Ibland blir man less...

Under den tid jag haft Tim är det ganska många som ifrågasatt mitt val av hund och hur jag är/tränar, att jag är för stressig för en vallhundsras, att jag har för stora krav på honom,att jag är för otydlig osv. Flertalet gånger när jag gått kurs har folk  som tittat på kommit fram och sagt att det där är minsann inte det lättaste att hantera, eller vad ska lilla du med en så stor hund till. Det mesta har jag skakat av mig men ibland kan jag inte låta bli att faktiskt bli ledsen. Jag vet att jag ställer höga krav på mig själv och min hundträning men det har inte med mitt rasval att göra, det kommer inte ändras om jag skaffar mig en söt liten trasselsudd istället.

Det här är min andra hund, den första jag haft från valp och visst har det blivit lite tokigt ibland, jag har lyssnat aldeles för mycket på alla andra utan att själv sålla och bilda mig min egen uppfattning om hur jag ser på hundträning, vad jag har för krav etc Men nu när jag själv börjat bli mer nogräknad med vad jag vill lyssna på och vilka råd jag vill ta till mig så så blir jag desto mer ifrågasatt av en del, det är inte helt lätt att vara hundmänniska ibland...

Trots allt så är jag ändå oerhört nöjd med min hund, jag uppskattar hans vallegenskaper, hans snabbhet, lätthet och kvicktänkthet även om det ibland kan kännas övermäktigt att hinna med. Jag kommer alltid att ha höga ambitioner, även om de inte alltid kommer att lyckas. Det handlar inte om att jag är missnöjd med min hund eller mitt rasval, det handlar om att jag vill lära mig så mycket mer och att jag inte vill nöja mig med det lilla. Men snälla sluta slå undan benen på mig utan ta mig för den jag är, en lättstressad toka som ibland är rädd för att misslyckas men som älskar sin vita gummiboll över allt annat och som alltid kommer vara svag för olika vall och herdehundar.

Kommentarer
Postat av: kicki fohlin-svensson

Usch vad har du råkat ut för? Lyssna inte till "förståsigpåare" som mer än gärna vill vara bror duktig...
Det jag såg med dig och din Tim var GLÄDJE ! och kärlek, att du älskar din hund och gör det bästa för honom råder inga tvivel om, kan det vara det som kanske sticker lite i ögonen på någon annan? Tim är en underbar hund som matchar dig hur bra som helst, hans unghundsfasoner är helt normala och forsätt som du gör idag så kommer allt bli bra, jag lovar!
KRAM från din blivande instruktör Kicki!

2007-12-26 @ 16:05:58
URL: http://www.kickifohlin.blogg.se
Postat av: Pappsen

Upp med näbben nu Anna! Här i Jantelagens hemort på jorden är det nog inte så lätt att vara "liten tjej med stor hund" men låt nu inte dessa lågpannade individer påverka dig i ditt hundägande. Jag har av naturliga skäl följt dig i ditt hundägande från din första hund och framåt och vet vilket engagemang och vilken vilja du har och kunnandet har kommit med råge under resans gång!

2007-12-27 @ 10:15:30
Postat av: Ulrika Örtenberg

Kan bara instämma i föregående inlägg: stå på dig! jag har också erfarenhet....av båda sorterna, liten hund - då fick jag nedsättande kommentarer om hans kapacitet och förmåga. Nu har vi tillökat familjen med en belgisk vallare:) och kan absolut inte vara utan honom heller - trots hans unghundsfasoner!
Ulrika som har två papillon och en terv.

2007-12-27 @ 17:06:36
Postat av: Tessan

Ja du, håller bara med föregående talare! Tänk att folk alltid måste "tycka" så mycket...

Som sagt var det är alltid lätt att säga - strunta i vad folk säger...men jag vet det är inte alltid så lätt!

Sen måste jag jag tala om att jag helt missat alla dina inlägg sen det där du tränar vid FF:s klubbstuga...sparade ju dig som favoriter, men sparade ju bara just den sidan som ju då hela tiden kommer upp när jag kollar på "mina favoriter" SUCK!
Må gott hoppas att vi syns snart!

2007-12-27 @ 23:11:19
URL: http://www.ackebus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0