detta jäkla moment.... En bra sak är iallafall att hon börjar få till ett riktigt bra gripande för det mesta min lilla piraja, tur något går frammåt iallafall :)


ps.... om någon har nåt bra träningstips vad gäller platsen så mottages allt tacksamt, är rätt tom i huvudet på idéer snart.... har inte ens hittat den optimala belöningsnivån än......


Kommentarer
Postat av: linnea

Jag kanske är trög och inte är en hundträningsnarkoman ;) i den världen kommer kanske den dummaste frågan :P VARFÖR måste hon kunna platsen? Det är väl helt underbart att hon bara vill jobba med dig :D Jag förstår att Ina tycker platsen är onödig ;) Den verkar ju skittråkig :P

2010-09-15 @ 23:44:49
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Tittar du på Ina under platsen?



Skulle du ha blicken fäst på henne så skulle jag ändra det tex till en punkt ovanför henne...Även när du går tillbaka = titta ej på henne... En del hundar blir låga eller oroliga när man "stirrar/tittar" på dem under platsen...



Kram

2010-09-16 @ 07:17:10
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Nina & Jackie

Tänkte samma tanke som Jeanette!

2010-09-16 @ 20:32:09
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Kasper

Jag är ju bara en hund jag, och fattar inte det där med perfektionism. Men jag fattar att Ina är glad över sin matte, och förväntar sig att med matte ska nåt skoj hända! Klart det inte är nåt kul att bara behöva ligga stilla, så där, hur länge som helst... om man är hund, alltså.



(Fast matte kommer ihåg en hund hon hade för många år sedan, en shäfer, och om det var något han klarade så var det platsliggning. Men inte så mycket annat, å andra sidan.)



Jag, jag klarar nästan ingenting, jag, men det gör inte så mycket, säger matte. Huvudsaken vi har trevligt, och det har vi ju!

2010-09-16 @ 23:53:02
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Gunbritt med hela flocken

Hej!!! Läser tillbaka till sista gången jag var inne :) Har ett tipps som jag nyligen fick själv ;)

För det första gör inte något roligt typ kasta boll direkt efteråt, det eggar upp henne henne... utan belöna med att du sätter dig bredvid henne och kelar, myser och varvar ner bjuder på något riktigt gott medan ni myser :) då blir inte förväntan på lek med dig så stor...Variera med att berömma lugnt, sätta upp henne och gå och gör något "tråkigt" tex. avsluta träningen!!!

Har inte testat det än men tycker det låter vettigt att inte dra igång dom efteråt...Lycka till!!!

Kram Gunbritt med flock.

2010-09-27 @ 00:57:34
URL: http://www.belgarhuset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0