platsliggning i snön med extern bollbelöning

Idag mådde jag lite halvdåligt men tog mig i kragen och gick ut tidigt och tränade lite med Tim i en före detta hästhage. Han fick träna lite långsam fot, platsliggning och sitt stanna kvar, avslutade med en fartfylld inkallning vilket Tim tyckte var kul. Vid platsliggning har jag haft så svårt att få Tim att inte börja krafsa och nosa i snön så idag provade jag att lägga ut en boll en bit bort, vilket gjorde att Tim höll kanonfint fokus på mig ända tills jag återgick och gav honom frihet att hämta bollen. Tror jag ska börja försöka använda mig mer av att jag lägger en belöning en bit bort som motivation vid vissa moment. Tim kändes väldigt positiv vilket var skönt så det blev en härlig träning och promenad.

Platsliggning (fotat väldigt snett och konstigt med mobilen)
image174

Tim sitter i egna tankar...
image175

En sak som är lite trist är att jag fått ett bakslag med Tim sen i helgen då han rök ihop med en annan hund ute på frittfölj. Jag blev väldigt överumplad av att han gick på den andra hunden, då båda var kopplade och Tim först satt fint hos mig för att sedan bara tvärvända. Efter detta har Tim börjat bröla och härja lite vid hundmöten igen, suck! Jag som var så glad att jag hade fått honom att nästan sluta bry sig om andra hundar. Nåja, det går iallafall att bryta honom när han härjar så det gäller att jag verkligen ligger steget före ett tag nu och har tummen i ögat på honom så att han lär sig att det inte är ok att bete sig så. Jag måste verkligen få honom att lita på att jag tar alla eventuella konflikter och att han kan vara trygg i det, men det är inte alltid helt lätt.

Om någon vänlig själ känner för att ställa upp och träna hundmöten med mig och Tim så är jag tacksam, vi behöver träna i alla störningar som går att få.

Kommentarer
Postat av: Nova

Om det funkar att träna med en "stridsvagn" så ställer jag upp om ni vill.

2008-01-25 @ 22:04:44
Postat av: Tim

Söta stridsvagnar funkar utmärkt :)
skulle vara jättenyttigt säger min matte, fast det finns en risk att jag omvandlas till en känguru ibland....vadå alla tassar på backen?

2008-01-25 @ 23:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0