Ska det aldrig bli bättre....

Usch vilkan dag... Vi åkte till Frittfölj för att vara med på samträningen idag eftersom Tim behöver träna bland andra hundar. Tim gick upp i stress direkt när vi kom dit, ville till husse och flamsade runt. Han gjorde utfall mot flera hundar och vid ett tillfälle kröp han ur halsbandet och sprangbort till två hundar som låg bundna och började gruffa. Jag fick fatt i honom men han var väldigt stressig, spänd och osäker, så jag hade fullt sjå med att kunna hålla honom. Jag vet verkligen inte hur jag ska hantera honom då jag känner mig så maktlös vilket gör att jag blir irriterad, arg och besviken så det blir bara en ond spiral där vi triggar varandra....
Jag som tyckte att Tim gjort såna framsteg när det gäller andra hundar, men nu känns det som vi dom senaste dagarna är tillbaka på ruta ett vilket gör mig riktigt ledsen, jag skäms över mig själv och vet inte hur jag ska få ordning på saker och ting och hur jag ska bryta denna onda spiral.

Det enda som funkade någolunda bland de andra hundarna var att gå på galler
image354

Tim fick iallafall ligga i bilen när vi fikade och efter det så var han lite lugnare och trevligare så jag tränade lite till med honom då det bara var en schäfer där som störning. Då var Tim riktigt trevlig, brydde sig inte om den andra hunden knappt trots att den gjorde  utfall vid ett tillfälle. Han klarade av både inkallning och platsliggning. Husse kom ner och fotade lite efter att den andra hunden åkt hem, det blev lite hopp över hinder och fasthållande/gripande av apporten vilket gick skapligt trots att husse utgjorde en störning.

Försöker få upp lite kontakt genom slalom
image355

Tränar inkallning med korrekt sättande
image356

Hopp över hinder gick bra
image357

Fasthållande av apporten
image358

Full fart i gripandet kräver lite bakbenskontroll...
image359

Fokuserad Tim vid gripande, duktig kille!
image360

Just detta att Tim är så ojämn känns lite tufft, i ena stunden skiter han i det mesta för att sen bli helt tokig så fort det kommer en hund. Det känns som att jag måste lära mig att hantera Tims stress och hans osäkerhet mot andra hundar om vi ska komma någonstans för just nu känns det som att vi tar ett steg fram och tre steg tillbaks ju mer vi tränar. 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej
inte kul med utfall o stress. Synd att inte Sesar från Mannen som talar med hundar, kan hjälpa till, man kanske inte gillar alla metoder han har men visst är han duktig. Men vi "svensons" får väl träna så gott vi kan.... lycka till med fortsatt träning. Vilket bra hundtränar underlag ni har ut ! får se hur det går för oss i morgon....
bajbaj, vi "ses"
Veronica med Vittra o Isa

2008-02-24 @ 19:40:52
URL: http://web.comhem.se/isavittra
Postat av: Anna

Du var ju i alla fall i "gott sällskap" idag, det var
ju fler som hade attitydproblem med andra hundar. Känns verkligen att man behöver besöka samträningen varje vecka!
Kram

2008-02-24 @ 20:35:41
Postat av: Tessan och

Men Anna hallå där!!
Jag dementerar hela inlägget;)
Utfall och stress, här behövs ingen jäkla Cesar Milan som kör med stackel och el när Tv inte filmar NEJ TACK!!! Jag tror du ställer alldelles för höga krav på Tim, han sköter sig inte alls som något vilt odjur som du beskriver här i bloggen!! Jag tror du blir så låst vid att se all fel på honom att du inte ser alla andra som faktiskt oxå har problem. Ni är SUPER DUKTIGA tro inget annat, MEN....kanske att du försöker vara liiiite lugnare så att han känner sig tryggare med dig, bli inte så arg på honom...det stressar mer en lugnar...Han åt ju faktiskt inte upp "pälsbollarna" ;)så tänk inte på det....
Skickar dig massor avden lilla energi jag har;)
Ge Tim gubben en kram från mig....Tro på dig själv, ni är duktiga, Tim är en jätte go hund, tro inget annat!

2008-02-24 @ 20:38:44
URL: http://www.ackebus.se
Postat av: Eva

Hejsan Anna
Du har en hund som tydligen har en låg stresströskel. Så träna passivitet det är en bra träning för er båda. Åk till samträningen men delta inte över huvudtaget eller åk till en utställning men ställ inte bara var. Att bara vara och inte ställa några krav mer än att nu ska vi ta det lugnt du och jag är en träning som många missar men som är lika viktig som vilken annan träning som helst.

Krmar till dig och Timsevimse

2008-02-24 @ 21:44:15
URL: http://eva-elmhammar.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0