Samträning i solen

Idag promenerade jag med Tim till "Frittfölj" där det var samträning. Det tog ca 45 minuter att gå dit, så Tim fick göra av med lite energi. Det märks att Tim börjat lyssna bättre och bli lugnare bland andra hundar sen jag blivit mer nogrann. Han gjorde ett utfall precis när vi kom till klubben men avbröt sig tvärt när jag sa till (bröt), skönt. Märkte att Tim var mer lyhörd idag och höll koll på mig samt verkade lita mer på att jag skyddar honom om det behövs mot andra hundar. Jag är lite chockad över hur stor skillnad det är på Tim sen brytkommando testades i fredags så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Tim fick vara kopplad lite i början när vi skulle gå slalom mellan hundarna och träna möten, därefter fick han träna sitt, ligg stanna kvar med koppel. Tim brydde sig inte så mycket om de andra hundarna så jag valde att jobba en del med honom lös med undanstoppat koppel. Vi tränade fotgående, hundmöten, sitt stanna kvar/ inkallning, hopp samt platsliggning med annan hund samt i grupp med störning. Tim var så duktig så, höll sig hos mig och var lugn och sansad trots att han gick lös, jättekul! Idag var det en hund där som Tim tidigare haft väldigt svårt med (han gillar inte Tim ) och Tim klarade av att ligga lös ett par meter ifrån honom.

Passade även på att träna lite fasthållande samt hämtande av apporten, vid ett tillfälle stack Tim mot två hundar som busade (troligtvis för att han jobbade en bit ifrån mig). Jag sprang iallafall efter och då bröt han och la sig ner på kommando. Därefter gick vi lite längre bort och fortsatte med apporteringen, Tim var lite osäker först men sen släppte det så jag kunde avsluta på ett bra sätt med honom lös och bus med bollen.

Tim fick även vara med vid fikat idag samtidigt som det var en till hund där, nyttig passivitetsträning. Vi fick skjuts hem av snälla Tessan sen så vi slapp gå. Tim var rejält trött i huvudet när vi kom hem och nu sover han gott. Det känns verkligen kul när det funkar sähär bra.

Platsliggning i koppel i början av träningen (terriern bakom har Tim haft svårt för)
image601

Hopp över hinder
image602

Klättra på "gallergolv"
image603

Stor och liten...platsliggning brevid Tessans putt Acke
image608

Tim ligger fint trots olika störningar och rörelse
image609

Ställande
image610

Tim har fin kontakt med mig (men sitter toksnett)
image611

Platsliggning med stor störning i grupp
image612

Min duktiga kille!
image613

Tränar fasthållande av apporten även när jag går iväg en bit
image616

Fasthållande med stor störning bakom av människor/hundar (Tim lite osäker men duktig)
image617

Tim på väg in med apporten, här var vi en bit ifrån de andra och han blev säkrare
image618


Kommentarer
Postat av: Sacco

Så kul att det går framåt!

2008-04-13 @ 20:44:55
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Tessan och

Så söt han är på den första bilden...På den bilden där Acke reser på sig ser det ut som om jag håller på att stoppa ner en pinne i halsen på honom!!;)
hmmm....
Inte tusan kom jag åt bilderna på ftp:n!! Dom bytte väl nr precis när jag skulle in;)
Hade husse vaknat när ni kom hem???
Vi syns
kramis!

2008-04-13 @ 23:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0